Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med fastighetsdeklaration  (läst 1589 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Det här med fastighetsdeklaration
« skrivet: 03 okt-20 kl 10:52 »
och avdrag förstår jag mig inte på.
Kan ni hjälpa mig att reda ut hur det fungerar?
Kan man göra avdrag av fastighetsskatten för reparationer som gjorts?
Vad är viktigt att tänka på i den här frågan?
Jag antar att det ska räknas som småhus i det här fallet.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Det här med fastighetsdeklaration
« Svar #1 skrivet: 03 okt-20 kl 11:50 »
fastighetsdeklarationen fastställer taxeringsvärdet. Just nu har väl de flesta fastighetsägare fått ett förslag att besvara.

fastighets "skatten" är ju ingen egentlig skatt utan en avgift. Den tillfaller din kommun.
Avgiften beräknas på taxeringsvärdet och är 0.75% av detta upp till takbeloppet som senaste deklarationen var 8049:- /år.
Den påförs automatiskt din deklaration.
Nej,du kan inte göra några avdrag gentemot fastighetsavgiften för reparationer. Avdrag för reparationer på ett småhus kan endast göras vid en försäljning. Då blir det ett avdrag mot reavinstskatt.
Har du ett lantbruk räknas bostaden som småhus. normalt kan man inte göra avdrag för reparationer på detta och ta upp kostnader som belastar lantbruket.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Det här med fastighetsdeklaration
« Svar #2 skrivet: 03 okt-20 kl 12:28 »
Det du kan göra är att försämra standarden inne.
Tex slänga ut vattenklosetten och införa utedass.
Även det indragna vattnet höjer avgiften, och värmeanläggningen är också beskattningsbar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Det här med fastighetsdeklaration
« Svar #3 skrivet: 04 okt-20 kl 20:20 »
 Fastighetsavgiften är ingen stor sak i dagsläget. Inte så att det är värt att kasta ut toaletten. Så finns det de som är sugna på att höja den till gamla nivåer men det kommer i så fall att drabba storstadsregionerna värst.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Det här med fastighetsdeklaration
« Svar #4 skrivet: 08 okt-20 kl 16:26 »
Då förstår jag bättre. Någon påstod att det gick göra avdrag för reparationer. Det var alltså felaktigt.

Det innebär alltså att om man fixar och donar med saker och ting får man dels betala kostnaden för förbättringar. Och i och med att standarden höjs får man lite höjd fastighetsavgift.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Det här med fastighetsdeklaration
« Svar #5 skrivet: 08 okt-20 kl 16:57 »
Då förstår jag bättre. Någon påstod att det gick göra avdrag för reparationer. Det var alltså felaktigt.

Det innebär alltså att om man fixar och donar med saker och ting får man dels betala kostnaden för förbättringar. Och i och med att standarden höjs får man lite höjd fastighetsavgift.

Jepp...  snacka om att binda ris för egen rygg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Det här med fastighetsdeklaration
« Svar #6 skrivet: 08 okt-20 kl 17:24 »
Då förstår jag bättre. Någon påstod att det gick göra avdrag för reparationer. Det var alltså felaktigt.

Det innebär alltså att om man fixar och donar med saker och ting får man dels betala kostnaden för förbättringar. Och i och med att standarden höjs får man lite höjd fastighetsavgift.
Det är riktigt.  En standardhöjning påverkar oftast fastighetspriset och det bör avspegla sig i taxeringsvärdet. Men det är ju inte hela sanningen då taxeringsvärdet ändå kan höjas beroende på fastighetspriserna i omgivningen. Mitt eget har ju höjts under åren trots att standarden är lika sedan jag flyttade in för 35 år sedan. Det beror på att huspriserna höjts i närområdet och ett flertal hus har sålts . Med automatik stiger plötsligt värdet på mitt och kommunen håvar in någon extra tusenlapp .

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Det här med fastighetsdeklaration
« Svar #7 skrivet: 08 okt-20 kl 17:26 »
Men spara alla kvitton. För (vissa) reparationer och förbättringar kan du dra av från vinsten vid en försäljning och därmed minska vinstskatten.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Det här med fastighetsdeklaration
« Svar #8 skrivet: 08 okt-20 kl 21:13 »
Spara kvitton - för att minska vinstskatten vid försäljning.  ;D

Det avdraget kommer jag nog inte att ha någon glädje av. Den dagen som det ska säljas ligger jag nergrävd på kyrkogården.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser