Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Case: Lösa eller stängslade ?  (läst 7058 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #20 skrivet: 16 jun-12 kl 21:20 »
Skulle det fungera att ha fodret i samma utrymme (men i en box intill)? Tänker att det kanske blir för fuktigt när getterna är därinne emellanåt?
//ARCTICA
Men finns det ingen höskulle (eller vad det heter på rikssvenska) i stallet där du kan förvara höet? Eventuellt kraftfoder bör förvaras så att getterna absolut inte kan komma åt det om de skulle rymma ur sin box, de kan nämligen t o m äta ihjäl sig om det oturar sig. Kraftfodret ska alltså helst förvaras i ett annat rum i stallet, ingen fara med luftfuktighet där, heller.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #21 skrivet: 16 jun-12 kl 22:00 »
Men finns det ingen höskulle (eller vad det heter på rikssvenska) i stallet där du kan förvara höet? Eventuellt kraftfoder bör förvaras så att getterna absolut inte kan komma åt det om de skulle rymma ur sin box, de kan nämligen t o m äta ihjäl sig om det oturar sig. Kraftfodret ska alltså helst förvaras i ett annat rum i stallet, ingen fara med luftfuktighet där, heller.

Tack för svaret Kräptanten. Jag har en höskulle och med tanke på att getterna skulle kunna käka ihjäl sig, så kommer jag nog att sätta iordning ett utrymme i en annan del av uthuset, dit getterna absolut inte kan ta sig.  :)

//ARCTICA

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #22 skrivet: 16 jun-12 kl 22:19 »
Boende alt 1: Ojojoj, det skulle se ut det, släppa in två unggetter i ett stall där det ligger en halvmeter halm, de skulle ju få vada fram :o !

Har jag missförstått detta med djupströbädd, ska den börja från noll och arbeta upp sig själv? Eller snackar vi halmbal vs. lös halm?

För egen del har jag alltid varit enbart tacksam när jag kommit till en lagård där det finns ett redigt, lättstädat betonggolv.
Att förvara foder i samma byggnad som djuren finns är det smidigaste, om du har möjlighet till det. Själva kölden är ingen fara för getterna, det är fukt och drag som gör att de kan fara illa, men du kanske vill ha dem inne hos dina fjäderfän för att de ska generera värme där?

Jag tror jag sätter planeringen på is en stund, bör redas ut vad jag egentligen vill (och framförallt har råd med). För närvarande är det ju i alla fall varmt !

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #23 skrivet: 17 jun-12 kl 09:22 »
Ja, en djupströbädd börjar med ett ganska tunt lager av strö, och sen bygger en på efterhand. Eller i getternas fall bygger de sin ströbädd själva av det hö som inte äts upp. Nötkreatur t ex får en ösa på strö åt, eftersom de envisas med att äta upp allt sitt grovfoder ;) .

Fundera och räkna du, så det blir genomtänkt, det ska helst bli både lättarbetat, smidigt och billigt :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #24 skrivet: 17 jun-12 kl 11:18 »
Ja, en djupströbädd börjar med ett ganska tunt lager av strö, och sen bygger en på efterhand.

Precis! I stället för att mocka ut strör man över litet mer halm där det behövs och/eller använder det hö getterna drar ut. På detta sätt  byggs sakta en varm bädd upp och man ska inte röra runt i den. Först på våren mockar du ut hela bädden - ett ganska rejält jobb.

 

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #25 skrivet: 18 jun-12 kl 11:12 »
Precis! I stället för att mocka ut strör man över litet mer halm där det behövs och/eller använder det hö getterna drar ut. På detta sätt  byggs sakta en varm bädd upp och man ska inte röra runt i den. Först på våren mockar du ut hela bädden - ett ganska rejält jobb.

Är detta något som kan rekommenderas även om man ska ha dem i en box i ett stall (tänker inte ha någon värme på i stallet, och getterna ska kunna gå ut och in som de vill under hela året)?
//ARCTICA

Sussilo

  • Gäst
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #26 skrivet: 18 jun-12 kl 11:41 »
Absolut! Mycket jobb på våren när man ska dra ut allt och göra rent, men det är det värt.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #27 skrivet: 18 jun-12 kl 14:05 »
Absolut! Mycket jobb på våren när man ska dra ut allt och göra rent, men det är det värt.

Har ingen avloppsbrunn i mitt stall. Är det risk för att getternas urin gör att bädden blir för blöt och fuktig? Eller suger ströet in urinet och gör att det börjar "brinna" och alstra värme. Ska man ströa med sågspån längst ner/på betonggolvet, och halm uppepå? Eller hö?
(Förlåt, nu blev det tusen frågor!)
//ARCTICA

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #28 skrivet: 18 jun-12 kl 16:13 »
Grunda med spån/torv/halm, eller vad du har, på betonggolvet. Sen kommer getterna själva dra ut det hö som de inte äter på golvet och göra en fin ströbädd av. Bädden klarar av att suga upp urinen, däremot kan det bli för blött om herrskapet har en vattenspann som de kan välta, och välter den ofta.

Vi ska prova att köra bäddarna genom en gammal halmhack och sen ut på dyngestan, för att det ska kompostera fortare (tror vi). Själva malandet kommer att lukta ve och fasa, men det finns skyddsmasker...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #29 skrivet: 18 jun-12 kl 17:31 »
Ja bädden brinner ihop och alstrar värme. Torv har större uppsugningsförmåga än spån och väldigt bra att grunda med. När man rensar ut bädden är den färdiggödslad och perfekt att lägga på rabatter och odlingsland.

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #30 skrivet: 30 mar-13 kl 19:49 »
Hej igen!

Tänkte uppdatera litet om situationen som jag lovade i början av denna tråd.

Jag har tre getter av modell finsk lantras.

Jag har lärt mig MASSOR under denna första höst/vinter med getter:
- grundläggande saker: hur man får en get att överleva och till och med må bra :)
- att stängsling av get inte är så avancerat som jag trodde. 120 cm högt fårstängsel räcker ifall det som är inom hagen är tillräckligt intressant; massor av örter och sly. enda gångerna de rymt är när barnen öppnat gethusdörren och inte orkat hålla emot anstormningen. i vår ska vi utöka hagen till från 200 m till 500 m stängsel.
- att vårt boendealternativ varit perfekt (se bild). dragfritt hus uppefter hönshudet med bädd som de skapat själva av den hö de inte varit intresserade av. bädden ska bli grunden till vår täckodling denna sommar.
- sjukdomsförlopp, hur märka och eventuellt korrigera
- att getter är otroligt roliga samt kräver humor och tålamod. lite som barn.

Nästa steg är killingar och några hushållsfår (när ekonomin tillåter utbyggnad)

H. Ronny

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #31 skrivet: 30 mar-13 kl 20:53 »
Nämen titta vad fint! :D Och klättra kan dom...!
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #32 skrivet: 31 mar-13 kl 08:04 »
Underskatta inte getters önskan att föröka sig.  Höbalar utanför väggen kommer de att uppskatta, både som matförråd och som klättersten.  Bäst i så fall att sätta för så att de kan äta men inte förorena.

  Tänk igenom hur du ska flytta gödseln från ligghallen till trädgårdslandet.  Gärna via en kompost.  En modell är en flyttbar ligghall, men i ditt  fall är det förmodligen enklare att flytta gödseln.

  Om du inte ger dem hö inne, så bör du ströa, som du tänkt.  Jag tror inte de har något emot att vada fram i halm, om den blott är ren  Om du sätter en foderhäck som getterna når inifrån (och du kanske utifrån?) så räcker ratorna långt som strö.  En del halm är mycket smaklig.  Om du skulle få tag i havrehalm med grönskott i, så fråga getterna om inte den är godare än hö!

  Javisst är getter läraktiga!  Det de gjorde igår som blev trevligt, det vill de göra idag också.  Eftersom ni ska ha dem som sällskap, så kommer de ganska säkert att dras till folk när/om de kommer ut.  Om ni inte är hemma, så är ju grannen inte långt borta, och hän kanske har hälsat på och verkat vänlig?  Svarsvisit!  :o

  Kommande generation som inte vill leva med en betongkaka kan be en hushållsgris (av en ursprunglig ras) att göra små bitar av den.  Men kapilärkraften måste du hindra.  En modell kanske kan vara att dränera runt om, eller om du har en bit berg att lägga stugan på?  För en betongkaka kostar, och urin i grusbädden gör denna näringsrik.  Näringen vill du ju ha på odlingsmarken.

  Om flera djurhus ligger intill varandra, så slipper de i alla fall en yttervägg.En modell för sällskapsdjur är  att ha dem vägg i vägg med boningshuset, för extra isolering för båda parter.  GIvetvis noga med att skydda huset från fukt och lukt från djuren.  Att ständigt höra djuren ger i alla fall mig en trygghet, att jag vet vad som händer.  Att ha dem synliga genom fönster är både praktiskt och nöjsamt.  Bästa såpoperan!

  Modellen med höns i övervåningen och öppet i mitten:  Jag förstår inte hur "kökslådan" ska kunna flyttas, om det är höns och deras gödsel på den?  Om du har öppet i mitten, varför skulle något av djurslagen hålla sig på en enda våning?

  Perfekt boende, absolut!  ;D  Men det där är unga djur, nästan killingar?  Hoppa taket håller när de blir vuxna - och fler ...

  Varför hacka permanentbädd?  Åtminstone i botten brukar det vara färdig gödsel?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #33 skrivet: 31 mar-13 kl 09:54 »
Fin bild, ronnystromberg :D ! Kul att få en uppdatering om hur det gått för dig och dina getter! Getter är duktiga läromästare när vi människor lyssnar på dem.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser