Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur stor bur?  (läst 1624 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Hur stor bur?
« skrivet: 07 aug-18 kl 16:13 »
Det är så att jag har en tvåvåningsbur som varje del är 120 cm lång. Det finns många gömställen i den. Min kanin och jag hoppar varje dag så hon får massa motion. Nu till min fråga.... Jag hade tänkt köpa en till kanin och undrar då ifall det skulle kunna gå att ha hon i samma bur eller blir den för liten?


Postat med Alternativ.nu´s app

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur stor bur?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-18 kl 16:37 »
Kan inte lagkraven, men kaninerna klarar det bra. Problemet är bara att de kanske bråkar. Kaniner kan vara riktigt hårda mot varandra om de inte fungerar ihop.

Jegeråsen

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
    • Jegeråsen
SV: Hur stor bur?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-18 kl 15:54 »
Att kaninerna fungerar tillsammans eller ej går inte att svara på. Gör rent buren ordentligt och möblera om allt så att den "gamla" kaninen inte känner igen sig när du sätter in båda tillsammans. Andra testar att ha kaninerna skilda men bredvid varandra ett litet tag först så att de inte blir helt nya för varandra innan de sätts ihop. Ha dock alltid en plan B färdig om de inte gillar varandra. Osämja behöver inte infinna sig direkt utan kan ta allt från några timmar till dagar efter ihopsättning.

Länk till minimimått för burar: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

Brunetten

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Hur stor bur?
« Svar #3 skrivet: 22 aug-18 kl 09:53 »
hur bred är buren?
120cm långt är inte stort för en kanin ens. Risken är att de slåss om de inte känner varandra sen de var små på en så liten yta, eftersom de måste kunna hoppa undan från den andra och få eget "space".
Du kanske har samma bur som säljs på granngården osv som jag har. Fick överta två kaniner som bott i den, och eftersom de aldrig fick gå ut ur buren så "gick" de istället för hoppade första tiden hemma hos mig.. Bara det säger lite om, hur för liten buren var :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser