Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegäss som ruvar  (läst 7979 gånger)

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #20 skrivet: 04 maj-07 kl 08:49 »
Hej!

Då har jag i alla fall lärt mig något nytt med det här! Tack alla ni som har gett mig information!  ;D

Idag har jag beslutat mig för att gå med i Lantrasklubben och starta genbank med de här ståtliga djuren!

Jag hör av mig här OM det skulle bli levande ungar... ;)

Mvh Carmencha

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #21 skrivet: 04 maj-07 kl 17:03 »
Har lyst äggen igen, alla är befruktade! Jag fick upp dem en kvart ca så honan har ätit som sjutton och badat.

Sex av äggen har honan som har legat längst, det är inte mycket kvar där. De andra två är ca en vecka gamla foster i.

Carmencha
« Senast ändrad: 04 maj-07 kl 17:05 av carmencha »

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #22 skrivet: 04 maj-07 kl 18:46 »
Jag har för mig att gäss ruvar i ca 28 dagar, så det ska bli spännande att se vad det blir.

Jag tycker det är bra att du startar genbank för Skånegässen. De är riktigt mäktiga, tycker jag.

Pyssla om dina gäss och berätta hur det går för dem senare.  :)
« Senast ändrad: 04 maj-07 kl 18:49 av Lena A »

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #23 skrivet: 13 maj-07 kl 20:17 »
Hej igen!

Flera av ungarna har varit färdiga och tagit sig ur skalet men vi hittar dem helt mosade! Honan vägrar stiga upp, bara fortsätter att ruva de nya äggen som har lagts av den andra honan...Vi började gå in varje dag och lyfte bort honan en 15-20 minuter!

Men i onsdags så fanns där en liten krabat som levde! Honan vill bara ligga kvar och de andra lämnar den nye medlemen hela tiden, den lille är kall och fryser. Det slutade med att jag bar in den i värmen till kycklingarna. Där är den nu och är jättepigg. "Han" hälsar på sin gåsfamilj varje dag men de lämnar den för sig själv och stackaren står och fryser...Mamman bara ruvar...

Någon som har tips om hur jag ska få dem intresserade av den lille  ???

Mvh Carmencha
« Senast ändrad: 13 maj-07 kl 20:19 av carmencha »

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #24 skrivet: 13 maj-07 kl 20:40 »
Vad roligt att en liten gässling klarat sig  :), men inte så roligt att mamman inte vill ha honom/henne.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig och får du inget svar här på forumet om hur du ska få den lille accepterad, skulle jag kontakta den ansvarige för genbanken för skånegås Ronny Olsson, tel 0435-230 85 och för ölandsgås Mikael Olsson, 033-13 41 90.

Jag antar att det brådskar om man vill få den lille accepterad av sin flock. Tack vare din omsorg verkar han ju klara sig ändå.

Berätta hur det går för honom.  :)

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #25 skrivet: 14 maj-07 kl 09:46 »
Hej Lena A

Jo, jag vet att det är Ronny, igår skickade jag nämligen in min genbankansökan på de här Skånegässen  ;D

Carmencha

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #26 skrivet: 16 maj-07 kl 09:21 »
Hej

Vi hade ännu en död fullgången unge utan skal. Det verkar som om de inte kommer ut och får luft.

Den andra ungen var nästan ute så då tog jag in den innan det skulle hända en olycka. Så finns det i alla fall 2 levande ungar. Mina barn sitter och värmer den siste och den verkar njuta.

Honan då? Hon fortsätter ruva på det enda ägget som är kvar...utan att vilja resa sig. Påminner mig om tjuren Ferdinand i Disneyfilmen.... ::)

 Jag hoppas på att de fixar det här bättre nästa år....

Carmencha

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #27 skrivet: 22 maj-07 kl 00:32 »
Hej!

Tja, då dog den näst siste ungen också...
En finns kvar pigg och glad i alla fall. ;D

Den kan ni se på hemsidan www.gonzalez.dinstudio.se

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #28 skrivet: 22 maj-07 kl 07:05 »
Nämen, lilla plutten!  ;D Vad fin han är!  :D Hoppas det går bra för honom i livet.

Själv väntar jag på hönskycklingar när som helst.....

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss som ruvar
« Svar #29 skrivet: 22 maj-07 kl 23:10 »
Tack så mycket!  :-[

Lycka till med kycklingarna!

Mvh Carmencha

hartwig

  • Inlägg: 14
SV: Skånegäss som ruvar
« Svar #30 skrivet: 02 apr-08 kl 20:39 »
Hej carmen.. Joakim här. det var ju oturligt de här.själv fick min unghona från i fjor 2 gässlingar bara men dom lever. gammel honan(modern till dom du köpte) ligger på 14 så jag hoppas på bättre lycka där. de bästa du kan göra är nog att märka äggen så du har koll på vilka som är nyvärpta så du kan plocka bort dom.. Men du vet ju i alla fall att du har stadiga ruvdjur och det är inte alla som har det :D.
ring gärna så kan vi prata lite mer. 0480-39088. är det föresten någon från mig som ruvar? Jocke

 

johannaw

  • Inlägg: 59
    • Uppland
SV: Skånegäss som ruvar
« Svar #31 skrivet: 09 apr-08 kl 08:21 »
hejsan!  ville bara säga att samma sak hände mej för ett par år sedan (och då var mammorna inte så gamla, ca ett år) och dom låg också ihjäl sina ungar. Två gåshonor delade på ett rede och turades om att ruva, inte särskilt lyckat då de ibland låg båda två över halva redet (!). Men som sagt nästan varje dag hittade jag en död unge tillplattad under dom. Tror att det är vanligt när de är så unga.
Då förra året vågade jag inte chansa så jag la de ägg jag ville ha i äggkläckaren, och sedan fick de växa upp för sig själva tills de blev lite större. Men det gick bra att sätta ihop dom sen med de större.

Johanna

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Skånegäss som ruvar
« Svar #32 skrivet: 09 apr-08 kl 08:57 »
Jag har några gåspar som ruvar själva varje år. jag plockar in alla ägg och märker upp dem med värpdatum och förvarar demi mitt skafferi. Jag vänder dem och väntar in att honornas ruvinstinkt ska starta. Ser jag att några ägg kommer att bli för gamla åker de in i kläckaren.

När jag sen ser att honan tänker börja ruva får hon ut ett gäng med ägg. Detta gör att hon inte har hunnit ha sönder några ägg och att jag troligen har fått ut några ungar i kläckaren också. När hon nu sätter igång att ruva kommer ju alla äggen att kläckas samtidigt.

Ungarna från kläckaren sätter jag under lampa tills hennes egna ungar är några veckor då släpper jag ut dem och de blir snart adopterade av flocken. Det tar några dagar då jag få fösa in dem till ett eget bås men sen en dag följer de med stora flocken in och då är det lugnt sen. Så har jag gjort i flera år och det fungerar bra. Skulle deras egen ruvning gå dåligt så har jag ju ungar ändå att ge dem eller om min kläckning går dåligt så lyckas de få fram nån.

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
SV: Skånegäss som ruvar
« Svar #33 skrivet: 01 maj-08 kl 23:48 »
Hej!
Jag har också en 1-årig skånegåshona, jag plockade 18 ägg som jag har lagt i kläckaren, där ca 3 ser ut att vara befruktade.... blev 4 ägg över som honan lade sig på, men efter 1,5 vecka har de blivit söndertrampade/hackade??? Är det vanligt att gässen trampar sönder sina ägg, hon låg ju så duktigt där?

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Skånegäss som ruvar
« Svar #34 skrivet: 04 maj-08 kl 16:12 »
Troligtvis var de äggen tomma eller döda. Mina gäss brukar plocka bort döda ägg själv om jag inte hinner ta bort äggen själv. Mina brukar inte trampa sönder ägg av misstag. De får alltid fram några ungar i procent ungefär lika många som jag får fram i kläckaren.

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
SV: Skånegäss som ruvar
« Svar #35 skrivet: 04 maj-08 kl 22:28 »
Mja, men det konstiga är att hon fortfarande ligger kvar på smulorna......varför det?

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Skånegäss som ruvar
« Svar #36 skrivet: 05 maj-08 kl 08:33 »
Hormonerna är svåra att styra  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 4 användare
ManPåGården, Björkris, von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser