Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samla regnvatten  (läst 4790 gånger)

MikaelaL

  • Inlägg: 17
    • Värmland
Samla regnvatten
« skrivet: 06 apr-06 kl 02:05 »
Hej!

Jag bor pa en gard dar grundvattnet ar otjanligt pga gifter fran narliggande bondgard. Detta gor att min brunn ar oanvandbar... Finns mycket jag skulle kunna skriva om hur detta kanns, men ni forstar sakert. Det jag tankte fraga ar foljande.
Jag har tankt att borja samla regnvatten, men har ingen kunskap om hur man bast renar det innan det kan drickas. Jag har hort talas om kristaller, kolfilter, belysning... Ar det nagon som har nagon erfarenhet och lite tips?
Jag har tankt att samla det som faller pa taket (det ar stort) i tunnor, sedan transportera det upp till min lagenhet i 20 liters plastbehallare som har en tapp i botten.
Alla ideer och funderingar ar valkomna!

Tack och kram!

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Samla regnvatten
« Svar #1 skrivet: 06 apr-06 kl 02:21 »
Prata till att börja med med miljö och hälsoskyddskontoret på orten om vad du kan göra för att få vattnet tjänligt, kanske att bonden rentav blir skyldig att hålla dig med friskt vatten, eller så kanske vattnet bara är otjänligt för mat och tvättanvändning, men lämpat för bevattning, då kan du ju använda det till sådana ändamål i alla fall.
Regnvatten är inte alltid så trevligt, men om jag skulle samla regnvatten från taket så är steg 1 som jag skulle göra att städa av taket och rensa hängrännorna. Sedan skulle jag nog köpa en bra handpump så att jag slapp bära upp vattnet. Änden på slangen till handpumpen skulle jag placera i en av fyra eller fem hopkopplade regnvattentunnor varav de flesta skulle vara täckta och alla skyddade under tak.
Detta vatten skulle jag använda till disk, tvätt och matlagning där vattnet kokas.
Till drcksvatten och tandborstning skulle jag söka reda på någon trevlig källa att fylla en tiolitersdunk någon gång i veckan. Även källor har miljö och hälsoskyddskontoret ofta bra koll på vart de finns och vilka som har bra vatten.
« Senast ändrad: 06 apr-06 kl 02:22 av sprithitler »
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Hemikring

  • Gäst
Re:Samla regnvatten
« Svar #2 skrivet: 06 apr-06 kl 12:43 »
Jag bor pa en gard dar grundvattnet ar otjanligt pga gifter fran narliggande bondgard.
Jag köpte ett filter med omvänd osmos från en akvariebutik för att filtrera grannens illaluktande vatten till dricksvatten och har också använt regnvatten med mycket bra resultat. Rekommenderas! Man måste ha tryck på vattnet så jag har en liten ackumulatortank och en ShureFlo pump för 12VDC, som går på batteri. Den drar i genomsnitt bara 1-2W.

Eulalia

  • Gäst
Re:Samla regnvatten
« Svar #3 skrivet: 07 apr-06 kl 14:03 »
som vanligt har jag ingen erfarenhet, men delar gärna med mig av dokument & länkar jag stött på under mina irrvandringar på nätet..

http://www.twdb.state.tx.us/publications/reports/RainwaterHarvestingManual_3rdedition.pdf

http://www.harvesth2o.com/


slå på Harvesting Rainwater på vilken sökmotor som helst.
Amerikanarna har rätt mycket info.
« Senast ändrad: 07 apr-06 kl 14:04 av Eulalia »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser