Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vakuumförpackare - sökes bästa råd för nyttjande av denna apparat!  (läst 2128 gånger)

Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
Jag vet att grönsaker håller en hel del bättre i kyl och frys tight utan luft. I år köpte jag en vakuumförpackare för hushållsbruk. När jag lodade på nätet så insåg jag snart många aber. Nu önskar jag mig lite förnuftiga råd från dem som använder denna metod/apparat i köket. Jag har inga stora förvaringsmöjligheter för mat, bara liten kyl & frys samt inglasad balkong, därför tänkte jag vakuum skulle hjälpa till. Vad har ni som använder vakuum för aspekter att presentera?

Delfrågor finns men jag väntar med dem en stund eller två.
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Till grönsaker skulle jag använda burkar som man suger ur luften ur.
Risken är stor att en del grönsaker, t.ex broccoli mals sönder av trycket.

Man kan väl  säga att det som ska in kylen ska packas i burk. Det som ska in i frysen ska in i påse. I påse är det bra att lägga en pappersremsa innan svetsen. Vanligt hushållspapper. Blött dödar nämligen svetsen. Gör att luft tränger in och ger frysskador.

Men jag använder bara maskinen till kött och fisk. Som ska frysas.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Vi tycker det är en bra metod. Vi har förpackat och fruset riven morot och riven vitkål. Vi har inte förvällt innan. Det fungerar bra både till sallad och i mat. Som sallad har det en kortare hållbarhet än råriven ofrusen.
kretslopp

Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
Det är det där med att ett inköp leder till fler inköp som retar upp mig. Finns det vakuumburkar i glas? Kommer burkar som jag införskaffar funka med min packare (Foodsaver V2860)?

USCH, nej, nej, neeej! Nu kom sambon hem igen med tre stora kassar squash och gurka samt annat han inte kan låta bli att ta med sig från odlingen. Överlycklig :) .

Just den tunnskaliga squashen håller sig så ypperligt vakuumförpackad i påse - i kylen. Så är det med många andra grönsaker också. Hållbarhetstid för färsk frukt och grönt förbättras betydligt! Men jag inser att det inte är ok att använda så mycket plast i daglig hantering av mat. Vakuumpåsarna är tjocka, visst ska de gå att återanvända men de går åt ganska snabbt ändå plus att det inte känns riktigt hygieniskt p g a räfflorna i plasten. Vanlig fryspåse i kylen skulle vara bättre, det måste gå att komma på ett sätt att använda dem tillsammans med packaren. Någon idé om detta?!

Åh det regnar och är svalare! Äntligen regn efter 4 månaders torka. Går ut på balkongen och tittar på termometern. Kanske om några veckor går det att förvara mycket där, det gäller att temperaturen håller sig under 15 grader.

Det går inte att gå till odlingen utan att komma hem med famnen full. Rosésalladen måste upp hos mig ögonaböj men det är inte det utan på den lilla stunden på lotten samt sträckan till grinden är kassen full av grönt från andra odlare. Förutom min rosésallad och jordgubbar innehåller min kasse nu ca tre kilo morötter, en halv ica-kasse ljuvliga brytbönor, en stor kålrot, flera skaft fänkål samt en vacker blomsterbukett. Förtvivlat försöker odlare pracka på mig squash och gurka, blir erbjuden att plocka bär ... samt får frågan om jag klarar av att ta med mig en kasse äpplen på vänsterarmen. Jag hade ju bara tänkt åka hem och bräsera rosésalladen, koka potatis och smaska i mig jordgubbarna i lugn och ro!

 
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
Jag tycker vakumburkarna/behållarna är oförsvarligt dyra eller har någon hittat några hyfsade i pris? För min del blir det ju två eller tre tillfällen per säsong de används och då behövs många. Sedan är det mest troligt att man inte har öppnat behållaren man fyllde vid första tillfället innan den behövs i nästa omgång så då skulle man behöva lika många behållare igen. Eller hur resonerar andra?


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
Vi tycker det är en bra metod. Vi har förpackat och fruset riven morot och riven vitkål. Vi har inte förvällt innan. Det fungerar bra både till sallad och i mat. Som sallad har det en kortare hållbarhet än råriven ofrusen.

Det låter bra! Är det något annat som ni testat bland frukt och grönt? Vad vinner i smak färskfruset och vad är bättre att förvälla är en av de undringar jag har.
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.

Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
Jag tycker vakumburkarna/behållarna är oförsvarligt dyra eller har någon hittat några hyfsade i pris? För min del blir det ju två eller tre tillfällen per säsong de används och då behövs många. Sedan är det mest troligt att man inte har öppnat behållaren man fyllde vid första tillfället innan den behövs i nästa omgång så då skulle man behöva lika många behållare igen. Eller hur resonerar andra?


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Ja burkarna är dyra och i plast! Jag tycker alltid att plast blir sunkig med tiden. Men jag blir nyfiken på hur du använder burkarna säsongsvis. Kanske är jag bara dum - men vakuumförpackar du periodvis stora delar av din skörd och då i burkar? Är det en tillfällig lösning innan förädling? Intressant.

Hos oss skulle burkarna komma till användning även dagligen. Sambon gör storkok inför sjudagars-veckan (nattjobb), gillar att marinera till sina hopkok, har en massa olika pålägg och röror till sitt dagliga bröd. Tur att han är matglad så att vi slipper kasta så mycket! Nu vill jag få slut på oredan och svinnet och då blir väl ett inköp av ett gäng burkar kanske ok.
« Senast ändrad: 11 aug-18 kl 11:11 av Taina »
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
Ja burkarna är dyra och i plast! Jag tycker alltid att plast blir sunkig med tiden. Men jag blir nyfiken på hur du använder burkarna säsongsvis. Kanske är jag bara dum - men vakuumförpackar du periodvis stora delar av din skörd och då i burkar? Är det en tillfällig lösning innan förädling? Intressant.

Hos oss skulle burkarna komma till användning även dagligen. Sambon gör storkok inför sjudagars-veckan (nattjobb), gillar att marinera till sina hopkok, har en massa olika pålägg och röror till sitt dagliga bröd. Tur att han är matglad så att vi slipper kasta så mycket! Nu vill jag få slut på oredan och svinnet och då blir väl ett inköp av ett gäng burkar kanske ok.
Nä det är det jag menar ☺ jag har inga burkar för jag skulle behöva så många vid skörd. Till vardagligt bruk (matlådor) fryser jag in. Skulle gärna prova burkar att vakka i men som sagt för dyrt till min användning. Sedan skulle jag inte göra mig besväret att plocka fram maskinen mm för en burk.
Funkar bra med varma burkar/innehåll och sen skruva på lock så det blir "naturligt" vakuum.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Morötterna lägger du i en spann på balkongen med sand över.
kretslopp

Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
Morötterna lägger du i en spann på balkongen med sand över.

Jodå, mycket kommer att hamna på balkongen - snart.  :)

Som det varit den senaste tiden hade jag dock kunnat använda balkongen till slow cooking. Soltorkade tomater? Synd att jag inte tänkt på det tidigare. Vad sägs om sandkokta morötter? Kanske en ny delikatess!

Temperaturen var 10 grader i morse och några kilometer härifrån, i Lerum,  var nattemperaturen 7 grader. På eftermiddagen blir det betydligt varmare på balkongen, tro mig, jag är sakta kokt (både kokt och rökt för den delen -röker på balkongen) sedan 4 varma månader tillbaka.

Skrev en del om själva ämnet - att nyttja vakuumförpackare optimalt - men råkade radera allt. Synd.  Återkommer, brått iväg nu.

Hälsar en väl torkad, kokt och rökt dam!
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser