Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minsta krav permanenthus  (läst 3949 gånger)

Sandra89

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
Minsta krav permanenthus
« skrivet: 07 feb-19 kl 11:30 »
Hej!

Har försökt hitta konkreta uppgifter på vad minimumkraven för att bygga hus är. Vill bygga så litet o billigt som möjligt, men det finns ju vissa husstandardkrav som måste uppfyllas.

Någon som kan hjälpa mig hitta uppgifter till detta?
1) Får man bygga av återbrukat material och alternativa material? Tex halm, lera etc.
2) Är det olika mellan kommuner?
3) Tex hur liten boyta får man bygga?
4) Måste innertak vara en viss höjd?
5) Får man bygga sovloft med lågt i tak?
6) Vet att entré o toalett ska vara handikappanpassad, men vad betyder det rent praktiskt?
7) Vilka regler gäller för VA o el? Är det krav på att det ska finnas? Räcker det med sol-el? 8) Är komposttoa godkänt?
9) Är uppsamling och användning av regnvatten tillåtet?

Tacksam för all hjälp i form av länkar, tips, råd och egna erfarenheter!

Postat med Alternativ.nu´s app


Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #1 skrivet: 07 feb-19 kl 14:39 »
För att få bygglov krävs att ett antal krav är uppfyllda, tex att man ska kunna vända en rullstol inne på toa mm. Men allt behöver inte bygglov. Har du redan ett hus på tomten kan du bygga en friggebod eller ett attefall och då gör du det precis hur litet du vill. När det gäller toa/dass/avlopp finns ett antal regler för att inte förorena  vattentäkt eller orsaka övergödning. Mer info finns på varje kommuns hemsida.

Postat med Alternativ.nu´s app


Sandra89

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #2 skrivet: 07 feb-19 kl 14:43 »
För att få bygglov krävs att ett antal krav är uppfyllda, tex att man ska kunna vända en rullstol inne på toa mm. Men allt behöver inte bygglov. Har du redan ett hus på tomten kan du bygga en friggebod eller ett attefall och då gör du det precis hur litet du vill. När det gäller toa/dass/avlopp finns ett antal regler för att inte förorena  vattentäkt eller orsaka övergödning. Mer info finns på varje kommuns hemsida.

Postat med Alternativ.nu´s app
Dessa frågor gäller nybyggnation på obebyggd mark
Vet du vilka mått som krävs för att det ska vara handikappanpassat?

Postat med Alternativ.nu´s app


Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #3 skrivet: 07 feb-19 kl 14:44 »
Uppsamling och användning av regnvatten är naturligtvis tillåtet. Du får dricka ur vattenpölar också. Men om du menar om du kommer att få bygglov för ett hus utan rent vatten och utan möjlighet att stå rak så är jag ytterst tveksam.

Postat med Alternativ.nu´s app


Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #4 skrivet: 07 feb-19 kl 14:46 »
Ja, men det är ju väldigt många. En del kommuner länkar till tillgänglighetskraven, men jag tror du hittar en del genom att googla också

Postat med Alternativ.nu´s app

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #5 skrivet: 07 feb-19 kl 14:49 »
Förutom tillgänglighet har du också krav på energideklaration  (vilket innebär isolering och uppvärmning) och flera andra krav (tillgång till dagsljus i de flesta rum tex). Men återanvänt material är absolut tillåtet!

Postat med Alternativ.nu´s app

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #6 skrivet: 07 feb-19 kl 14:52 »
Kolla Boverket, där finns tex regler om rumshöjd

Postat med Alternativ.nu´s app


Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #7 skrivet: 07 feb-19 kl 17:41 »
Hej!

Har försökt hitta konkreta uppgifter på vad minimumkraven för att bygga hus är. Vill bygga så litet o billigt som möjligt, men det finns ju vissa husstandardkrav som måste uppfyllas.

Någon som kan hjälpa mig hitta uppgifter till detta?
1) Får man bygga av återbrukat material och alternativa material? Tex halm, lera etc.
2) Är det olika mellan kommuner?
3) Tex hur liten boyta får man bygga?
4) Måste innertak vara en viss höjd?
5) Får man bygga sovloft med lågt i tak?
6) Vet att entré o toalett ska vara handikappanpassad, men vad betyder det rent praktiskt?
7) Vilka regler gäller för VA o el? Är det krav på att det ska finnas? Räcker det med sol-el? 8) Är komposttoa godkänt?
9) Är uppsamling och användning av regnvatten tillåtet?

Tacksam för all hjälp i form av länkar, tips, råd och egna erfarenheter!

Postat med Alternativ.nu´s app



adsadadsas
1. Ja
2. Boverkets regler gäller nationellt
3. FInns vad jag vet inga begränsningar. Som allt annat står det i boverketes häfte om nybyggnation.
4. Ja, tror det är 2,4m
5. Ja, men det blir ju inte handikappsanpassat om det inte finns några andra alternativ
6. boverketes häfte om nybyggnation
7. Kommunen ställer krav på att vatten ska tas om hand på ett miljömässigt sätt. Vad jag vet är komposttoa godkänt.
9. Inget som man behöver ta ställning till vid nybyggnation, men jag det är tillåtet.

bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #8 skrivet: 07 feb-19 kl 18:03 »
kommer man till "fel" handläggare kan energideklarationen bli krånglig, det kan vara svårt att få till ett lamdavärde på halm och alternativmaterial.

bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #9 skrivet: 07 feb-19 kl 18:14 »
https://www.nyteknik.se/bygg/kampar-for-att-fa-bygga-sitt-hus-av-halm-och-lera-6398805   lite gammal artikel men visar att man kan möta på motstånd. jag tycker alla ska ha bestämmanderätten på sin egendom så länge det inte skadar annan person. lycka till alla gröna byggare det är ni som behövs för framtiden ska bli framtid. Kämpa på!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #10 skrivet: 07 feb-19 kl 18:22 »
Har för mig att de svamla nåt om att det skulle bli lättare att bygga, när de presenterade röriga regeringen.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #11 skrivet: 08 feb-19 kl 03:15 »
Ja det är Boverket som sätter reglerna men det är kommunen som tolkar dem. Olika kommuner tolkar reglerna olika och det verkar som tolkningar är helt godtyckliga enligt tjänstemännens eget tycke.
Även om kommunens beslut är helt felaktigt kan det vara svårt att få rätt efter som kommunen har tolkningsföreträde. det som gäller i en kommun gäller inte i en annan.
Här i kommunen hade vi för ett par år sedan en tjänsteman i södra delen av kommunen  som beslutade om avlopp. Han gillade inte trekammarbrunnar av plast så plasttankar godkändes inte. Nu har vi bara betongbrunnar i södra delen och plasttankar i norra delen.
Om du bygger enligt Boverkets regler utan att fråga kommunen så måste du vara beredd på att ta strid.


Det är skillnad mellan permanenthus och fritidshus vad gäller byggreglerna. Det är större krav på permanenthus.
Permanenthusen ska ha:
Isolering som följer boverkets krav.
Huset skall ha viss handikapps anpassning. I badrummet ska person i rullstol kunna hanteras. En ytterdörr ska var bred nog för en rullstol (90cm)
Minsta storlek på sovrummen jag tror det är minst 9m2. Ett sovrum ska vara föräldrasovrum dvs större. Gäller ej fritidshus.
Takhöjden ska vara 240cm, gäller ej i fritidshus.
Det finns fler regler som jag inte kommer ihåg just nu

Det kan vara billigare att bygga fritidshus i stället för permanenthus men det kan vara klokt att även om man söker bygglov för ett fritidshus så följer man normerna för ett permanenthus. Tänk på att kommunen kan ha regler för var det får byggas permanenthus och var det inte får byggas permanenthus men man får bygga fritidshus.


Allt byggmatrial skall uppfylla Produktansvarslag (1992:18) I princip så innebär det att du inte kan åka till Polen och köpa Lecastenar och mura upp ditt hus i Sverige. Allt byggmatrial i Sverige måste uppfylla de Svenska Normerna för att kunna säljas. Om du köper Leca från Polen måste du kunna visa att stenen uppfyller de Svenska normerna. Och det kan du inte


Jag rekommenderar att du bygger ett svartbygge, det är enklare



 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #12 skrivet: 08 feb-19 kl 07:12 »
Citat från: Klasb

Jag rekommenderar att du bygger ett svartbygge, det är enklare

[/quote


Ska vi nu börja med att uppmana brottslig verksamhet igen på forumet??
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #13 skrivet: 08 feb-19 kl 08:51 »

Allt byggmatrial skall uppfylla Produktansvarslag (1992:18) I princip så innebär det att du inte kan åka till Polen och köpa Lecastenar och mura upp ditt hus i Sverige. Allt byggmatrial i Sverige måste uppfylla de Svenska Normerna för att kunna säljas. Om du köper Leca från Polen måste du kunna visa att stenen uppfyller de Svenska normerna. Och det kan du inte


De reglerna kan rimligtvis inte vara förenliga med EU:s regler om inre marknaden.
Har den lagen någonsin prövats i domstol sedan Sverige gick med i EU, och vad blev i så fall utlåtandet?

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #14 skrivet: 08 feb-19 kl 11:24 »
[quote author=Klasb

Jag rekommenderar att du bygger ett svartbygge, det är enklare




Ska vi nu börja med att uppmana brottslig verksamhet igen på forumet??

Det är inte straffrättsligt olagligt att bygga ett svartbygge. Man kan få sanktionsavgift men inte böter.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #15 skrivet: 08 feb-19 kl 13:05 »
Det är inte straffrättsligt olagligt att bygga ett svartbygge. Man kan få sanktionsavgift men inte böter.

Det där resonemanget liknar dock mer hårklyverier och brännvinsadvokatyr, än något annat...

Det är potentiellt kostbart, och mycket opraktiskt att bygga svart. Inte minst eftersom det gör det svårt, för att inte säga näst intill omöjligt, att sälja fastigheten så länge inte bygglov är utrett/färdigställt.

Och att hamna i ett läge där man byggt något, som man sedan tvingas riva, är ju inte heller så vettigt.


Vill man slippa stora problem runt bygglov, så bör man köpa en fastighet med en befintlig (bostads-)byggnad på.

Det går nästan alltid relativt lätt att få bygglov (eller godkänd bygganmälan) för ombyggnad, tillbyggnad, reparation av bostadshuset eller för "komplementbyggnader" (Friggebod, Attefallshus t.ex.), när det finns en bostadsbyggnad på tomten.

Jag ser inte det där med bygglovsplikt enbart som av ondo.

Folk utan grundkunskaper, kan göra väldigt korkade saker i byggnadssammanhang, eller bli grundlurade, om inga kontroller finns.


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #16 skrivet: 08 feb-19 kl 13:07 »
Är ett material godkänt i ett EU-land så är det godkänt i resten av EU. En lecasten gjord i Polen är alltså godkänd i Sverige under förutsättning att den uppfyller EU-kraven. Det finns massor av byggföretag här i södra sverige som importerar byggmaterial från bl.a Polen typ cement,kök,golv,takpannor,plåt m.m . Själv har jag importerat träfönster till många kunder från Litauen,badrumsinredningar,kakel o klinkers,fästmassor m.m  Är en produkt godkänd inom EU är den också godkänd i Sverige. Det är liksom det som är vitsen med EU.  Varför då importera? Priset är hälften ute i Europa jämfört med vad de svenska företagen vill ha. Har man rest lite i Europa o kollat priser på saker inser man snabbt att konkurrensen inte funkar i Sverige. Alla de svenska kedjorna ligger på samma nivå,ingen vill slåss om kunderna.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #17 skrivet: 08 feb-19 kl 19:08 »
Det där resonemanget liknar dock mer hårklyverier och brännvinsadvokatyr, än något annat...

Det är potentiellt kostbart, och mycket opraktiskt att bygga svart. Inte minst eftersom det gör det svårt, för att inte säga näst intill omöjligt, att sälja fastigheten så länge inte bygglov är utrett/färdigställt.

Och att hamna i ett läge där man byggt något, som man sedan tvingas riva, är ju inte heller så vettigt.


Vill man slippa stora problem runt bygglov, så bör man köpa en fastighet med en befintlig (bostads-)byggnad på.

Det går nästan alltid relativt lätt att få bygglov (eller godkänd bygganmälan) för ombyggnad, tillbyggnad, reparation av bostadshuset eller för "komplementbyggnader" (Friggebod, Attefallshus t.ex.), när det finns en bostadsbyggnad på tomten.

Jag ser inte det där med bygglovsplikt enbart som av ondo.

Folk utan grundkunskaper, kan göra väldigt korkade saker i byggnadssammanhang, eller bli grundlurade, om inga kontroller finns.

Men att hetsa upp sig och teoretisera om bygglovsplikt på bovagnar är att överdriva. Det är själva grejen med en flyttbar bostad att man kan dra iväg när omgivningen blir besvärlig.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #18 skrivet: 08 feb-19 kl 22:30 »
Men att hetsa upp sig och teoretisera om bygglovsplikt på bovagnar är att överdriva. Det är själva grejen med en flyttbar bostad att man kan dra iväg när omgivningen blir besvärlig.

Jag teoretiserar inte. Jag tar reda på fakta.

Varsågod.

Läs själv på Boverkets sida: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Citat från sidan: "Var får uppställning ske?

Uppställningen får bara ske på en tomt där det redan finns ett en- eller tvåbostadshus. Finns det inget bostadshus på tomten får man alltså inte ställa upp båt, husvagn eller husbil utan bygglov där"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #19 skrivet: 08 feb-19 kl 22:45 »
Innebär då det där att t ex en husvagns- eller båthandlare måste söka bygglov för varje enhet som hen har uppställd vid sin affärslokal, om det inte finns något boningshus på samma tomt? Det verkar orimligt.
Och måste en campingplats söka bygglov för varje gäst som vill ställa upp en husvagn eller husbil där?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser