Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första ekorre, hur bereda den?  (läst 10296 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Min första ekorre, hur bereda den?
« skrivet: 03 sep-10 kl 17:54 »
Hej!

Har precis flått min första ekorre. Hittade den platt överkörd på vägen igår, så jag tog mig an stackarn.
Sökte här på skinntavlan, men fick inget relevant svar. Går det att göra på samma sätt som för kanin? Jag vill behålla pälsen. Ska jag olja "insidan" som första steg?

Tacksam för svar, gärna snabbt :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-10 kl 18:17 »
funkar säkerligen som kaninskinn... själv har jag spänt upp och torkat utan beredning,, funkade bra..ytterst lite fett på ekorreskinn.. egentligen ska man holkflå den via munnen och torka ut å in...
Fjäderfän och kaniner

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #2 skrivet: 03 sep-10 kl 18:34 »
Hmm, så du menar att jag ska spänna upp skinnet på tork direkt? Eller att jag ska olja det?
Har bara skurit upp den med början i magen och tog ur det som var kvar av inälvorna, och sedan tog jag bakbenen, frambenen och sist huvudet. Kan läsa mig till at vissa fryser skinnen innan beredning, och jag har sett att vissa saltar dem.
(Första gången jag försöker bereda något öht, och har inga böcker hemma i ämnet heller...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vilse

  • Gäst
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #3 skrivet: 03 sep-10 kl 18:41 »
När jag läste rubriken så tänkte jag: äta ekorre,,recept,, :)

nej det finns inga ekorrar här nere down under,,
har just tittat på tv program som pratde om elvis och han säjs ha tyckt om att äta ekorre,,sant?


fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #4 skrivet: 03 sep-10 kl 19:28 »
Här är ett recept som jag brukar använda: ( jag brukar också " plocka ekorrar").

Blanda i en bunke:
50 g alun ( finns på apoteket och matvaruaffärer bl a )
25 g salt
1 lit vatten

Lägg i ekorrskinnet och låt ligga 12 tim.

Ta sen upp skinnet och skrapa av köttslamsor och annat.

Blanda sen ner
35 g alun
15 g salt
i samma vatten.

Lägg åter ner skinnet och låt  ligga ytterligare 10-12 tim.

Torka hårsidan  ex vis med en hårtork med kallblåst, eller annan värmekälla. Dock INTE het luft.
När pälsen torkat och " baksidan" är nästan torr, gnuggar du skinnet mjukt.
Huvudet kan du forma fint rundat medans skinnet torkar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #5 skrivet: 03 sep-10 kl 20:29 »
Tack för hjälp och den fina bilden :D !

(Har inte tänkt att äta köttet ;) , det var inte särskilt mycket, och ekorren var illa tillplattad, vilket betyder att inälvorna var trasiga och kleggiga. Stackars fina kurren.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #6 skrivet: 03 sep-10 kl 22:12 »
ekorre smakar helt ok.. den är dock fridlyst numera så vill nån prova så gäller det att hitta en färsk påkörd om man vill vara laglig... eller "råka" fånga en i en mårdslagfälla...
Fjäderfän och kaniner

limpan555

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #7 skrivet: 17 feb-11 kl 15:15 »
Här är ett recept som jag brukar använda: ( jag brukar också " plocka ekorrar").

Blanda i en bunke:
50 g alun ( finns på apoteket och matvaruaffärer bl a )
25 g salt
1 lit vatten

Lägg i ekorrskinnet och låt ligga 12 tim.

Ta sen upp skinnet och skrapa av köttslamsor och annat.

Blanda sen ner
35 g alun
15 g salt
i samma vatten.

Lägg åter ner skinnet och låt  ligga ytterligare 10-12 tim.

Torka hårsidan  ex vis med en hårtork med kallblåst, eller annan värmekälla. Dock INTE het luft.
När pälsen torkat och " baksidan" är nästan torr, gnuggar du skinnet mjukt.
Huvudet kan du forma fint rundat medans skinnet torkar.


kan man behandla mårdskin på samma sätt? :)

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #8 skrivet: 17 feb-11 kl 21:40 »
Ja, mård och mink kan beredas enligt denna metod.
Har själv berett mink både med detta förfaringssätt, samt barkgarvning (med pälsen kvar).
Med alun blir skinnen mjuka och fina och har en behaglig lukt. Dvs nästan ingen lukt.
Skinnen som "barkgarvades" blev väldigt lätt att mjukgöra, men en doft av fisk ( tran) finns kvar.
Vissa tycker att det luktar gott, men inte jag!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #9 skrivet: 18 feb-11 kl 20:42 »
Jag måste tacka så mycket för hjälpen oxå :) , ekorrskinnet är berett, fast jag märkte sedan att jag inte mjukgjort det tillräckligt, jag gnodde det väl inte länge nog fram och tillbaka på alla kanter och ledder över stolsbenet. Men det går att göra i efterhand, va?

Har köpt mera alun, så jag så småningom kan ge mig i kast med illerskinnet som ligger i frysen oxå...(illern och dess härjningar bland både folk och fä förtjänar nästan en egen tråd)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #10 skrivet: 18 feb-11 kl 21:40 »
Jo, du kan spraya på ytterst lite vatten på köttsidan  och stoppa skinnet i en plastpåse nån timme, tills skinnet blir jämnt fuktigt.
Sen fortsätter du bara mjukgörningen som förut, tills skinnet är mjukt OCH torrt.
Så länge skinnet känns kallt finns det fukt kvar.Den försvinner vid mjukgörning, gärna gnugga mellan händerna i "ekorrfallet".
« Senast ändrad: 18 feb-11 kl 21:43 av fjällfäll »

Idaandree89

  • Inlägg: 13
  • Jag köper skinnet av dig!
    • Uppland
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #11 skrivet: 26 aug-19 kl 09:45 »
Hej på er på denna  tråd som har hållit igång  rättså länge. Jag är super grön på detta men jag har fått ett snabbt intresse att testa på att garva skinn.  En kompis till mig är jägare o han fick hem ett skinn av rådjurs skinn , se va rättså kul, men målet va att få pälsen vara kvar. Första omgången av garvning lossade pälsen. Så ändrade planer,  de kommer att bli en läder skinn, men jag fick testa på tekniken att garva , svettigt jobb! Så till min fråga Ang ekorre. Min vän jägaren hittade en jätte fin röd ekorre påkörd,  men pälsen intakt, värre med de inre skadorna  :o :-X.i alla fall. Jag har inte hunnit att flå den, så hela ekorren ligger i frysen sen igår. Den blev redan sten hård bara efter typ 2-3 timmar. Jag vet inte om jag har gjort mitt första misstag genom att lägga hela djuret i frysen....
Har ni några bra tips hur man tinar upp på bästa sätt o på en kort tid då jag vill komma igång med att flå den o garva den.och så att alla förstår de är en sommar päls. En utmaning ja! Men inte omöjligt!
Jag är en Ny börjar  och kan allt gå fel. Men man lär sig.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #12 skrivet: 27 aug-19 kl 19:47 »
Blanda 5 liter vatten och ½dl salt (vanligt salt går bra). Lägg i din lilla ekorre och låt den ligga där några timmar. Sen kan du flå den. Därefter kan du bereda den enligt recept längre upp i tråden.

 

Idaandree89

  • Inlägg: 13
  • Jag köper skinnet av dig!
    • Uppland
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #13 skrivet: 28 jan-20 kl 17:27 »
Tack för ett svar. Lite sent dock.  När ekorren väl tinade upp o jag började flå den o garvaden så släppte pälsen fläckvis :'( (sommar päls) Mest på kroppen.  Svansen klarade sig, o den sitter nu fast på min medeltids läder påse som dekoration. Kroppen har jag som bokmärke ;D . o är ett bevis att jag delvis kunde grava on my own.  Solt!
 Men nu har jag en hel räv infrusen med vinterpäls, ( bättre kvalité)  så den ska snart ner i ett salt bad o tinas upp.  O nu har man även rejäla verktyg för att kunna göra ett bra jobb. Kommer att jobba med alun även med räven o kanske myrsyra... Få se få se.
Jag är en Ny börjar  och kan allt gå fel. Men man lär sig.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #14 skrivet: 28 jan-20 kl 21:35 »
jag hade nog använt den som kompost men visst att det finns användningsområden för pälsen också

dock stadsbo för tillfället

Idaandree89

  • Inlägg: 13
  • Jag köper skinnet av dig!
    • Uppland
SV: Min första ekorre, hur bereda den?
« Svar #15 skrivet: 28 jan-20 kl 23:21 »
jag hade nog använt den som kompost men visst att det finns användningsområden för pälsen också

dock stadsbo för tillfället

Vad menar du med kompost?
Jag är en Ny börjar  och kan allt gå fel. Men man lär sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser