Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfyllnad under blivande plantering  (läst 1165 gånger)

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
Utfyllnad under blivande plantering
« skrivet: 19 jul-19 kl 21:20 »
Jag vill ordna en liten odlingsplatå på en nordsluttning, nedanför en blivande uteplats. Odlingsplatån ska även kunna stabilisera för uteplatsens skull. Men sluttningen är rättså inadekvat för att sätta en ren jordhög på, då en sådan mycket möjligt skulle kunna sköljas neråt av regn. ...

I närheten finns det kullfallna träd, som verkar gå att passa in för att räta ut sluttningen, på ett till en början stabilt sätt. Därovanför skulle det väl kunna gå att sätta jord och plantor. Men jag vill inte behöva impregnera träet (åtminstone inte med nåt som är giftigt). Jag vet inte vad som behövs för att skydda mot att insektsangrepp, eller så, som riskerar urholka träet så småningom.

Hur väl skyddar jord runt och odling ovanpå träet? Finns det annat man kan göra för att träet i marken ska förbli hyfsat stabilt (med vilket jag inte menar att det inte ska förmultna, men att det inte ska ätas upp, så att platån kan rasa ihop)?

Ett annat alternativ vore nog att sätta sten av nåt slag där. Finns det någon billig och bra utfyllnads-sten för sådant?

Har någon några andra förslag?

 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Utfyllnad under blivande plantering
« Svar #1 skrivet: 19 jul-19 kl 22:34 »
Träet lär hålla sig intakt i säkert 5-10 år så det beror ju på..

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Utfyllnad under blivande plantering
« Svar #2 skrivet: 20 jul-19 kl 05:55 »
Träet lär hålla sig intakt i säkert 5-10 år så det beror ju på..

Sant, och under den tiden hinner man rimligen få till så pass mycket växtlighet ovanpå, så att rötterna därifrån stabiliserar marken. Så att om det går att se till att träet inte bryts ner bara eller uteslutande av sånt som inte bär med sej material från det, så blir det bra. Det som bär med sej material, och alltså inte ska få vara där, är väl framför allt dom larver, som sen i form av insekter beger sej från stället. För jag är rädd att detta kanske orsakar att den konstgjorda platån rasar ihop. Om träet i stället förmultnar efter ett antal år, så är det rimligen oproblematiskt, tack.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Utfyllnad under blivande plantering
« Svar #3 skrivet: 21 jul-19 kl 14:46 »
Tänk på att du gör en fantastisk insats förbiologisk mångfald. Då kanske du inte tycker att detta är ett problem utan en del av en lösning.  :)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Utfyllnad under blivande plantering
« Svar #4 skrivet: 22 jul-19 kl 08:28 »
Tänk på att du gör en fantastisk insats förbiologisk mångfald. Då kanske du inte tycker att detta är ett problem utan en del av en lösning.  :)
Det hoppas jag sannerligen göra, tack! Jag har däremot ändå ett problem med att det är fokus på om jag får till det här med uteplatsen och om jag får stödet för den hållbart och grönskande.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Utfyllnad under blivande plantering
« Svar #5 skrivet: 22 jul-19 kl 20:16 »
Jag ser inte hela bilden. Men den bild jag får upp såg jag in en bok om permakultur. Något jag är fruktansvärt novis inom. Men då nyttjades lutningen till att bevattna hela odlingen genom en strategisk utformning. Kanske det är en lösning?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Utfyllnad under blivande plantering
« Svar #6 skrivet: 23 jul-19 kl 10:09 »
Jag ser inte hela bilden. Men den bild jag får upp såg jag in en bok om permakultur. Något jag är fruktansvärt novis inom. Men då nyttjades lutningen till att bevattna hela odlingen genom en strategisk utformning. Kanske det är en lösning?
Kanske, tack,  kan det vara nånting av en lösning att - nordsluttning till trots - strunta i att jämna ut marken helt mycket. Men del av det jag vill åstadkomma är alltså att en hyfsat stabil markförhöjning ändå finns åtminstone invid den uteplats vi vill anlägga. Det kan vara hyfsat att göra en sluttande platå, men jag känner i vilket fall en osäkerhet i fråga om hur hållbar den kan göras.

Det kanske behövs att vi väljer något ovanligt stabiliserande att odla på den platån. Men vad kan det i så fall vara? Träd? Tja, kanske går det att flytta minst ett litet träd till platån, vare sej den är rät eller lutar. ... En hassel som börjat växa straxt nedanför skulle eventuellt gå att flytta upp, men det verkar lite känsligt. Fast om det inte kan bli den, så vore det synd, tycker jag att skugga den med träd söder om den. ...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser