Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saab funderingar  (läst 8043 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #20 skrivet: 08 nov-18 kl 19:36 »
Verkar gå att fixa nya ventilsäten till V4, så de går på blyfritt.

https://saabklubben.se/forum/amne/blyfria-topplock-saab-v4/

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #21 skrivet: 08 nov-18 kl 20:03 »
Att backen skulle ligga i var en säkerhetsgrej. Tror det hade att göra med bromsarna mm.
När man lägger i backen och vrider av nyckeln så slår en magnet till som håller växelspaken i läge. Var man hårdhänt eller om nån försökte starta med icke nyckel eller om låset blivit väldigt slitet kunde växelspaken komma ur läget. Då gick inte bilen att starta med mindre än att riva för att komma åt magneten och dra lös kablarna för att bryta strömmen. Var ganska omständigt men något jag gjort på mina SAABar. Ut med förarstolen och lyfta på mittkonsollen. De som inte ville ha så mycket jobb filade ner taggarna på det halva kugghjulet typ som sitter under tändningslåset och hugger i när bilen stannas och backen läggs i. En SAAB jag köpte där tog man ur både nyckel och tändningslås när man stannade.

Nja, det var helt enkelt det att Saab föredrog att ha växelspakslås (det hade man haft redan på den rattväxlade V4:an) istället för rattlås, för att uppfylla ECE-reglementenas krav på stöldskydd.
Så vitt jag vet så finns inga elektromagneter i Saabs växelspakslås, såna där låsanordningar måste fungera både för låsning och upplåsning även om bilen är helt strömlös (myndighetskrav).

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #22 skrivet: 08 nov-18 kl 20:11 »
Läst lite på internet om V4 motorn. Det kom olika generationer av blocken som tydligen kan särskiljas genom färgen. Vad jag inte lyckats hitta är förslag på ersättningsmotor när/ifall V4  motorn är så sliten att den inte går att renovera. Med ersättningsmotor avser jag här en motor som kraftmässigt motsvarar originalet. Den enda jag vet om var en vagn på Blocket där ersättningen var en Golf dieselmotor+växellåda, vilket måste ha inneburit ett större ingrepp på Saaben.

Den äldsta V4-motorn som har stora skillnader i gjutgodset mot de senare, var sällsynt redan då det begav sig och ännu mer sällsynt idag. Den hade en del barnsjukdomar som gjorde att den inte blev särskilt långlivad (bl a sprickbenägna topplock). Bortsett från färgen känner man igen den på att den har kortare gänglängd på tändstiften än de senare V4-motorerna.

Det har pratats om att man skulle kunna ersätta V4-motorn med en trecylindrig radmotor, t ex från en Daihatsu Charade från 80-talet. Eller en trecylindrig tvåtaktsmotor från någon snöskoter. Det har funderats på små fyrcylindriga radmotorer, dock blir en sådan förmodligen så lång att man måste flytta kylaren någon annanstans (t ex sätta den framför grillen eller på taket), och en sådan motor bör nog vara så lätt som möjligt (aluminiumblock) för att inte bilen ska bli för framtung.  En möjlig kandidat till liten fyrcylindrig motor är Citroën/Peugeot "TU" -motorer, de fanns på 1,1 och 1,4 l och satt bl a i Citroën AX och snikmodeller av Peugeot 205 m fl i slutet av 80-talet och början av 90-talet.  1,1 l -motorerna heter TU1 och 1,4 l-motorerna heter TU3. Efteråt finns det ett M om  motorn har centralinsprutning, CP om den har elektronisk förgasare.
En annan tänkbar ganska kort motor är den 1,3 eller 1,4 l stötstångsmotor som satt i Skoda Felicia de första åren den såldes i Sverige, innan Skoda gick över helt till VW-motorer.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Saab funderingar
« Svar #23 skrivet: 08 nov-18 kl 20:18 »
Kanske den trecylindriga dieseln i VW Lupo 3L?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #24 skrivet: 08 nov-18 kl 20:26 »
Nja, det var helt enkelt det att Saab föredrog att ha växelspakslås (det hade man haft redan på den rattväxlade V4:an) istället för rattlås, för att uppfylla ECE-reglementenas krav på stöldskydd.
Så vitt jag vet så finns inga elektromagneter i Saabs växelspakslås, såna där låsanordningar måste fungera både för låsning och upplåsning även om bilen är helt strömlös (myndighetskrav).

Då kan du förklara varför växelspaken på inget vis gick att manipulera milt eller med våld tillbaka in i backläget om den lossnat från detta när den varit avstängd med backväxel i.
Och när alla dessa kablar dragits ur så gick växelspaken in i backläget hur enkelt som helst. För mig finns det bara en sak och det är magnet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #25 skrivet: 08 nov-18 kl 20:51 »
Då kan du förklara varför växelspaken på inget vis gick att manipulera milt eller med våld tillbaka in i backläget om den lossnat från detta när den varit avstängd med backväxel i.
Och när alla dessa kablar dragits ur så gick växelspaken in i backläget hur enkelt som helst. För mig finns det bara en sak och det är magnet.

Återkommer till helgen när jag har kollat i elschemor och verkstadshandböcker.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Saab funderingar
« Svar #26 skrivet: 08 nov-18 kl 21:05 »
Är det grejen man ser i nederkant här som eventuellt är en magnet?

Bild från
https://saabklubben.se/forum/amne/stoldskydd/

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #27 skrivet: 08 nov-18 kl 21:50 »
Jag är tveksam till någon elektromagnet eftersom backväxellåset var saabs variant av stöldskydd vilket skulle betyda att en biltjuv bara skulle behöva lyfta av pluskabeln från batteriet och peta ur backen å tjuvstarta bilen och se till att dom inte behöver backa.
Saab var ju biltjuvarnas favvoritbil att sno eftersom dom inte behövde vara rädd för att rattlåset skulle hoppa i under körning vilket kan hända om man "bara" knäcker rattlåset eftersom den lösa biten från låse då kan hamna fel under körning, osannolikr svar ja men det har hänt.

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #28 skrivet: 08 nov-18 kl 21:56 »
Är det grejen man ser i nederkant här som eventuellt är en magnet?

Bild från
https://saabklubben.se/forum/amne/stoldskydd/

Om du menar där man sätter fast flatstiften, så gissar jag på backljus kontakten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Saab funderingar
« Svar #29 skrivet: 08 nov-18 kl 22:56 »
Om du menar där man sätter fast flatstiften, så gissar jag på backljus kontakten.
Jo, det är det nog. Den tänkte jag inte ens på, den brukar ju sitta på lådan. Men vi får se om det är den som misstagits för en magnet.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #30 skrivet: 09 nov-18 kl 03:15 »
Det jag menar sitter på sidan under kåpan för mittkonsollen bredvid förarstolen. Det är en flat del ca 15 cm i diameter och har kontakter som skruvas fast med skruv, inget som sticker ut utan helt plant. 7-9 kablar kommer inte ihåg exakt men det var fler än 3 och inte heller flatstift att enkelt dra av eller montera.
Det satt alltså inne i kupen under plasten mellan stolarna mellan växelspaken och tändningslåset och på sidan inte uppepå som lås eller spak

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Saab funderingar
« Svar #31 skrivet: 09 nov-18 kl 08:12 »
Var det en automat du hadde?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #32 skrivet: 09 nov-18 kl 09:07 »
Nej ingen automat helt vanlig 4 växlad låda

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #33 skrivet: 09 nov-18 kl 09:35 »
En elektromagnet behöver inte så många kablar som du beskriver att den har, den behöver endast en plus å en jord för att funka karlsdotter

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #34 skrivet: 09 nov-18 kl 10:34 »
Det är möjligt att jag endast behövt dra ur en av dessa kablar för att få det att fungera men nu tog jag alla då det var snabbare för att hitta rätt då jag stod trångt till på parkeringen utanför ICA

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #35 skrivet: 09 nov-18 kl 10:51 »
Vilken årsmodell var det? 99 eller 900? Förgasarmotor eller insprutning?

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #36 skrivet: 09 nov-18 kl 10:57 »
Kan det vara så att din saab var/är utrustad med larm eller imobilizer (stavning) för som sagt jag tvivlar starkt på elektromagnet och det står ingenting om magneter alls i handboken jag har förövrigt så är startspärren en fyrkantig låda som sitter delvis under förarstolen, backspärren är om jag förstått det rätt helt mekanisk utan några kablar alls.

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #37 skrivet: 09 nov-18 kl 11:26 »
Jag har inga magneter på mina två Sabbar och inte på de två extra växelmekanismerna, så ni kan sluta spekulera i om nåt sånt fel.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #38 skrivet: 09 nov-18 kl 11:35 »
Som sagt inga magneter. Troligast är det väl slitet tändlås och på undersidan av tändlåset ska det sitta några plas historier som tydligen "brukar" gå sönder även någon fjäder ska det sitta där vilka kan gå av eller hoppa bort

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #39 skrivet: 09 nov-18 kl 11:35 »
Vilken årsmodell var det? 99 eller 900? Förgasarmotor eller insprutning?

Förgasarmotor 99a både 81a och 84 med samma fel och åtgärdades på samma sätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser