Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja - Kulturarv/lokala sorter  (läst 49939 gånger)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #160 skrivet: 24 jan-13 kl 16:22 »
Hej :)
Är  intresserad men vad har ni för kriterier? Ska det vara gamla växter och vad för sort, även blommor?

Gamla växter, antigen kulturväxter som redan bevaras eller kanske någon gammal ärta som din mormor odlat hela livet. Både blommor och ätbart går bra, bara det växer :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #161 skrivet: 31 jan-13 kl 11:08 »
Åker det med några morotsfrön också :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #162 skrivet: 01 feb-13 kl 06:57 »
Åker det med några morotsfrön också :)

Kan vi nog ordna ;)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #163 skrivet: 01 feb-13 kl 09:30 »
Roligt  :D
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #164 skrivet: 01 feb-13 kl 15:44 »
Är intresserad av att haka på om plats finnes. Har tyvärr inte så mycket kulturarvs eller lokala sorter att bidraga med.... Än.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #165 skrivet: 04 feb-13 kl 18:05 »
Är intresserad av att haka på om plats finnes. Har tyvärr inte så mycket kulturarvs eller lokala sorter att bidraga med.... Än.

Taken är ju att man lägger till lika många frön som man tar, så har du inga frön alls kanske det blir svårt att vara med. Men har du några frön som du kan undvara så kan du ju plocka ut lika många som du lägger dit.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #166 skrivet: 04 feb-13 kl 18:23 »
När kör vi igång?!?  :P
Lääängtar juh  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #167 skrivet: 04 feb-13 kl 20:10 »
Taken är ju att man lägger till lika många frön som man tar, så har du inga frön alls kanske det blir svårt att vara med. Men har du några frön som du kan undvara så kan du ju plocka ut lika många som du lägger dit.

Något finns det ju....  :-\
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #168 skrivet: 05 feb-13 kl 07:33 »
Nu är vi alltså:

Jonas från Backfors
djeen
4-ever
tibbehenricsson
nittonhundranittiosex
kollotrollet
grisslan

Någon jag har missat som också vill vara med innan vi kör igång?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #169 skrivet: 12 feb-13 kl 20:31 »
Jag ser här, att någon skriver om en rova från Norsjö. Jag känner bara till en kålrot från Norsjö?

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #170 skrivet: 13 feb-13 kl 18:18 »
Jag ser här, att någon skriver om en rova från Norsjö. Jag känner bara till en kålrot från Norsjö?

Det är kålroten som man benämner som "Norsjörova" i norsjötrakten. Skulle tro att det har å göra med att man alltid satt korovor och då blev det naturligt att säga rova även om denna.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #171 skrivet: 13 feb-13 kl 19:26 »
När kör vi igång?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #172 skrivet: 14 feb-13 kl 16:17 »
Anders gamle kompis!
Gul Jette odlade en gubbe i Västergötland till sina höns och kaniner när jag var grabb! Jag minns sorten, för att jag blev förundrad över att se gula morötter! Tja Nordgen har sorten numera. Vavilov hade bevarat den. Jag tror att denna sort är det närmaste ett svenskt väldokumenterat kulturarv på morot vi når.
Vad moroten Bjurholm innebär? Den kan nog vara en lantsort! Detta unika småbruk i Västerbotten har tydligen traditioner vars rötter uppenbarligen går tillbaka in i 1800-talet. Slättlandet i Västerbotten verkar ju vara riktigt starka kulturbygder! Någon mil från Bjurholm i Lövånger så fick ju Föreningen Sesam tag i en bondböna-åkerböna redan tidigt 1980-tal.

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #173 skrivet: 14 feb-13 kl 16:58 »
Det verkar som om intresset för svenska ärtsorter inte är det strörsta!
Jag har gammalt frö som borde i jorden snarast av:
Gråärt: Maglaby(Skåne), Skånsk Gråärt, Stäme (Halland), Orust, Brattebräcka (Bohuslän), Solberga (Bohuslän), Rättvik och Hälsinge gråärt.

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #174 skrivet: 14 feb-13 kl 17:24 »
OK! Jonas det var det jag tänkte! Norsjö är landets och troligen Världens nordligaste arvesort av kålrot! Den accession som Nordgen har. Den fick jag för många år sedan. Källan var en trädgårdsmästare Elmer Alm i Norsjö!

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #175 skrivet: 23 feb-13 kl 15:27 »
Peter Erlandsson du verkar ha mycket Kultur/Lantsorter? kan inte du gå med i Kedjan och försöka sprida dem?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

kollotrollet

  • Inlägg: 101
    • Uppland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #176 skrivet: 10 mar-13 kl 17:06 »
Är det på gång någon kedja eller har det runnit ut i sanden  ???
Koloniägare som vill ha höns!

djeen

  • Inlägg: 129
    • Ångermanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #177 skrivet: 11 mar-13 kl 19:18 »
Jag tycker det har dragit ut lite för mycket på tiden och har dragit på mig så himla mycket fröer redan så jag ber att få hoppa av den här listan för den här gången.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #178 skrivet: 11 mar-13 kl 20:33 »
När kör vi igång?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #179 skrivet: 14 mar-13 kl 07:35 »
Jag tänkte invänta den andra frölistan och se vilka fröer som kommer med där innan jag skickar iväg mina nuvarande fröer. Har dragit ut så mycket på tiden så jag vet inte om det är lönt att köra något nu?

Vad tycker ni?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Banelinjen, Ahlman, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser