Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slow feeding nät för mindre höspill?  (läst 2083 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Slow feeding nät för mindre höspill?
« skrivet: 30 dec-13 kl 01:55 »
Allt detta hö-spill hos fåren, har foderhäckar till dem och det blir ju en del spill av det också.
Har krubbor under som samlar upp en del av spillet men inte allt.

Det är förmodligen fler än jag som tittar på allt spill och känner att det är lite onödigt mycket spill ibland.

Så det har tittats runt efter lite bättre lösningar så att spillet blir mindre.

Tittat på slow feeding nät, används ju till hästar för att de ska äta saktare.
Men fåren BÖR ju komma åt bättre än hästarna och med de små hålen bör det bli mycket mindre spill om man spänner fast nätet i foderhäckarna, finns olika storlekar på maskarna.

Detta skriver de om 40mm maskor; "Nät med 40mm maskor fungerar utmärkt för att minska spill och slöseri men förlänger inte ättiden så mycket som de flesta hästägare önskar."
Detta måste ju vara ultimat för fåren då, mindre spill men inte så svårt att få ut maten på.

Vad tror ni om det? Kanske det rentutav är någon som testat på sina får?

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Slow feeding nät för mindre höspill?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-13 kl 08:36 »
Vi köper hösilage som är antingen väldigt tidigt skördat eller från 2a skörden. Det har inte lika grova strån och då blir det inte så mycket spill  ;)

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Slow feeding nät för mindre höspill?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-13 kl 08:37 »
Har slow feedingnät det fungerar kanon till mina gutefår blir jättelite spill inga problem för dem att få ut hö ur säcken.
Men på minus så tar det en stund att fylla säckarna om du har mycke djur.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Slow feeding nät för mindre höspill?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-13 kl 11:03 »
Har också provat att hänga in ett par sådana påsar till fåren. Det går bra, men tar som sagt extra tid att fylla. Är sugen på att byta ut grindarna på foderbordet till sådant nät. Det blir en fördel till, och det är att inga lamm kommer upp på foderbordet. Men för att ge kraftfoder på samma plats krävs lite annorlunda utformning. Jag tror på en botten i foderbordet med en spalt, på samma sätt som man har till hönsen.

linnekman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Slow feeding nät för mindre höspill?
« Svar #4 skrivet: 30 dec-13 kl 19:21 »
Jag har slowfeedingnät till mina får. Inget spill ALLS och dom fick in tekniken redan efter nån halvtimme  ;)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Slow feeding nät för mindre höspill?
« Svar #5 skrivet: 30 dec-13 kl 23:25 »
Men jättehärligt att det redan fanns folk som testat detta och dessutom med gott resultat!!  ;D ;D ;D

Vad har ni valt för maskor på era nät? 30mm, 35mm, 40mm? Köpte ni på slow feeding hemsidan eller någon annanstans? Hittade på Granngården idag men köpte inte idag då jag var osäker på kvaliteten hos dem. Slow feeding har ju iallafall provat sina kvaliteter.

Men här skall inköpas bara jag får ett hum om vilken maskstorlek man ska ha, så blir det mer ekonomiskt med höet och det räcker längre här!

Gott Nytt År till er alla! 8)

linnekman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Slow feeding nät för mindre höspill?
« Svar #6 skrivet: 31 dec-13 kl 06:37 »
Jag har 35 mm maskor. Köpt på caisas shop. Är hela än så länge  :)

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Slow feeding nät för mindre höspill?
« Svar #7 skrivet: 31 dec-13 kl 09:41 »
Hallå där.
Jag är oxå lite nyfiken på detta, då det funkar bra till hästarna. Hur har du löst det rent praktiskt, hänger näten fritt, eller mot en vägg ? som jag ser det borde näten kunna hänga fritt, dom blir ju rätt tunga och fåren är ju mindre än vad hästar är och borde inte ha svårare att få ut höet om näten gungar lite.
Sen klurar jag på vilken storlek man behöver ? ska varje tacka ha lika stor plats som krävs vid ett foderbord, blir det rätt stora nät eller många små.
Räcker fodret längre? är det något annat som blivit förändrat i deras beteende när det gäller fodret ?
Du har ingen som fastnat med nån klöv i nätet, eller nåt annat strul?

Många frågor, men det är alltid nyttigt att kunna fråga nån som redan provat.

Gott nytt år på er.

MVH Tomas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser