Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vettigt att flytta på "ruvnödig" höna?  (läst 4815 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Vettigt att flytta på "ruvnödig" höna?
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:48 »
D.Wevers
 Fre 9 Maj, 2003 - 12:33
--------------------------------------------------------------------------------
Undrar om en höna som har visat att hon vill ruva skulle komma av sig om hon "gästbor" hos vänner ett tag.
De vill gärna har lite flera hönor men de hönor de har vill inte ruva...
Vi har däremot flera ruvnödiga hönor utan ägg och vi vill inte ha flera höns(=kycklingar) just i år.
Själv tror jag ju att hon som då skulle flyttas lätt kommer av sig, men våra vänner vill gärna ha Kycklingarna hos sig.
Jag skulle kunna tänka mig att låta hönan ruva fram kycklingar som de kan få senare i år.Tycker också att det skulle vara mera naturligt för hönan.
Vad bör jag tänka på i så fall...angående äggen menar jag då...som jag kommer att få av dem eftersom mina hönor just nu inte har någon tupp som är vuxen dem.
Hoppas att nån har erfarenheter/tankar att dela med sig!
 
Ronny
 Lö 10 Maj, 2003 - 01:00
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jo, Du är nog inne på rätt linje. Låt hönan vara i fred och ruva där hon själv valt sin plats. Det brukar gå bra om hon sedan får vara kvar i sin invanda miljö och flock. Värre brukar det gå om man flyttar henne för tidigt. Det finns dock inga givna svar på dylika frågor. För höns är individer, precis som vi.
 

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:Vettigt att flytta på "ruvnödig" höna?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-03 kl 13:54 »
Hej.
Är lite osäker på vad du menar med vad du bör tänka på med äggen? Till att börja med måste ju äggen vara befruktade. Din tupp var tydligen inte vuxen så du får nog ta ägg från en annan flock. Det går bra med ägg som legat i kylskåpet, så länge de inte redan varit ruvade en gång.
Tycker absolut att du bör ha kvar hönan i sin hemmiljö.

Mvh:

HAmpe
Johannes

 

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vettigt att flytta på "ruvnödig" höna?
« Svar #2 skrivet: 15 jan-04 kl 07:57 »
Kan de inte kläcka fram kycklingar i maskin, om de vill ha de små hos sig menar jag.
Vore jag du och skulle kläcka ägg åt  vänner skulle jag (vis av  egna dåliga erfarenheter) vara noga med att tvätta dem innan för att eliminiera risken för smittospridning (både av ohyra och sjukdomar) mellan de olika besättningarna.
Om du ska kläcka åt dem så lägg alla ruväggen samtidigt under din höna, i det rede hon själv valt hemma hos dig. Märk dem med permanent tusch så du en gång per dag kan plocka bort nylagda ägg. Låt henne sedan ha sina kycklingar så länge hon själv vill gå med dem och flytta dem sedan till dina vänner. Hönan mår bäst i sin egen flock och det blir jobbigt för henne om du flyttar dit henne med kycklingarna och att flytta henne under ruvningstiden är dömt att misslyckas. Risken finns alltid att hon far illa i en främmande flock eller drar på sig någon form av smitta som du sedan får in i din flock.
Lycka till.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser