Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räcker djuren till om alla jagar?  (läst 7770 gånger)

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Räcker djuren till om alla jagar?
« skrivet: 18 jun-19 kl 08:44 »
Hejsan!
Undrar lite i debatten kring djur och lidande. Om vi hypotetiskt sett stänger alla gårdar, p.g.a. dålig djurhållning och för att minska lidande. Skulle djuren räcka till om alla människor på jorden jagade? Eller hur skulle man förhålla sig om en ville kunna äta kött?

Mvh /Nyfiken :)

Edit: kom gärna med källhänvisningar, inte argumenterande texter för mot och för, utan statistik.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-19 kl 09:20 »
Du behöver inte mer än tänka på hur det är idag. Sverige som är ett förhållandevist glest land med mycket natur som går att leva i har ca 300 000 jägare. De är inte helt självförsörjande på kött. Och vi har rätt stora viltstammar, så någon större ökning finns inte marginal för utan att lidandet ökar. Skulle gissa på att det plockas ut ca 15 miljoner kilo kött ur skogen per år, och vi är 10 miljoner i landet så visst blir det några stekar, men inte så det räcker på långa vägar ens i vårat land.

Titta gärna på statistiken hos viltdata och se hur det ser ut i detalj https://rapport.viltdata.se/statistik/

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #2 skrivet: 18 jun-19 kl 09:46 »
Eftersom det går att föda en människa utan något kött alls skulle det självfallet gå, det blir bara mindre (mycket mindre) kött till var och en. Däremot finns det fler aspekter på det hela, inte minst etiska.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #3 skrivet: 18 jun-19 kl 10:54 »
Sen ska man väl ta 300000 jägare med en nypa salt. Skulle säga att det finns minst en jägare i varje jaktlag som aldrig jagar utan bara kommer på älgjakten för att umgås och äta korv.

Vi skulle kunna äta betydligt mycket mer viltkött (äter själv minst 90% vilt )framförallt då vildsvin men bara vilt knappast . Många ställen i Sverige har redan låg vilttillgång. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #4 skrivet: 18 jun-19 kl 11:05 »
Visst är det så, det finns olika "bra" jägare. Vildsvin skulle vi kunna öka avskjutningen på en del utan att vi sänkte produktionen av kött, men säg att de skulle gå att plocka ut ett par miljoner kilo till max, det räcker inte så långt. Lokalt däremot skulle vi kunna frossa.

Sedan skulle jag nog säga att om vi stänger alla djurgårdar så beror det inte på dålig djurhållning och för att minska lidandet, utan för att människor utan insikt tror att det förhåller sig så. Ju färre som har kontakt med djur desto fler med dåligt underbyggda åsikter. Blir de sedan politiker, journalister eller "influencers" så händer det grejer ::)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #5 skrivet: 18 jun-19 kl 11:19 »
Tyvärr är ju verkligheten så illa när det gäller vildsvin att många ( ingen aning om hur många men känner till ett antal) skjuter vildsvin och gräver ner.
man måste skjuta för att hålla sina åkrar levande men man har själv inte plats i frysen och det kostar att bli av med.

egentligen får man ju betalt men avståndet till slakteri gör att man går back. för några år sedan fick vi 25kr/kg benfritt vilket gjorde att det gick runt eller nästan iallafall.
för ett par år sedan sänkte mitt närmaste slakteri till 15kr/kg vilket gör att soppapengen är högre än det jag får för köttet.

Under höst och vinter ( om det inte är för många minusgrader) sköter jag styckning och hängning själv men på sommaren har jag inga möjligheter så då är det att avstå från att hjälpa desperata bönder eller kasta köttet som gäller.  i mitt fall blir det  att avstå för jag skjuter aldrig nått som jag inte har för avsikt att äta.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #6 skrivet: 18 jun-19 kl 11:52 »
Här där jag bor är älgen så gott som bortskjuten. Älg ses numera som skadedjur som ska skjutas bort i allt raskare takt.
Det lämnar rådjur kvar. Vilket knappt räcker åt lodjur och räven.
Skogshönsen hade dock ett bra år förra året. Så ska man bara äta vilt så är det soppa som gäller.
Skulle sluta med att allt hamnade i grytan både grävling och svan. Och hoppas på bra lämmelår  Yess
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #7 skrivet: 18 jun-19 kl 12:29 »
Ja, viltförvaltningen är väl inte alltid så bra som man skulle önska. Ena stunden är det skogsbolagen, nästa vargvurmarna som ställer till det. Grisar är inte lättjagade, godsägare vill ha stora stammar, bönder små. mm mm.

Men jakten som helhet räcker inte till den här befolkningen. Nästa steg som är extensivdrift med får och nöt, och så givetvis Samernas renar ger ju ett bra tillskott utan att stänga in för mycket djur, men det räcker inte heller fullt ut. Och då är vi fortfarande i vårt relativt gynnade land.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #8 skrivet: 18 jun-19 kl 15:46 »
viltkött kompletterat med några avelsgrupper med tamkaniner i varje hushåll så hade man kommit riktigt långt..
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #9 skrivet: 18 jun-19 kl 16:28 »
Med tre honor så fixar man söndagsmiddagen, får snyggt i dikeskanterna och barnen har trevliga djur. Men det är nog bara vart tionde hushåll som kan ha det så.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #10 skrivet: 18 jun-19 kl 17:29 »
Okej, intressant!

Så om en inte lever på självhushåll och har sina egna djur och marker att odla på (vilket är för de flesta) bör man försöka köpa vilt när det går men helt enkelt leva på grönska? Har jag sammanfattat det rätt?

Sen Själv är bäste dräng tänkte jag lite på vad du sa om att djurhållningen är relativt bra på de flesta gårdar, vet vi det? Eller är det spekulationer? Jag vill gärna tro att det är så men tvivlar en aning. Men även om det är så så är det ju förhållandevis väldigt svårt att hålla uppe en liten gård rent ekonomiskt, så massproduktion blir nödvändigt, vinstdrivande organisationer skapar problem i det avseendet att det skadar djuren. Eller?

Vad är lösningen? Att alla har egna små gårdar och försörjer sig själva? Är det realistiskt?
Haha, blev lite funderingar och frågor ändå, trots att jag yrkade på lite statistik. Tack för länken förresten! Ska spana in den :)

Mvh!

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #11 skrivet: 18 jun-19 kl 17:31 »
Eftersom det går att föda en människa utan något kött alls skulle det självfallet gå, det blir bara mindre (mycket mindre) kött till var och en. Däremot finns det fler aspekter på det hela, inte minst etiska.

Blev lite nyfiken där på dina etiska resonemang, utveckla gärna :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #12 skrivet: 18 jun-19 kl 18:50 »
Okej, intressant!

Så om en inte lever på självhushåll och har sina egna djur och marker att odla på (vilket är för de flesta) bör man försöka köpa vilt när det går men helt enkelt leva på grönska? Har jag sammanfattat det rätt?

Sen Själv är bäste dräng tänkte jag lite på vad du sa om att djurhållningen är relativt bra på de flesta gårdar, vet vi det? Eller är det spekulationer? Jag vill gärna tro att det är så men tvivlar en aning. Men även om det är så så är det ju förhållandevis väldigt svårt att hålla uppe en liten gård rent ekonomiskt, så massproduktion blir nödvändigt, vinstdrivande organisationer skapar problem i det avseendet att det skadar djuren. Eller?

Vad är lösningen? Att alla har egna små gårdar och försörjer sig själva? Är det realistiskt?
Haha, blev lite funderingar och frågor ändå, trots att jag yrkade på lite statistik. Tack för länken förresten! Ska spana in den :)

Mvh!

Väldigt många som håller djur har en personlig relation till sina djur.
Man brukar inte behandla sina vänner och födkrok illa.
De flesta som jobbar som anställda inom lantbruk är i branschen för att det är något som man faktiskt vill.
Och de flesta är stolta och enormt duktiga i sin yrkesutövning.

Notera dock att jag inte drar alla igenom samma kam då det alltid finns rötägg oavsett vilkenbranch det handlar om.

För att återkoppla till din fråga.
Så är min åsikt. Nä...   Det finns inte en chans.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #13 skrivet: 18 jun-19 kl 20:08 »
Väldigt många som håller djur har en personlig relation till sina djur.
Man brukar inte behandla sina vänner och födkrok illa.
De flesta som jobbar som anställda inom lantbruk är i branschen för att det är något som man faktiskt vill.
Och de flesta är stolta och enormt duktiga i sin yrkesutövning.

Notera dock att jag inte drar alla igenom samma kam då det alltid finns rötägg oavsett vilkenbranch det handlar om.

För att återkoppla till din fråga.
Så är min åsikt. Nä...   Det finns inte en chans.

Nej, jag håller med. Tycker det är ett intressant ämne dock. Hur ska vi förhålla oss för att vi på jorden ska kunna leva så njutningsfullt som möjligt, då inkluderar jag allt liv. Verkar ologiskt att någonting eller någon ska ha mer eller mindre rätt till sitt självförverkligande.

Jag antar att insikter är en ny bra grej samt fler äter grönt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #14 skrivet: 18 jun-19 kl 20:36 »
Först och främst måste vi ha vår egen djuruppfödning i Sverige, där lagarna som vi är hyfsat eniga om gäller. Vi kan inte sitta här och klaga på missförhållanden samtidigt som vi låter marknadskrafterna rasa fritt i länder som ligger på en annan nivå. Sedan är det nog dags för upplysning eller styrmedel för att få bort slöseri med mat och styrning mot mer naturbete och mindre broiler.

Och visst är det något fel när kyckling och gris oftast har ett lägre kilopris än brödet.

De som har får och nöt som jag känner eller känner till har djuren på sådant sätt att de har det bra. Som en Indier en gång sade, en ko i Sverige har det bättre än en kastlös i Indien.


Jag tror inte insekter är någon bra idé i Sverige. Jag äter hellre ett ägg, så får hönorna ta krypen.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #15 skrivet: 18 jun-19 kl 22:22 »
viltkött kompletterat med några avelsgrupper med tamkaniner i varje hushåll så hade man kommit riktigt långt..
Ungefär så vi gör hemma.  Fast kompletterar också med ungefär 5 kalkoner.  Blir rätt mycket kött på en kalkon.  I år hade vi bestämt oss för att flytta så vi skippade kalkoner i år.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #16 skrivet: 19 jun-19 kl 00:48 »
Naturligtvis räcker inte djuren om alla sätter igång och jagar...Tidigare blev väl älgen utrotad. Det att man nu har stora klövstammar beror ju på att man skändar rovdjuren. Ingen naturlig miljö om man frågar mig. Men som sagt många lever lyckliga i sin okunskap och tycker det är bra med en konstig miljö...Bara dom själva gynnas....Egotrippet..Man snackar ju om typ naturkött...Men det där köttet är väl inte bättre än Polenköttet där man malde ner tumörer för glatta livet. Jag vill inte komma med pekpinnar... Gör som så att du googlar på hur många klövdjur det finns....Googla sedan på hur många rovdjur det finns i vårt land....Då förstår man att det inte står rätt till.... Tror till och med att man räknar döda rovdjur som levande för att verka som dom är fler än vad dom är. Så köpa naturkött är miljövidrigt.... som att köpa malt tumörkött. Misskött natur är inte nice. Slår tillbaks med sjuka djur som irrar runt...Men dom mals väl ner och säljs hos en icahandlare....Som naturkött...Lite bly i...
« Senast ändrad: 19 jun-19 kl 01:57 av Tännlappen »

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #17 skrivet: 19 jun-19 kl 09:24 »
Naturligtvis räcker inte djuren om alla sätter igång och jagar...Tidigare blev väl älgen utrotad. Det att man nu har stora klövstammar beror ju på att man skändar rovdjuren. Ingen naturlig miljö om man frågar mig. Men som sagt många lever lyckliga i sin okunskap och tycker det är bra med en konstig miljö...Bara dom själva gynnas....Egotrippet..Man snackar ju om typ naturkött...Men det där köttet är väl inte bättre än Polenköttet där man malde ner tumörer för glatta livet. Jag vill inte komma med pekpinnar... Gör som så att du googlar på hur många klövdjur det finns....Googla sedan på hur många rovdjur det finns i vårt land....Då förstår man att det inte står rätt till.... Tror till och med att man räknar döda rovdjur som levande för att verka som dom är fler än vad dom är. Så köpa naturkött är miljövidrigt.... som att köpa malt tumörkött. Misskött natur är inte nice. Slår tillbaks med sjuka djur som irrar runt...Men dom mals väl ner och säljs hos en icahandlare....Som naturkött...Lite bly i...

Ok ok. Hur menar du att man ska förhålla sig då? Du skriver att det är fel att äta vilt, eller menar att det inte är naturvänligt, vilket jag förstår. Men alternativet då? Gå över helt till veganism och låta djuren få sköta sin egen balans? Vad ska människans inflytande vara? Uppenbarligen klarar sig naturen utmärkt utan oss, så som den gjort över 3 miljarder år.

Håller också med om att det är en enormt människocentrerad värld vi lever i, där människan går före allt annat liv. Vilket i min värld är helt absurt, men vi bör ju ha en förhållningssätt som är gynnande för alla, även oss. Det bör väl vara okej att föda upp sina egna djur, låta de ha ett bra liv och sedan förtäras?

Ha egna djur sedan satsa på växtlighet så gott det går?

EDIT: alternativt satsa helt på grönska? Dock är det ju lite svårare med vårt klimat, om en inte vill vara beroende av el och kapitalism ;)

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #18 skrivet: 19 jun-19 kl 09:27 »
Ungefär så vi gör hemma.  Fast kompletterar också med ungefär 5 kalkoner.  Blir rätt mycket kött på en kalkon.  I år hade vi bestämt oss för att flytta så vi skippade kalkoner i år.

Hur kompletterar ni? Odlar ni eller handlar ni i affär? Tänkte om ni hade några tips på hur man kan vara självförsörjande resterande tiden utan kött.

Citera
Sedan är det nog dags för upplysning eller styrmedel för att få bort slöseri med mat och styrning mot mer naturbete och mindre broiler.

Och visst är det något fel när kyckling och gris oftast har ett lägre kilopris än brödet.

De som har får och nöt som jag känner eller känner till har djuren på sådant sätt att de har det bra. Som en Indier en gång sade, en ko i Sverige har det bättre än en kastlös i Indien.

Instämmer om kunskap där. Borde vara ett grundämne. Hållbar utveckling.

Ja, det finns nog sanning i det indiern sa. Vilket är hemskt. Resurserna skulle ju räcka till alla former av djur om vi lärda oss fördela vettigare.
« Senast ändrad: 19 jun-19 kl 09:38 av Tioende »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Räcker djuren till om alla jagar?
« Svar #19 skrivet: 19 jun-19 kl 10:47 »
Om du lyckas förstå Tännlappen så blir du förmodligen den förste.


Det här med jakt handlar ju inte om att skjuta allt man ser, utan att förvalta stammarna. Eftersom vi har bra natur som bär många gräsätare så kan vi med rätt avskjutning hålla stora stammar som vi tar avkastningen från. Om vi då vill äta det fina köttet själva så kan vi inte ha för mycket rovdjur som gnager i skafferiet. Och antalet jägare är inte så viktigt, vi skulle alla kunna jaga, men då finge det bli betydligt färre byten per jägare. När det gäller gris i våra trakter så skulle säkert förvaltningen må bra om det var dubbelt så många som jagade det villebrådet. Grisen förökar sig snabbt och är svårjagad, så den arten kräver betydligt mer jobb att hålla på en bra nivå.

Vår egen arts nivå är dock svårast...




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser