Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roslagsfar, fragor fran nyborjare  (läst 783 gånger)

moholmarabs

  • Inlägg: 82
Roslagsfar, fragor fran nyborjare
« skrivet: 19 aug-10 kl 14:22 »
Jag har blivit med 2 baggar (fodda i Juni i ar) som kommer nar de ar avvanda. Da ar det vinter och kallt.
De kommer att ha inomhus liggplats (varg i omradet) for nattetid men kommer att vara ute under dagen. Med foder/ho hack. Hur stort omrade behover denna vinterpaddock vara for dem?

Nar kan man sen slappa dem pa var/sommarbete? och skall de ha ngn typ av ligghall dar ocksa?
Dessa far ar helt ekologiska, men rekommenderar ni att man avmaskar dem nar de kommer och sedan innan de gar ut pa bete?
Dessa baggar ar inte stora, tvilling lamm som de ar, hur mkt mat (kraftfoder, krossat korn) bor de fa per dag? Och ar det ok att de har fri tillgang till timotej ho under vinterhalvaret?

Vore tacksam for svar fran Er som vet mer..

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Roslagsfar, fragor fran nyborjare
« Svar #1 skrivet: 19 aug-10 kl 14:35 »
Vinterhagen behövs inte var nå stor alls, om det är snö där du bor så rör, iaf mina, sig inte nå mer än i de upptrampade stigarna mellan vatten och ensilage.

Du behöver inte ge baggar kraftfoder alls, eller rättare sagt du bör inte, de kan få urinsten av kraftfoder och då går de en säker död till mötes. Får som ej är i produktion behöver inget mer en grovfoder. Fri tillgång på grovfoder blir ypperligt.

Bete beror på var i landet du bor. Släpp dem i liten invänjningshage medan det fortfarande gror och de kan gå och leta strå för strå så att de kan få naturlig invänjning på grönt gräs.

Avmaskning ska man ej göra utan träckprov, vet ej om veterinärer skriver ut maskmedel ens utan prov... hör med föregående ägare hur han haft det med parasitproblem och avmaskningsrutiner. Har han inte haft problem så tror jag du kan vara lugn. Har han haft problem så kommer säkert någon vet skriva ut medel på de premisserna. Endel avmaskar per rutin när de säljer får, han kanske gör så... hör med honom först så kan du ta det utifrån det sedan.

Lycka till med fåraägandet!

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Roslagsfar, fragor fran nyborjare
« Svar #2 skrivet: 19 aug-10 kl 16:55 »
Jag håller med Samaka! Har fåren möjlighet att beta när det börjar att växa på vårkanten så märker du när de inte är intresserade av hö längre!

Grattis till en underbar ras! Ps, du kanske skulle skaffa ett par tackor också!

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser