Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  10 budord för byggnadsvård  (läst 6641 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
10 budord för byggnadsvård
« skrivet: 14 apr-08 kl 14:16 »
Citera
Husrenoverarens tio budord
         



Bra riktlinjer för reparationsbyggande och byggnadsvård finns i grundrenoverarens tio budord som hittas på flera olika nätsidor.

1. Reparera inte det som är i skick. Förnya inte det som kan repareras.

2. Ta reda på orsaken till en skada och avlägsna den först. Reparera sedan genom att återställa.

3. Använd samma material och arbetsmetoder som använts tidigare. Pröva inte på nymodigheter. På basen av nyaste forskningar byggs endast de nyaste husen.

4. Bevara gamla konstruktioner. Ifall de inte var dugliga, skulle huset aldrig blivit gammalt.

5. Bygg inte till före huset tagits helt i bruk. Utvidga inne i huset. Om huset inte är tillräckligt stort för dig, byt hellre hus.

6. Största delen av skadorna beror på bristande vård och fel gjorda reparationer. Försumma inte servicearbeten.

7. Värmetekniska reparationer får inte bestämma byggnadens utseende. Äldre byggnaders skönhet finns i deras lätt förstörda dimensioner. Oftast räcker tätning av konstruktionerna och tilläggsisolering av övre bjälklaget.

8. Acceptera oregelbundenheter. Acceptera snedhet och mindre opraktiska lösningar. Acceptera stillager och gammalmodiga lösningar. Du accepterar ju också din skrynkliga farmor.

9. Förkasta stilimitationer. Förkasta imitationsmaterial. Förkasta egna originella dekorationsidéer. Förkasta drömmar om återställande: en gammal byggnad har aldrig varit ursprunglig, och ny kan den vara endast en gång.

10. Om du har råd att bryta mot dessa budord, har du råd att bygga ett nytt hus i din smak. Ingen kan påstå att ett tvåhundraårigt hus är dåligt byggd.

www.ita-uusimaa.fi/rakennusperinto/
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 22:37 »
Om man skulle följa dom 10 budorden så skulle alla gamla torp falla ihop tillslut. Då det knappast finns lika många personer som vill bo i ett omodärnt som det finns omordärna torp. Själv så gör jag om det som inte passar mig. Så att det blir som jag vill ha det.
Så har jag alltid gjort. Oavsett  om det är hus, veteranbilar, veteranmotorcyklar, vapen, möbler mm.

Så har människan alltid gjort.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #2 skrivet: 15 apr-08 kl 23:07 »
Alla gör som dom (och byggnadsnämnden) vill, budorden är väl tänkta för dom som vill behålla utseendet och stämningen i äldre hus.
Man kan modernisera utan att riva bort allt gammalt och sätta in standardprodukter från byggshopen.
Det kan ofta bli lite som att sätta en Toyota Corolla-dörr på en T-Ford, som någon uttryckte det.
Jag bor själv i ett hus som är 50-talrenoverat, när alla kakelugnar skulle ut och det skulle spikas masonit på all pärlspont och alla spegeldörrar.
Det visade sig vad som höll i längden.
« Senast ändrad: 15 apr-08 kl 23:10 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #3 skrivet: 15 apr-08 kl 23:11 »
Torpargrund är en skitkonstruktion och behöver ofta anpassas eller avfuktas på gamla hus, iallafall om man slutar med ett konstant eldande i kökspisen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #4 skrivet: 15 apr-08 kl 23:27 »
Det kan ofta bli lite som att sätta en Toyota Corolla-dörr på en T-Ford, som någon uttryckte det.
Jag bor själv i ett hus som är 50-talrenoverat, när alla kakelugnar skulle ut och det skulle spikas masonit på all pärlspont och alla spegeldörrar.
Det visade sig vad som höll i längden.

Men även en T-ford kan utvecklas till något mer. Än en hoppöst oanvändbar bil utan vare sig bromsar, motoreffekt eller egen personlighet.
Så här blir det då. En T-ford av 1923 årsmodell.

Samma sak med ett hus.
Vill man återställa så är det bara att bygga åt andra hållet. I princip lika enkelt.
I framtiden så kommer hus att påverkas av exempelvis olika värmesystem.
I dag så kosta det ca 10 000 att värma vårat hus. Så idag finns det inget behov att ändra på något stort. Men när uppvärmningen kostar 50 eller 100 000:- om året. Då hamnar vi på en annan nivå. Vissa tycker att utsikten från huset inte får störas av ett vindkraftverk. Andra skulle aldrig komma på tanken att lägga en solfångare på taket. Själv så har jag inget mot att utvecklingen går framåt.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #5 skrivet: 15 apr-08 kl 23:28 »
Är det en V8?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #6 skrivet: 15 apr-08 kl 23:30 »
Är det en V8?
Förmodligen en Cheva 350. Världens mest tillverkade bilmotor.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #7 skrivet: 15 apr-08 kl 23:40 »
Liknelsen haltar, ett gammalt hus har enormt mycket mer personlighet än ett nyproducerat med räta vinklar och blanka ytor.
Och vedeldningen ska väl inte behöva bli 5-10 gånger dyrare i brådrasket.
Det finns kanske en och annan som skulle isolera den gamla kåken med en halvmeter Rockwool utvändigt om så blev fallet...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #8 skrivet: 15 apr-08 kl 23:42 »
Om du hyr in en tillräckligt stor klåpare till hantverkare finns det ingen anledning att huset inte kan fortsätta  vara utan räta vinklar och blanka ytor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #9 skrivet: 15 apr-08 kl 23:55 »
Det är ju helt uppenbart att vi har lite olika världsbild.

Tidningen Gård & Torp illustrerar föredömligt vad jag menar, alltså att man tjänar både ekonomiskt och estetiskt på att inte av slentrian kassera fullt användbara äldre byggdetaljer vid ombyggnad.
Ofta håller dom längre än det nya, moderna fönster t ex lär inte hålla i hundra år.
« Senast ändrad: 16 apr-08 kl 00:29 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #10 skrivet: 16 apr-08 kl 00:10 »
Om du hyr in en tillräckligt stor klåpare till hantverkare finns det ingen anledning att huset inte kan fortsätta  vara utan räta vinklar och blanka ytor.
;D ;D ;D ;D ;D ;D

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #11 skrivet: 16 apr-08 kl 07:52 »
I princip tycker jag inte man skall mecka för mycket i gamla hus, men det är bättre att någon bryr sig om huset alls än att det står och ruttnar.

Det där med att återställa: för riktiga material som pärlspont och lerklining är det lätt eftersom det gamla materialet fortfarande finns att få tag på. Det gäller dock inte för modernare saker som eternittak eller 50-talskök som i rask takt rivs ut och skänks bort på Blocket eller körs till soptippen.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #12 skrivet: 16 apr-08 kl 12:42 »
Halaj!

Det här med nytt och gammalt är en diskussion som aldrig tar slut.

En nybliven husägare.
Huset har inredning från 70-talet.
Allt skall naturligvis slängas ut. Det är ju gräsligt.
I samma veva river har I innerväggarna också.
Då hittar han spår från den senaste renoveringen från 1920-talet.
Och blir hänförd.

Sen river han lite till. Och hittar spår från renoveringen från 1870-talet.
Nu går han fullständigt I extas!
Han gör ju fel från början som slänger ut 70-talet.
Istället bör han bygga in alltihop.

Så att någon gång om 50 år kan en framtida ägare hänföras av de gräsliga medaljongtapeterna och den olackade furupanelen som går från golv till tak.
När han skall slänga ut de gräsliga takspottarna och jacuzzibadkaret och annat som hör 2010-talet till.

Visserligen blir boytan mindre, men det uppvägs ju av tillbyggnaden.
Ett hus brukar ju som regel vara tillbyggt lika många gånger som det har bytt ägare.

//T

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #13 skrivet: 16 apr-08 kl 14:14 »
Kom osökt in på en sak jag gått och grämt mig över sedan vi flyttade in i vårt "nya" hus, från 1917. Vissa personer, ofta ägare till mer moderna hus, har ALLTID som första kommentar när dom ser huset: "Ja, här har ni att göra."
Jag blir fullkomligt galen på sådana kommentarer. Vad vet dom om vad som behöver göras? Bara för att det inte ser ut som ett kataloghus i finishen så behöver det ju inte finnas en massa "att göra".
Jag brukar svara: "Nä här finns ingenting att göra, bara att ligga i hängmattan och sörpla grogg!"
Varför ska man alltid kommentera det som finns att göra istället för det som redan är gjort?

Jag gillar budorden, märks det? :)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #14 skrivet: 16 apr-08 kl 14:40 »
Halaj!

Det här med nytt och gammalt är en diskussion som aldrig tar slut.

En nybliven husägare.
Huset har inredning från 70-talet.
Allt skall naturligvis slängas ut. Det är ju gräsligt.
I samma veva river har I innerväggarna också.
Då hittar han spår från den senaste renoveringen från 1920-talet.
Och blir hänförd.

Sen river han lite till. Och hittar spår från renoveringen från 1870-talet.
Nu går han fullständigt I extas!
Han gör ju fel från början som slänger ut 70-talet.
Istället bör han bygga in alltihop.

Så att någon gång om 50 år kan en framtida ägare hänföras av de gräsliga medaljongtapeterna och den olackade furupanelen som går från golv till tak.
När han skall slänga ut de gräsliga takspottarna och jacuzzibadkaret och annat som hör 2010-talet till.

Visserligen blir boytan mindre, men det uppvägs ju av tillbyggnaden.
Ett hus brukar ju som regel vara tillbyggt lika många gånger som det har bytt ägare.

//T


Det finns en bra poäng där! Har varit in i en del hus som varit gamla, tillbyggda huller om buller, gammalt blandat med mindre gammalt. Inte alltid vackert, men dessa hus har haft en väldigt speciell själ! Och, dessutom har jag alltid mött trevliga människor i såna hus! Speciellt ett ställe där jag tillbringat en del somrar förr om åren. De som bodde där hyrde stället. Senare beslöt sig ägarna av fastigheten att bosätta sig där, och smällde upp ett nytt modärnt hus. Har inte sätt det själv, men andra har beskrivit för mig hur stället förlorat sin charm...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #15 skrivet: 16 apr-08 kl 15:27 »
Halaj!

Jo, jag gillar också budorden.
Fast jag är inte mycket för enögd fundamentalism.
Samtidigt som jag är öppen för nya material.
Jag har t.ex. hystat ut tretex (trätex?) väggar på sina ställen. Och ersatt med gips.
Jag tycker att tretexen är rena sk-en.
Visst kan man kalla det för charm när en tavla ligger dikt an mot väggen i tre hörnen och hänger 5 cm i luften i det fjärde, men själv blir jag nästan sjösjuk av att titta på den böljande väggen.

Sen tycker jag att det där med att allting skall vara tidstypiskt inte går att följa hela vägen ändå. Hur gör man med kaffekokaren om man nu skall ha allt i sekelskiftesstil? Förra alltså.
Och mikron? OK, man kan vara utan mikro och köpa en kaffekvarn med vev.
Men bilen då? Den stör ju helhetsbilden. Den måste ju naturligtvis bytas ut mot häst och vagn.
Näe, det är lika bra att ge upp den tanken.

Ibland tycker jag att det går för långt med vurmandet för det gamla.
Ett bra ex. På det är alla mobilmaster. Det klagas på att de förfular landskapet.
Samtidigt som man K-märker gamla radiomaster från 30-talet.

//T

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #16 skrivet: 16 apr-08 kl 15:32 »
Stora solfångare på gamla tak får mig också att bli glad.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #17 skrivet: 16 apr-08 kl 15:45 »
Det blir lite larvigt när man försöker återställa hus som ombyggts ett antal gånger till originalskick.
Ser ofta mysigt ut med lite stilblandningar, gäller även inredning och möbler.
Treetex ja, här hemma.sitter det sånt på insidan lite här och var.
Som ytskikt känns det verkligen billigt.
I slutet av 70-talet satte jag plast och spikade gipsskivor utanpå det.  :-X
Jag vet, plasten skulle jag skitit i men inte många begrep bättre då och definitivt inte jag.
Egentligen tror jag inte det spelar så stor roll och man kan ju hoppas att ev fukt utifrån sugs upp av treetexen och sen avdunstar när det blir varmare.
Dessutom vindtätar och isolerar treetexen en aning.
Men lite gammalt finns fortfarande kvar i originalskick - spegeldörrar, kilsågade golv och tak, en del gamla fönster, en massa pärlspont, och det gör en hel del för atmosfären tycker jag.

Jag skulle kunna tänka mej stora solfångare på ladan intill men definitivt inte på kåken från 1890.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #18 skrivet: 16 apr-08 kl 18:33 »
I princip tycker jag inte man skall mecka för mycket i gamla hus, men det är bättre att någon bryr sig om huset alls än att det står och ruttnar.
En bra princip. Varför jobba mer än man behöver (sagt av en person med 3 jobb. ;D) Men man måste också göra om så att man trivs och mår bra. För då blir det roligare att underhålla huset i framtiden. Det finns alldeles för många torp som ingen har modifierat och till slut så är det ingen som bor i dom. Jag hittade ett för några veckor sedan och skrev lite om det. Från början bodde det folk i det året runt. Sen blev det tröttsamt med vatten och toalett utomhus. Så det blev ett litet trevligt sommarstuga. Men då hade man inte tid att hålla efter allt under dom korta tider som man var där. Så sakta började det förfalla. Nu har snart all färg ramlat av och massor av tegelpannor ligger krossade på backen. Tomten består av 10meter höga aspar som står tätt som en energiskog. Om några få år så ramlar taket ihop. Sen finns det inget mera torp och vi har ett hus mindre i byn. :'(

Det finns en bra poäng där! Har varit in i en del hus som varit gamla, tillbyggda huller om buller, gammalt blandat med mindre gammalt. Inte alltid vackert, men dessa hus har haft en väldigt speciell själ! Och, dessutom har jag alltid mött trevliga människor i såna hus! Speciellt ett ställe där jag tillbringat en del somrar förr om åren. De som bodde där hyrde stället. Senare beslöt sig ägarna av fastigheten att bosätta sig där, och smällde upp ett nytt modärnt hus. Har inte sätt det själv, men andra har beskrivit för mig hur stället förlorat sin charm...
Så till slut blir det gamla huset en förådsbyggnad där ingen bor. Ser massor av gamla hus på landet där det finns en nyare kåk bredvid där man bor. Inte heller hyr man ut kåken. Utan den står där ouppvärmd och övergiven. När taket blir dåligt så slänger man ner teglet och upp kommer det ett nytt fint plåttak. >:( För det är billigare och vem vill lägga ut massa pengar på "förrådet"?

Jag skulle kunna tänka mej stora solfångare på ladan intill men definitivt inte på kåken från 1890.
Jag kan mycket väl tänka mig en solfångare på kåken om den förbättrar mitt liv.
Men om jag går och mår dåligt pga att jag tycker att den förstör kåkens utseende så lägger jag inte dit någon.
« Senast ändrad: 16 apr-08 kl 18:53 av Rosten »

sama

  • Inlägg: 71
    • Renovering av trähus
SV: 10 budord för byggnadsvård
« Svar #19 skrivet: 16 apr-08 kl 22:15 »

Så här såg det ut i vårt hus när vi började riva lite i väggarna: först bärande konstruktion, sedan målad pärlspont, sedan ett lager masonit med tapet på och ytterst ett nytt lager med pärlspont :) lite humor nästan...



/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Anders Flix, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser