Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väggbeklädnad vid vedspis  (läst 2715 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Väggbeklädnad vid vedspis
« skrivet: 22 mar-19 kl 22:13 »
När våra snickare fixade vårt kök "glömde" de att kakla över vedspisen. Vi funderar nu på om det inte är snyggast att bara ha det putsat. Jag lagar rätt ofta mat på den och tänker att den matta ytan blir svår att hålla ren när det stänker fett och tomat och vad det nu kan vara på menyn. Vad säger ni? 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Väggbeklädnad vid vedspis
« Svar #1 skrivet: 22 mar-19 kl 22:20 »
Det finns ju tvättbar färg till murbruk om man inte vill kakla, ser litet plastigt ut tycker jag men man behåller den putsade känslan.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Väggbeklädnad vid vedspis
« Svar #2 skrivet: 22 mar-19 kl 22:33 »
Ok. Ja, det är synd om det ser "plastigt" ut. Finns det inget bra sätt att tvätta matt färg på?

von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Väggbeklädnad vid vedspis
« Svar #3 skrivet: 23 mar-19 kl 02:31 »
En liten yta borde man kunna kakla utan stora besvär. Jag tror att det är ett ganska svårslaget material där.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Väggbeklädnad vid vedspis
« Svar #4 skrivet: 24 mar-19 kl 11:29 »
Jag har samma inredning runt vedspisen som dess tillverkningsår dvs runt 1920. Det är kakel både ovanför vedspisen och runt om, på sidan om vedspisen.
Sen har jag andra vedspisar som inte har kakel runt om, så om det ska va kakel ovanför beror lite på hur resten ser ut tycker jag. Allt ska ju hänga ihop och se bra ut.
Jag tänker mer på utseende än på funktion.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Väggbeklädnad vid vedspis
« Svar #5 skrivet: 24 mar-19 kl 12:14 »
Jag har rostfri plåt. Enkelt och hållbart men allt stänk syns väldigt tydligt och när det blir riktigt varmt slår sig plåten och det ser lite trist ut men går tillbaka när det svalnar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Väggbeklädnad vid vedspis
« Svar #6 skrivet: 24 mar-19 kl 13:33 »
Det är snyggt och smidigt med något slags kakling.

Det finns massvis med olika varianter
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Väggbeklädnad vid vedspis
« Svar #7 skrivet: 24 mar-19 kl 14:11 »
Jag rev medvetet ner allt kakel på vedspisen då jag tyckte det såg för taskigt ut. Inget slår en fin puts. Slänger hellre upp ngn slags skyddande "skiva" samtidigt med kastrullen för att slippa de värsta stänken, alternativt bättrar på "färgen" ibland. En smaksak, personligen vill jag verkligen inte ha kakel.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Väggbeklädnad vid vedspis
« Svar #8 skrivet: 24 mar-19 kl 17:42 »
Ja, vi landar nog i kakel ändå. Det blir snyggaste helheten, förmodligen, och när det inte finns något riktigt lättskött alternativ bekvämast.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Väggbeklädnad vid vedspis
« Svar #9 skrivet: 25 mar-19 kl 10:44 »
Det där är ett dilemma som drabbat mig också. Jag är inte så förtjust i kakel, men kanske väljer det ändå.

Här sitter det kakel från renoveringen på 50-talet, och en del är rätt slitet. Det som är putsat är målat med oljefärg som har spruckit där värmen varit för hård. Men över 60 år har det mesta hängt med. Har provat att putsa en bit närmast värmen och lämnat det utan vidare behandling, och ett år har inte påverkat det. Kanske en värmetålig färg kunde lösa problemet med tvättbarhet? Nåja, jag funderar nog ett år till...

 

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Väggbeklädnad vid vedspis
« Svar #10 skrivet: 25 mar-19 kl 11:09 »
 Vad med plåt? galvat, rostfritt, koppar....
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser