Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörda klöverfrön ?  (läst 4444 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Skörda klöverfrön ?
« skrivet: 08 maj-08 kl 15:44 »
Jag har sått in några 100m2 av 'Blodklöver', 'Perserklöver' och så småningom ska jag prova att så in lite 'Subklöver' mellan grönsaksraderna.

Det mesta kommer jag att slå av och använda till marktäckning i grönsaklanden, att mata i komposten (mycket halm + kaninskit och hönsskit). Men lite kunde man ju spara och försöka samla in frön från ?

Nån som har erfarenhet av att odla och samla in klöverfrön ? Inga stora mängder, några hekto eller nåt kilo max.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skörda klöverfrön ?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-08 kl 23:46 »
Jag har sått in några 100m2 av 'Blodklöver', 'Perserklöver' och så småningom ska jag prova att så in lite 'Subklöver' mellan grönsaksraderna.

Det mesta kommer jag att slå av och använda till marktäckning i grönsaklanden, att mata i komposten (mycket halm + kaninskit och hönsskit). Men lite kunde man ju spara och försöka samla in frön från ?

Nån som har erfarenhet av att odla och samla in klöverfrön ? Inga stora mängder, några hekto eller nåt kilo max.

Måttlig erfarenhet. Har väl repat lite frön av röd- och alsikeklöver ibland. Minns inga resultat av att så ut detta.

Men jag tror inte man kan få frö av perserklöver eller subklöver i Sverige. Osäker om blodklöver. Det är fördelen och nackdelen med dessa exkotiska klöverarter. Fördelen att de inte fröar av sig och dessutom slås ut av vintern, nackdelen att man inte kan ta eget frö utan måste importera. Och för all del nackdelen att de inte fröar av sig om man vill ha dem som mer permanent inslag.

Jag föredrar klöver som man kan ta frö av (= de jag nämnde i början) och lusern, käringtand, gul sötväppling etc.

Anders

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Skörda klöverfrön ?
« Svar #2 skrivet: 10 maj-08 kl 00:24 »
Ok, får väl prova mig fram lite och så utöka arsenalen av gröngöslingsväxter till nästa år.

Tack för bra tips. Sånt här står ju inte i alla de 100 frökataloger jag lusläser ....  :P


Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Skörda klöverfrön ?
« Svar #3 skrivet: 13 maj-08 kl 12:03 »
Jag brukar gröngödsla med åkerbönor och ärter. Billigt utsäde, en jädra växtkraft och lätt att fröodla själv. Dessutom fryser det bort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser