Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solosågen  (läst 1856 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Solosågen
« skrivet: 11 jan-19 kl 19:53 »
Hittade några gamla trådar som inte verkar aktiva längre om denna produkt.
Det jag har klart för mig är att golv på nedreplan och tak nedreplan behöver kompletteras. Inte för att jag har en hel skog men trän som ska ned för eller senare finns. Och om jag tar hand om andra träd tänkte jag att det kunde varit kul att en gjort govlet eller taket själv.

Så, hit me. Varför ska jag beställa en solosåg?
https://www.logosol.se/store/sagverk/kedjesagverk/?price_tax_display=1

Hittade en sjyst pris på blocket. B2B så ex.moms - det passar utmärkt för mig.

Tank kom till mig då jag egentligen letade gamla brädor/plank som skulle kunna passa i torpet 1900-tals anda.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Solosågen
« Svar #1 skrivet: 11 jan-19 kl 20:35 »
Du sågar med en motorsåg och de snitten blir både ruggiga med stickor och ojämna i tjocklek. Du behöver en rejäl hyvel för att rätta till om du ska nå botten på alla spår efter kedjan

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Solosågen
« Svar #2 skrivet: 11 jan-19 kl 20:40 »
Det tar också lång tid och går åt mycket bränsle till sågen, samt att det sliter på sågen att gå så mycket. Jag höll på ett tag men kom fram till att det knappt lönade sig. Det är framför allt om man vill ha speciella, helst grova, dimensioner som det lönar sig. Eller om man går upp lite i skala, min granne har en med elmotor som han kör ganska mycket med. Då kan det löna sig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Solosågen
« Svar #3 skrivet: 11 jan-19 kl 21:26 »
Måste sälla mig till de övriga och säga att solosågen är en väldigt grovhuggen mackapär.
Inte för att den egentligen är dålig.

Men, en av de lite större varianterna med band gör att du får ut mer brädor ur var stock, och får lägga betydligt mindre tid på att snygga till dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Solosågen
« Svar #4 skrivet: 11 jan-19 kl 21:42 »
Aha, så det ni egentligen säger är att för mitt vidkommande. Max 50 kvm och några takplank hellre ska lägga tid på att leta upp bättre begagnade som någon säljer till vettigt pris. Jag är hyfsat effektiv/ekonomisk av mig och lägger hellre pengar på rätt saker. Så om tid=mindre än pengar för apparat+tid=minimal tidsbesparing känns det som att jag inte går vidare i en detalj.

Lite som att jag inte gick vidare med att renovera vedspisen då den inte uppfyllde ekvationen. Fick tag i en renoverad för halva priset av reservdelskostnaden+förväntad insatt tid på renoveringen.

Nä jag är inget mattesnille så min ekvation har nog en del brister ;)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Solosågen
« Svar #5 skrivet: 12 jan-19 kl 15:04 »
det finns ingen såg/sågverk som sågar så fint att du kan lägga in planken och ha som golv. jag tycker inte en solosåg med rätt slipad kedja lämnar mycket sämre yta än en bandsåg, lite sämre än ett cirkelsågverk men alla måste hyvlad om man ska ha dom som golv och kräver lika mycket hyvling (+/- 0,5 mm).

som någon annan skrev så är det inte lönt att sågs brädor med en solosåg, däremot grova plank och fyrskäringar.
samma med att det kan löna sig att bearbeta egna träd men inte legosågning.

Enda fördelen jag ser med en solosåg kontra bandsågverk är om timret ligger svårtillgängligt till.

det finns ingen i närheten som har ett sågverk? å andra sidan köper du en solosåg, sågar det du ska och sedan säljer den tror jag inte du har förlorar så många kr.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Solosågen
« Svar #6 skrivet: 12 jan-19 kl 15:14 »
Har själv en ecco-såg. En klingsåg med två klingor. På varje klinga sitter två fräs/hyvelstål som gör att den färdigsågade ytan blir väldigt slät med minimalt efterarbete.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Solosågen
« Svar #7 skrivet: 12 jan-19 kl 15:48 »
Denna tanke var mest grundad i det finns träd och att det vore kul att hja gjort det själv. OM det spar tid och pengar.
Men om tiden går över besparingen i pengar är det ju inte värt det. Speciellt då det handlar om ett torp mitt i skogen utan tillgång till el.
Låter som om det är bättre att lägga ner, skaffa brädor enligt gammal modell och banka dit... klart.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Solosågen
« Svar #8 skrivet: 12 jan-19 kl 17:08 »
Har själv en ecco-såg. En klingsåg med två klingor. På varje klinga sitter två fräs/hyvelstål som gör att den färdigsågade ytan blir väldigt slät med minimalt efterarbete.
sitter det hyvelstål på klingan? kan du lägga upp en bild på en sådan? blir det inte väldigt mycket spill då? gissar att tänderna på klingan är ca 3 mm? och sedan stål på det? det var lite därför jag gick över till bandsåg, för att få finare snitt. men ecosågen kanske har smala klingor?
sedan kostar en ecosåg väl +200' kr?
får du en hyvlad färdig yta efter ett snitt med den?


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Solosågen
« Svar #9 skrivet: 12 jan-19 kl 18:29 »
https://www.youtube.com/watch?v=V1mWFSQQHko
Här visas resultatet av sågningen av olika plank ner till 0.93mm tjocklek samt listvirke och mycket mer
Det står inte att klingan har frässtål utan det står rensskär

xlab

  • Gäst
SV: Solosågen
« Svar #10 skrivet: 13 jan-19 kl 14:56 »
Hittade några gamla trådar som inte verkar aktiva längre om denna produkt.
Det jag har klart för mig är att golv på nedreplan och tak nedreplan behöver kompletteras. Inte för att jag har en hel skog men trän som ska ned för eller senare finns. Och om jag tar hand om andra träd tänkte jag att det kunde varit kul att en gjort govlet eller taket själv.

Så, hit me. Varför ska jag beställa en solosåg?
https://www.logosol.se/store/sagverk/kedjesagverk/?price_tax_display=1

Hittade en sjyst pris på blocket. B2B så ex.moms - det passar utmärkt för mig.

Tank kom till mig då jag egentligen letade gamla brädor/plank som skulle kunna passa i torpet 1900-tals anda.

Har själv kollat på denna moddel, tycker den verkar vara prisvärd på mångasätt

xlab

  • Gäst
SV: Solosågen
« Svar #11 skrivet: 13 jan-19 kl 15:18 »
detta var den jag tittade på https://www.norwoodsawmills.com/sv_se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 2 användare
Adels, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser