Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etylacetat  (läst 4870 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Etylacetat
« skrivet: 27 sep-18 kl 12:37 »
Gjorde en liten sats cider som jag lät vildjäsa. Redan efter en natt avgav brygden en distinkt doft av aceton. Tänkte att jag får göra vinäger i stället och lät jäsningen fortsätta. Nu har det gått några veckor och jag tappade ur vätskan. Doften av aceton finns kvar, även om den första smaken är helt ok (men sedan märks där också något acetonigt). Har googlat mig fram till att det antagligen handlar om etylacetat, och att detta bildas av ättiksyra. Betyder det att jag inte ens kan göra vinäger av detta?!
Ingen människa är illegal

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Etylacetat
« Svar #1 skrivet: 27 sep-18 kl 13:19 »
Hittade redan svaret, men ifall någon annan har samma fråga:

Citera
If there is a strong smell of nail polish remover this is ethyl acetate and could mean the vinegar has gone bad and the process needs to start over. ...

Ethyl acetate generates an acetone like off-odor, the most common source of which are spoilage microbes. Nonetheless, it can accumulate abiotically from the esterification of ethanol in the presence of acetic acid. At concentrations below 50 mg/liter, ethyl acetate may add a subtle fragrance. However, above about 100 mg/liter, it begins to have a negative influence, possibly due to suppression of the fragrance of other aromatic compounds such as fruit esters. At above 150 mg/liter, ethyl acetate generates an obvious acetone like off-odor. In other words a little bit is OK and can add a fruitiness, but too much means a production failure.

:(

https://www.instructables.com/id/Making-Vinegar/
 
Nästa grej att fundera över är väl om detta kan destilleras på något sätt och användas som lösningsmedel i stället!  ;D
« Senast ändrad: 27 sep-18 kl 13:26 av Be »
Ingen människa är illegal

Azyx

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Etylacetat
« Svar #2 skrivet: 24 jan-20 kl 14:46 »
Hej.
Håller ånyo på att tillvera nyponsherry. 2L nypon, som plockats och torkas rena med torr handduk och hela, inte noppade, 3,75L vatten och 1,7kg socker. Jästen finns på nyponskalen. Har gjort det 3ggr tidigare, en gång blev det perfekt, en gång halvdant och en gång jäste det inte ut riktigt, men det kan ha varit för att jag trodde det var klart efter 3 månader och inte 6 månader. Nu har det gått 3 månader och det luktar kraftigt av etylacetat (ej aceton). Jag vet inte om någott gått sett, men tänker det är ett steg i processen, som jag tidigare missat. Det fina med etylacetat, jmf med både ättiksyra OCH aceton är att det inte är vattenlösligt. Luftar man drycken försvinner doften :) Jag har smakat av och det finns inga tecken på ättika eller vinäger :) Hur har det gått för dig?

/Azyx

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Etylacetat
« Svar #3 skrivet: 21 feb-20 kl 15:09 »
Spännande! Såvitt jag förstått brukar det bildas lite i t.ex. vinäger, men i små mängder ger det mest fruktighet och är positivt. I större mängder blir det obehagligt och oanvändbart (som livsmedel!). Mitt blev ju direkt obehagligt, men använde det som städmedel i stället - effektivt (inbillade jag mig åtminstone) och miljövänligt ;D. I år verkar vinägern hittills bli helt vanlig och bra vinäger (men alltså gjord på must > cider, inte som i fjol på äpplen som fick jäsa i burk).

Men nyponsherry låter som något att testa!  :-[
Ingen människa är illegal

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Etylacetat
« Svar #4 skrivet: 11 jul-20 kl 14:34 »
Etylacetat, butylacetat, etylbutyrat och pentylacetat är viktiga aromämne i cider.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Etylacetat
« Svar #5 skrivet: 11 jul-20 kl 17:32 »
Jag kom att tänka på vad som hände i yngre dagar, och reagerade positivt när jag såg ordet "Etylacetat!"  Fann litet "gammalt" som "någon" publicerat å "Bryggforum" år 2016!Här gällde det att kringgå vissa statliga elakheter. Om inlägget får vara kvar bestäms av "moderator!"
---------------------------
Så minns jag, och detta är nog minst 20-30 år sedan, att polisen sprängt en alkoholfabrik ; kan det ha varit i Göteborg?
Det var så att etylacetat inte försåldes till privatpersoner, inte i större mängd i alla fall, och de ”fasttagna ” herrarna hade av det skälet startat målarfirma för att kunna inhandla det som behövdes. I stället för att röra om blandningen "ETYLACETAT OCH KAUSTIK SODA. (natriumhydroxid)"  hade de placerat stora fat med densamma i koffertarna på sina bilar, och kört i skogen, eller i guppig terräng, och sedan destillerat! Det rörde sig om minst ett tusental liter färdig sprit, och efter det att de åkt fast lät polisen kontrollera produkten, och det var verkligt fin och ren alkohol, fullständigt fri från finkel!
Beträffande mig och målaren blev det intet av med fabrikationen ; det lilla vi drack tillverkade vi på samma sätt som de flesta av oss på detta forum!
--------------------
Hälsningar!
G S

 
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Etylacetat
« Svar #6 skrivet: 11 jul-20 kl 19:45 »
Dålig koll på om det var sant eller ej, men jag hörde på den tiden att det hade gått varmt och gått illa för några som gjorde så.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Etylacetat
« Svar #7 skrivet: 11 jul-20 kl 20:29 »
"Själv är bäste dräng"
Här finns varierande resultat av "Kemisk sprit". Kanske jag inte lyckats kopiera? Troooor det i alla fall!


    https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=1541

Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Etylacetat
« Svar #8 skrivet: 12 jul-20 kl 01:09 »
Kul forum!

Jo, en del glada gossar ger sig på kemiexperiment de inte förstår sig på. Jag har väl inte alltid full koll på vad jag gör, men en del är helt vilda.


Har för mig att det var min kemilärare på gymnasiet som berättade om tunnor med etylacetat på flaket av en lastbil som de körde runt med för att få till omrörningen. Men han var rätt speciell, så han kanske tog tillfället i akt att varna för okontrollerade synteser inom organisk kemi med en historia från det "verkliga" livet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Etylacetat
« Svar #9 skrivet: 12 jul-20 kl 10:16 »
Kul forum!

Jo, en del glada gossar ger sig på kemiexperiment de inte förstår sig på. Jag har väl inte alltid full koll på vad jag gör, men en del är helt vilda.


Har för mig att det var min kemilärare på gymnasiet som berättade om tunnor med etylacetat på flaket av en lastbil som de körde runt med för att få till omrörningen. Men han var rätt speciell, så han kanske tog tillfället i akt att varna för okontrollerade synteser inom organisk kemi med en historia från det "verkliga" livet.

Den sortens pedagogik är effektiv!
När jag gick i gymnasiet så läste vi elanläggningsteknik och skulle lära oss dåvarande starkströmsföreskrifter. Men läraren, en gammal avdankad elinspektör, drog bara historier från sitt förflutna yrkesliv och avslutade varje lektion med att säga att provet närmar sig så nästa vecka måste vi börja plugga på allvar. Och så ännu mer historier. Nåväl, sista veckan innan provet räknade vi faktiskt en del på kortslutningsströmmar och kabelareor, och slutet på det hela var att hela klassen blev godkänd. VI hade lärt oss föreskrifterna på hans historieberättande!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser