Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra in Tjur.  (läst 37475 gånger)

kentaur47

  • Inlägg: 85
    • Dalsland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #180 skrivet: 13 jan-12 kl 20:00 »
Hur det nu än är med allting så har definitivt den här tråden förgyllt min fredagskväll. ;D
Mårten Gås, du verkar vara en helt fantastisk människa. Var rädd om dig själv och den eventuella dragtjuren.
Fast i bland blir jag precis liksom någon annan tidigare nämnt osäker på vem som är gås eller troll, "skojar" eller är allvarlig.
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #181 skrivet: 13 jan-12 kl 20:06 »
Hur det nu än är med allting så har definitivt den här tråden förgyllt min fredagskväll. ;D
Mårten Gås, du verkar vara en helt fantastisk människa. Var rädd om dig själv och den eventuella dragtjuren.
Fast i bland blir jag precis liksom någon annan tidigare nämnt osäker på vem som är gås eller troll, "skojar" eller är allvarlig.

Blir allvar så fort jag får tag i en kalv.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kbh

  • Gäst
SV: Köra in Tjur.
« Svar #182 skrivet: 16 jan-12 kl 11:42 »
ja då är det väll bättre det skriv spå svenska rakt av så slipper det bli något snack  av Besserwissrar och språk poliser så alla vanliga kan begripa vad ni yrar om   ;) o:)
« Senast ändrad: 16 jan-12 kl 11:55 av Dbs »

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #183 skrivet: 16 jan-12 kl 11:51 »
Om man nu skall vara polis eller språkpolis så bör man nog ha lite koll på det man skall hålla ordning på.Imprint training har inget med impregnering att göra.Att Imprint training är en  anglicering är fullt naturligt efter som metoden utvecklats i USA.Man skulle naturligtvis kunna skriva prägel träning i stället,man får nog i stället räkna imprint training som ett fackuttryck.Inte som ett försök till att briljera med sina språkkunskaper som många sysslar med,även på detta forum.

Imprint = prägla märka stämpla inprägla.

Jag har väl inget att göra med din diskussion med Tjalve  :-[  MEN:

Ja, jag har tvärtemot ofta läst att dubbelt så mycket land behövs för att hålla en arbetshäst som en oxe (men det måste ju vara oerhört relativt som sagt). Missförstod jag dig kanske? Hmmm...
Om storleken...
Jag vet inget om hundar, men oxar slutar inte växa för att de impregnerat kor innan de kastrerats.
Det ligger kanske en vis sanning i att åtminstone inte kastrera oxar för tidigt. Kanske. I alla fall så är det så att man i många länder kastrerar först vid 1 -1 1/2 års ålder. Man anser att de då har lite mer temperament. Och ofta använder man dem som tjurar innan dess (alltså att de impregnerar korna). Detta kan de göra så fort de når upp och är könsmogna.
Jag håller inte alls med om att oxar (vanliga kastrerade) skulle bli lata eller feta. Våra är inte det. Så jag kan inte se fördelen med att behålla dem som tjurar annat än av anledningen att de då kan impregnera korna.
« Senast ändrad: 16 jan-12 kl 12:00 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #184 skrivet: 16 jan-12 kl 13:52 »
 :-[ Ja, med "impregnera" menade jag alltså  :-*

Citera
im·preg·nate  (m-prgnt)
tr.v. im·preg·nat·ed, im·preg·nat·ing, im·preg·nates
1. To make pregnant; inseminate.
2. To fertilize (an ovum, for example).

3. To fill throughout; saturate: a cotton wad that was impregnated with ether.
4. To permeate or imbue: i


http://www.thefreedictionary.com/impregnate

Som sagt, jag talar rätt mycket engelska till vardags så det blir så där ibland... Flåååt! o:)

markusahelge

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #185 skrivet: 16 jan-12 kl 15:08 »
:-[ Ja, med "impregnera" menade jag alltså  :-*

http://www.thefreedictionary.com/impregnate

Som sagt, jag talar rätt mycket engelska till vardags så det blir så där ibland... Flåååt! o:)


Och om man vill översätta 'impregnate' till svenska då, passar det väl med 'befrukta'...

Förövrigt undrar jag var Mårten Gås tog vägen, tröttnade han? Måste säga att det blev ett par dagars väldigt intressant läsning!
Aspirerande månskensbonde på 55 ha skogsmark i sjuhärads utkant.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #186 skrivet: 16 jan-12 kl 16:45 »

Förövrigt undrar jag var Mårten Gås tog vägen, tröttnade han? Måste säga att det blev ett par dagars väldigt intressant läsning!
[/quote]

Han kanske återkommer med en tråd om frimärks-samling, med djurmotiv.

Beekeepern. ;)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

anders50

  • Gäst
SV: Köra in Tjur.
« Svar #187 skrivet: 16 jan-12 kl 19:31 »
Förövrigt undrar jag var Mårten Gås tog vägen, tröttnade han?

Beekeepern. ;)

Bara lugn!  Han letar bara ett nytt nick, och googlar fram fakta om sitt nya ämne, så han är snart på banan igen!   ;D

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Köra in Tjur.
« Svar #188 skrivet: 16 jan-12 kl 19:42 »
Förövrigt undrar jag var Mårten Gås tog vägen, tröttnade han? Måste säga att det blev ett par dagars väldigt intressant läsning!


Han kanske återkommer med en tråd om frimärks-samling, med djurmotiv.

Beekeepern. ;)

Han är inloggad just nu och sitter nog bara och bidar sin tid! >:D
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Broberg

  • Gäst
SV: Köra in Tjur.
« Svar #189 skrivet: 16 jan-12 kl 19:50 »
Han är inloggad just nu och sitter nog bara och bidar sin tid! >:D

Du verkar vara väldigt förtjust i honom. Träffas kanske?

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #190 skrivet: 16 apr-12 kl 06:20 »
Ja ! Vilken kul tråd.  ;D

Mårten Gås lär vara seriös med detta tror jag. I allafall på planeringsstadiet. Tidigare trådar avslöjade han sina planer i att skaffa en arbetshäst att köra i skogen med samt förklarade sina obefintliga kunskaper inom körning med att "kan man rida på en häst så kan man köra den i skogen också utan problem, för det är ungefär samma sak".

På sätt och vis tycker jag att det är mer förnuftigt att starta med en tjur eller oxe, om man nu ska experimentera sig fram på egen hand, utan praktisk hjälp. Det är så mycket som kan gå fel med en arbetshäst i skogen att man som nybörjare gör klokt i att utbilda både sig själv och hästen ordentligt innan man kommer igång med något riktigt dagsverke.

När det gäller tjurar däremot så säger mig förnuftet att det visserligen också där är mycket som kan gå åt helvete om man är nybörjare och experimenterar sig fram utan hjälp på traven, men å andra sidan så är ofta kossor(tjurar?) till skillnad från hästar inte lika explosiva av sig när det bär iväg. De har generellt en högre tröskel för att bralla iväg, och när de väl gör det, så går det inte lika fort och explosivt som när en häst skenar. Man kanske hinner komma undan med livet i behåll istället för att fastna i nåt redskap eller klämmas mot ett träd.

Jag är själv nyfiken på idéen att köra med oxar. Men jag skulle alla gånger föredra just en oxe framför en tjur, precis av samma anledning som jag hellre arbetar med en valack framför en hingst. De är helt enkelt lättare att kommunicera och samarbeta med. Inte lika mycket "myror i huvudet".

Men man måste komma ihåg när det gäller arbetande kor/tjurar/oxar att de lämpar sig troligen bäst till jordbrukskörning, och inte skogskörning. Det finns en anledning till att nordsvensken fortfarande är den mest populära hästrasen till skogen. Ardennern är mycket starkare, men inte alls lika smidig som en nordsvensk. I kuperad skogsterräng vinner den lite mer energiska och smidiga nordsvensken, framför den tunga, bastante men något mer osmidiga Ardennerhästen. Nordsvensken kompenserar med sin arbetsvilja för att få fram virket och tar sig fram lätt i svår terräng och därför upplevs den av många som en bättre skogshäst till många typer av uppdrag.
(Det finns vissa som tar det bästa ur två världar genom att korsa shire med ardenner och då få en helt annan arbetstyp, styrka och exteriör.)

Det går säkert att använda en tjur till skogskörning men de är definitivt inte de mest lämpade för uppgiften.
Däremot tror jag att de kan konkurrera i jordbrukskörningen. Då vill man ha ett dragdjur som segdrar - det ska helst gå långsamt och koncentrerat, på platt mark ofta i raka spår varför ingen direkt smidighet krävs, däremot krävs mycket styrka och envishet av dragdjuret. Det underlättar för kusken att ha en långsam och tung dragare som kan lägga sig i selen ordentligt och mjukt föra fram redskapet utan att behöva rycka eller hoppa igång efter varje stopp, som en lättare häst måste göra. Av dessa anledningar är också Ardennerhästarna mest populära till jordbrukskörning, om man inte kör i tvåspann eller flerspann.

det finns dock andra fördelar med att använda sig av oxar o jordbruket förutom de redan uppräknade. Hästar är explosiva djur, och även den lugnaste Ardenner kan sätta av i sken för en bitande brems i skapet. Incidenter inom körning är risker som alltid finns, och de ökar självklart hos de hästar som inte körs dagligen och inte får samma rutin i körningen som arbetshästarna förr i tiden fick. Hur skiljer sig oxar på den här punkten? Jag tror att de är mindre benägna att skena okontrollerat. Allting sker mycket långsammare hos en ko och den är inte lika flyktbenägen. Därför tror jag också att det är mer nybörjarvänligt att köra med oxar, även om vägen dit kanske är snårig på grund av den hundraåriga glömska som gäller detta ämne. Före Ardenners intåg i Sverige så använde var och varannan bonde oxar som dragdjur av den enkla anledningen att de var tyngre än hästarna och lämpade sig bättre till att dra de tyngre jordbruksredskapen.

Finns mycket mer att skriva om detta. men jag hoppas att Mårten Gås tar tag i projektet och uppdatera oss om hur det går!

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #191 skrivet: 16 apr-12 kl 06:26 »
Vill också tillägga att man ska vara försiktig när man kör med oxar så att man inte överanstränger dem!

Jag vet att hästar svettas mycket vid tung körning, men hur ventilerar sig egentligen en oxe? Jag vet att getter brukar flåsa som hundar när de blir överhettade, och så vitt jag vet svettas de inte ur sin överskottsvärme. Detta är en viktig anledning till att man inte ska överanstränga dem och fortsätta köra på. De måste få stanna och vila ofta annars blir de överhettade.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #192 skrivet: 17 apr-12 kl 12:01 »
Jag var med om att en av våra unga oxar skenade. De hade satt på honom en alldeles för lätt liten plutthästvagn och det var ett tag sen han hade dragit och då bara betydligt tyngre. Han sprang iväg som om det satt en mygga på hans rumpa, sen sprang han (med chaufförer i vagnen) i rasande hastighet tills han sprang in i ett snårigt område där han stannade pang-bom.

Oxe och passagerare intakta, men den vackra gamla hästvagnen gick sönder...

En oxe kan arbeta några timmar i taget men måste få dricka och ibland äta med.

Från Farming with Animal Power:

Citera
When a man works, he gets tired. When an ox works, it gets tired.

We know too that oxen need plenty of time to find their food and digest it.

For tiring work like ploughing, oxen should not be worked for more than 5 hours a day.

For less tiring work, like light transport, oxen can be worked a little longer.

It is best to make the oxen work when the sun is not too hot, early in the morning. When it is very hot, the oxen get tired more quickly, and work less.

You must not work the oxen too long. They will get too tired and will fall sick. The farmer must know his oxen well, so that he can judge what work they can do and remain well.

Det finns en egen ox-tråd någonstans lite längre ned.

På vår gård har oxarna mest arbetat i skogen, inte lika mycket med jordbruket eller annat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser