Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför blir äggulorna så intensivt gula?  (läst 8442 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
Varför blir äggulorna så intensivt gula?
« skrivet: 17 jun-18 kl 17:23 »
Jag köper ägg. På sistone innehåller alltfler äggkartonger ägg med starkt gula gulor. De ser ut på ett helt annat sätt än forna tiders ägg. Ibland är de så mörkt gula att det finns en dragning åt orange, nästan som mandarinskal. Till och med de kravmärkta äggen från ett stort hönseri i trakten har denna färg. Denna gula färg är också en del i marknadsföringen. Jag blir alltmer förvånad.

Nu undrar jag varför det är så. Beror det på hönsen eller på deras foder? Skall jag som konsument kanske lockas av något supernyttigt?
Finns här någon som vet?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Varför blir äggulorna så intensivt gula?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-18 kl 19:14 »
Jag är inte bergsäker, men jag tror att producenterna tror att konsumenterna gillar starkt färgade gulor. I hönsfoder blandas lite blad från tagetes för att färga gulorna.

Frigående höns som kan picka så mycket grönt de vill kan få  orangea gulor. Men det verkar variera från höna till höna i min flock i alla fall.

Teresa

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Varför blir äggulorna så intensivt gula?
« Svar #2 skrivet: 17 jun-18 kl 20:14 »
Mina höns värper numera väldigt gula gulor året runt. Frågade på lantmännen, när jag köpte foder, och de säger att det är för att man blandar Lusern i pelletsen. Har undrar varför de stora äggproducenterna inte gjort samma, men nu verkar de ju vara ”ikapp”...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Varför blir äggulorna så intensivt gula?
« Svar #3 skrivet: 17 jun-18 kl 21:04 »
Mina får torkat gräsklipp "gräsmattahö" på vintern och går fritt ute på sommaren och då blir gulorna fint gula!  Det handlar alltså om att de får i sig grönt.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Varför blir äggulorna så intensivt gula?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-18 kl 22:37 »
Men det är som Karsan säger väldigt individuellt. Här varierar gulorna från ljusgult till orange fast de får "gräs"klipp hela sommarhalvåret och även på de som går fritt. Vissa hönor äter nog inte så mycket grönt när de kan välja.

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Varför blir äggulorna så intensivt gula?
« Svar #5 skrivet: 30 jun-18 kl 17:07 »
Inge, Johannas gubbe, påstod att när han gett hönsen rödbetor, blev äggulorna gulare!
Harry
Drick träsprit!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 5 användare (2 dolda)
Big_Mama_1969, xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser