Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man döda värmekablar med en billig inverter?  (läst 1163 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Kan man döda värmekablar med en billig inverter?
« skrivet: 22 jan-19 kl 02:07 »
Hyresgästen i min lilla gäststuga hade en torr morgon idag till följd av att vattenledningen frusit. Vinterns hittills kallaste natt, men när båda värmekablarna är inkopplade brukar det inte vara några problem. Kablarna är av den där självreglerande typen utan termostat. Helt utan värmekabel fryser vattenledningen redan vid några få minusgrader och med endast huvudkabeln ansluten kan det frysa när det blir 10-15 minusgrader, vilket det blev med råge i natt. Jag trodde således "extrakabeln" fått något knas, men det visade sig att BÅDA värmekablarna (av samma typ - blå och stela Ebeco) gett upp! Kablarna kan förstås ha havererat vid helt olika tillfällen, men jag är lite fundersam efter att under det stora strömavbrottet ha kört värmekablarna några timmar från bilen via en 12->230V inverter med "modifierad sinusvåg". (600W inverter för 800 kr från Jula) Jag samkörde då värmekablarna med en 200 W frostvakt under diskbänken och en LED-spotlight för att tydligt kunna se om något problem uppstod. Vid något tillfälle mätte jag även utspänningen med en vanlig multimeter och såg att den låg på 230-240 volt. (vilket bör vara högre än det verkliga effektivvärdet vid "modifierad sinus")

Kan något slags elaka högspänningsspikar som multimetern och LED-lampan missar ha "piskat sönder" värmekablarna? Kan värmekablar gå sönder spontant även om de inte monterats i tvära böjar? Är de rent av att betrakta som en färskvara med begränsad livslängd? -Tror mina värmekablar är 7-8 år gamla.

Den kortare "extrakabeln" kan som sagt ha varit trasig länge, men "huvudkabeln" måste ha gått sönder nyligen eftersom det en längre tid varit en liten bit under noll grader ute.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Kan man döda värmekablar med en billig inverter?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-19 kl 08:14 »
Det är knappast troligt att invertern har skadat värmekablarna. Och skulle det ha förekommit spänningsspikar, skulle de nog ha fått krafthalvledare i invertern att gå sönder innan något utanför den tar skada.
Jag antar att det är s k parallellresistiva, självbegränsande värmekablar, dvs att det är två parallella kopparledare och något tvivelaktigt halvledande material som "isolering" mellan dem?

I mitt "ruckel" finns en värmekabel i inkommande vattenledning, som det är totalt avbrott i men som jag aldrig har felsökt närmare, den verkar inte behövas i praktiken heller. Troligen är den installerad i mitten av 80-talet.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kan man döda värmekablar med en billig inverter?
« Svar #2 skrivet: 22 jan-19 kl 10:51 »
Jag skulle först misstänka kabelbrott.
Självreglerande brukar ha  2 ledare som skalas och kopplas på vanlig elkabel. Jag hade provat att klippa bort skarven. Ser allt okej ut så sätt ihop dem igen.
https://www.ebeco.se/sites/default/files/documents/Manual_F-10_an-avslutningssats.pdf

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Kan man döda värmekablar med en billig inverter?
« Svar #3 skrivet: 22 jan-19 kl 10:55 »
Två värmekablar ska inte ligga emot varandra. Då går dom sönder. 10cm avstånd brukar vara en vanlig gräns. Kan det vara orsaken?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

866 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser