Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda eget kraftfoder?  (läst 3721 gånger)

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Blanda eget kraftfoder?
« skrivet: 10 sep-05 kl 19:16 »
hallå.
Har "införskaffat" gård, planerar inför flytten å allt som behöver göras...
Hur som hellst, läste om att blanda sitt eget kraftfoder- ja, till korna, alltså...
Finns det någon här som har testat, det?
Rent ekonomiskt, "tjänar" man på att odla det själv- om man räknar på tiden som läggs ner, eller?
I början blir det väl så att det köps, men sen....
Vill helst producera så mycket som möjligt själv samt att det känns bra att veta vad man faktiskt utfodrar djuren med, men det finns ju en "ekonomisk gräns" för vad man kan göra själv...
 ;)
If You Run You'll Just Die Tired

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blanda eget kraftfoder?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-05 kl 21:42 »
 Det beror nog mycket på vad du tänkt odla för kraftfoder om det är ekonomiskt "försvarbart"...
 Själv kommer jag  att satsa allt jag kan på att få till ett  bra grovfoder (till Får och Dikor) och därmed behöva köpa in så lite kraftfoder som möjligt.
 Att äga alla maskiner som behövs för skörd och att torka spannmålen blir nog allt för dyrt om man inte har väldigt många kor är jag rädd... Man kan ju leja in maskiner för skörd, men torkproblemet kvarstår ju...
 Sen ska säden krossas osv.
Om du bara ska använda dina lantraskor för husbehov och ha några få (jag har läst på i dina tidigare inlägg :)) så tror i alla fall jag att det bästa (ur ekonomisk synpunkt) är att köpa in kraftfoder (Det finns ju Eko-foder att köpa om man vill det).
 På den tiden min far hade mjölkkor så odlade han blandsäd (korn/havre/ärter) och köpte bara in en viss del av Koncentrat-Pellets, men då var det som sagt fråga om ganska stora mängder av foder som gick åt.
 Lycka till med gården!
              Mvh
           Charlotte
« Senast ändrad: 10 sep-05 kl 21:45 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Blanda eget kraftfoder?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-05 kl 07:49 »
Hej Charlotte.
Ja, det var ungefär den blandning du beskvriver som jag tänkt mej.
Grejern är att gården har tidigare använts som(framförallt)jorbruk & svin gård, så nästan alla jordbruksmaskiner finns, samt korn tork & kross å så...
Kankse borde ha skrivit det i inlägget innan... *S*
Jag menar, Havre & Korn kan man ju mycket väl odla för "eget bruk" och att då blanda ihop en del av det till djuren borde väl inte innebära så mycket extraarbete? Tänker jag...
Jag är medveten om att jag som nyinflyttad(ut-inflyttad?)kommer att villja göra ALLT som bara går själv, men frågan är ju om man har tid för det(troligen inte)samt hur mycket av det som egentligen är "försvarsbart"...
Kraftfoder känns som en sådan sak i och med, som du skriver, det finns bra EKO-foder att köpa, och...
Ja, ja, ville bara kolla...  ;D
If You Run You'll Just Die Tired

EvaSara

  • Inlägg: 79
Re:Blanda eget kraftfoder?
« Svar #3 skrivet: 20 jan-06 kl 23:21 »
Hej HP!

Jag har ingen gård själv men min familj har haft jordbruk och kor mm. Om du har tork och kross så tror jag inte att det är så stort jobb att plöja en åker, så korn, havre och/eller ärtor och leja en skördetröska på hösten.

Jag är som sagt ingen expert men jag vet att en del blandar havre ochh ärtor och skördar hela strået. De jag känner brukar bala det men det kanske går att torka. I så fall så får man ju en blandning av grovfoder och kraftfoder. Någon som vet om det fungerar?

Om du odlar korn kan du ju dessutom mala ditt eget mjöl och baka tunnbröd, ett måste för en norrlänning ;)

 

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Blanda eget kraftfoder?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-06 kl 13:47 »
Här har ju jag några rödkullor som hushållskor och jag köper utav en bonde säd på hösten när han skördar och sedan mal jag efter hand under året och blandar själv beroende på vilket djur det är som ska ha. det är en heldel jobb om man både ska så och skörda.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser