Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervakningskamera, hjälp med val  (läst 4126 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #20 skrivet: 20 feb-19 kl 20:30 »
Hur funkade det med kameran? Jag är i samma sits, har haft upprepade påhälsningar av ett knäppo. Behöver dock rikta kameran mot hagarna och djuren rör sig ju hela tiden så det kanske inte fungerar, eller kan den bortse från rörelser längre bort?

Annars finns larm och kameror på alla byggnader, så det är löst.
Kameran är inhandlad, minneskort likaså. Nu ligger den där i kartongen... då jag  måste införskaffa ett simkort. Har ingen aning om vad jag bör välja för slags abonemang, så jag har tuvärr inte kunnat provat den [emoji53]

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #21 skrivet: 20 feb-19 kl 20:36 »
Hur funkade det med kameran? Jag är i samma sits, har haft upprepade påhälsningar av ett knäppo. Behöver dock rikta kameran mot hagarna och djuren rör sig ju hela tiden så det kanske inte fungerar, eller kan den bortse från rörelser längre bort?

Annars finns larm och kameror på alla byggnader, så det är löst.
Den har ju bara en viss räckvidd, så rörelser  bortom dess avkänningsområde lär den ju bortse ifrån. Kanske inget du har användning av iofs, men såg på Biltema att de har ngt som heter uppfartslarm, billigt och fungerande uppenbarligen. Batteridrivet, om du behöver en enkel & billig larmfunktion för "passager"

Postat med Alternativ.nu´s app


docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #22 skrivet: 20 feb-19 kl 20:54 »
Kameran är inhandlad, minneskort likaså. Nu ligger den där i kartongen... då jag  måste införskaffa ett simkort. Har ingen aning om vad jag bör välja för slags abonemang, så jag har tuvärr inte kunnat provat den [emoji53]

Postat med Alternativ.nu´s app


Hej, välj valfri operatör som har mottagning där kameran ska placeras, köp ett kontantkort laddat med surf=ej samtal, klart. Väldigt enkelt och smidigt.


//doc

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #23 skrivet: 21 feb-19 kl 00:09 »
Hej, välj valfri operatör som har mottagning där kameran ska placeras, köp ett kontantkort laddat med surf=ej samtal, klart. Väldigt enkelt och smidigt.


//doc
I surfkorten verkar inte ingå sms/mms & det vill jag ha som notifiering. Bara Telias nät som funkar här ute i obygden. Och hur mycket kan man behöva ladda på.. sånt här är verkligen..... inte min grej [emoji17]

Postat med Alternativ.nu´s app


docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #24 skrivet: 21 feb-19 kl 04:48 »
I surfkorten verkar inte ingå sms/mms & det vill jag ha som notifiering. Bara Telias nät som funkar här ute i obygden. Och hur mycket kan man behöva ladda på.. sånt här är verkligen..... inte min grej [emoji17]

Postat med Alternativ.nu´s app


Det ingår och behovet av laddning beror på aktivitetsnivån för kameran. Börja med ett par hundra kronor och se hur länge det räcker.


//doc

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #25 skrivet: 21 feb-19 kl 07:06 »
Telia har ett kort med bara sms. Många per ett år.

Vad ska man ha för kamera för övervakning OM man INTE har mobiltäckning då? Har det problemet men behöver lite bättre koll.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #26 skrivet: 21 feb-19 kl 09:28 »
Telia har ett kort med bara sms. Många per ett år.

Vad ska man ha för kamera för övervakning OM man INTE har mobiltäckning då? Har det problemet men behöver lite bättre koll.

Då kan du välja en ickesändande kamera som endast lagrar bilderna på ett minneskort du manuellt tömmer, förslagsvis sätter du in ett nytt/tömt kort när du hämtar det som är i, dvs två minneskort till en kamera.


//doc

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #27 skrivet: 08 apr-19 kl 16:30 »
Telia har ett kort med bara sms. Många per ett år.

Vad ska man ha för kamera för övervakning OM man INTE har mobiltäckning då? Har det problemet men behöver lite bättre koll.

Eller, om du själv håller dig någotsånär i närheten av det som ska övervakas, en kamera som är ansluten med kabel. Antingen ethernet eller analog video.
Förresten ligger det en nästan förhistorisk pryl och skräpar på jobbet - en övervakningskamera med inbyggt 14k4 -modem för anslutning till telefonlinje. Tanken är att om den triggar på någonting så ska den ringa upp ett annat modem kopplat till en dator och skicka över en stillbild. Tyvärr är kameran så usel att den nätt och jämnt är användbar - samma klass som en billig webkamera från slutet av 90-talet. Och så behöver den strömförsörjning från 230 V.

En modernare lösning på mobiltäckningsproblemet kan vara att skaffa en 4G-router med s k MIM-teknik (dubbla antenner), och låta kameran prata med den via wifi.  MIM-routrar får ofta bra fart på kommunikationen även på ställen där en mobiltelefon eller billigt 3G- eller 4G-modem knappt tycker att det finns täckning alls. Men då gäller det förstås att hålla både kameran och routern med ström.

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #28 skrivet: 09 apr-19 kl 09:50 »
Ögnade bara igenom föregående svar, sorry om jag evtl. upprepar något som redan var sagt.

Om du har ett abonnemang hos Tele2 så ingår det ett data-sim till ingen kostnad. Delar då data-pott med mitt vanliga abonnemang. Kameran skickar bilder via email, men inte så super tillförlitligt och ibland med viss fördröjning, kan bero på dålig täckning.

Annars om du vill trappa upp finns det ibland NVR-paket, en egen recorder inkl. en drös med kameror. Eller så köper du en NAS, alltså en nätverkshårddisk. Synologys mjukvara har en egen funktion för inspelning från övervakningskameror. Och så kan man koppla upp sig med telefonen och se en livebild från kamerorna. Finns även en funktion för rörelseaktivering, men det funkar kasst utomhus pga djur, vind, skuggor etc. Behöver tips om NAS+kameror kan du hojta till.  :)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #29 skrivet: 09 apr-19 kl 10:30 »
Dethär med övervakningskameror känns ju som ett svart hål... man blir slukad bara man börjar fundera lite kring det... måste sätta upp tydliga gränser för ens tänkta användningsområde och rimliga säkerhetskrav. Med åtelkamera funderar jag på om man kan stänga av den enkelt på distans om jag t.ex. ska vara där och jobba då behöver den ju inte ta bilder på mig och jag vill ju inte behöva va och pilla på den varje gång jag far dit.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #30 skrivet: 09 apr-19 kl 11:50 »
En del åtelkameror kan man styra via sms, man skickar vissa kommandon som text.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #31 skrivet: 05 maj-19 kl 17:47 »
Som boende intill landsvägen med en grusplan nedanför huset blir det en hel del påhälsningar för allt mellan pissepauser i mina buskar, nedskräpning och en del tjuvspanerier. Jag vill ha koll på besökarna, har vissa avstånd att överbrygga, litar inte på WiFi, tycker mobilnät är dyrt, Internet osäkert o.s.v. Det finns så vitt jag vet lösningar för kabelbundna kameror för LAN/Ethernet, med möjlighet att använda nätverkskablarna även till strömförsörjningen. Nackdelen med kabel är tjuvpack kan klippa av den, men också att kabeln kan plocka upp överspänningar från nära åskväder, och på så vis skada i princip allt vad gäller både övervakningssystemet och övriga datorer. Nätverkskort, routrar, hubbar m.m. ska väl tåla några 1000-tal volt på en nätverkskabel, så min oro kanske är obefogad? Eventuellt kommer min son bosätta sig ovanpå mitt garage och som gaming-nörd vill han troligen få en nätverkskabel dit ut. Det är även på detta garage jag vill montera övervakningskameror, så vågar jag bara lita på att en nätverkskabel ett 30-tal meter marken inte utgör någon större risk för elektronikmördande potentialskillnader tror jag det är bästa lösningen i mitt fall.

En nätverkskabel, eller WiFi-länk mellan två separata byggnader kan också vara en viktig del i säker datalagring genom att i ena änden ha sin ordinarie NAS/filserver, och i den andra en spegelserver, RAID, automatisk backup eller vad som nu är korrekt benämning. -Brinner det ena huset ner till grunden eller en server blir stulen har man sannolikt den andra kvar. Oron över potentialskillnader i kablarna borde gå att hantera genom att lägga en separat kabel för 230V strömmatning till utrustningen i "yttre änden", i stället för att använda befintliga elinstallationer där för detta.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Övervakningskamera, hjälp med val
« Svar #32 skrivet: 07 maj-19 kl 21:52 »
Ännu bättre är ju att använda utrustning som strömförsörjs via nätverkskabeln, PoE kallas det. Professionella övervakningskameror brukar ha möjlighet till både PoE och separat matning.

I princip ska isolationen i nätverksutrustning klara 1500 V (kommer ej ihåg om det är stötspänning eller AC RMS), i vissa fall räcker 500 V.  Men även om de kritiska komponenterna som t ex ethernettransformator uppfyller kravet, så är det alltför vanligt att tåligheten förstörs pga klåparmässig kretskortslayout, korta isolationsavstånd mm.  En riktigt lömsk sak är ethernetkontakter med inbyggda lysdioder.

Ska man dra nätverk mellan byggnader kan det vara värt att kosta på fiber.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 2 användare (1 dolda)
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser