Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När fyller getterna sina ljuver innan killning?  (läst 1550 gånger)

hönstanten

  • Gäst
När fyller getterna sina ljuver innan killning?
« skrivet: 12 feb-07 kl 09:23 »
Ja...som fråan låter..jag har tidigare inte tänkt när exakt det är men jag har lite svårt att avgöra hur långt gången en get är och hon har och tänkte att det kanske finns någon härinne som har noterat detta...

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:När fyller getterna sina ljuver innan killning?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-07 kl 13:48 »
Har för mig att mina fyllde på juvret några dagar innan de killade. men är inte säker.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:När fyller getterna sina ljuver innan killning?
« Svar #2 skrivet: 12 feb-07 kl 23:39 »
När kan man överhuvudtaget börja misstänka att de är dräktiga? Bocken Eskil är, som skrivet i annan tråd, egoistisk och skrämmer bort getterna. Hur vet jag att han fixat sitt jobb? De har gått tillsammans sedan december.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:När fyller getterna sina ljuver innan killning?
« Svar #3 skrivet: 13 feb-07 kl 14:00 »
Om du är uppmärksam så ser du när de brunstar. annars så förändras magen runt tredje månaden. sedan förändras mage, juver och deras sätt när det börjar dra ihop sig till killning.

hönstanten

  • Gäst
Re:När fyller getterna sina ljuver innan killning?
« Svar #4 skrivet: 13 feb-07 kl 14:12 »
Jo...sådär på några veckor går det ju att säga. Vi har 3 st som ska killa om 12 dagar (såg betäckningen). En fjärde get blev också betäckt då men verkar inte vara dräktig. Tyvärr så råkade jag ge henne avmaskningsmedel som man inte ska ge i början av en dräktighet så dräktigheten kanske avbröts. Dom 3 dräktiga getterna har sprängfyllda ljuver och är runda som bollar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:När fyller getterna sina ljuver innan killning?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-07 kl 19:41 »
Det var väldigt olika mellan olika getter i min flock, men höll sig ganska konstant genom en enskild individs liv.  När det gäller passning av nedkomst har jag funnit att det mest pålitliga tecknet är när dom släpper bäckenbanden helt, så att du känner dina egna fingrar under ryggraden där bak (den undersökningen brukar inte vara populär, antagligen är hela regionen superkänslig just då), då brukar killingen komma inom 24 timmar.

Motsvarande säkraste tecken på tackor lär ska vara en "röd stopplykta" i bak.

Men sen finns det alltid individuella variationer... :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser