Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Kostnad att flytta hus - demontera, transportera och bygga upp  (läst 15889 gånger)

MM7377

  • Inlägg: 0
    • Uppland
Hej!

Finns det någon här inne som har erfarenhet av att ha demonterat och byggt upp ett gammalt bostadshus?
Jag funderar kring kostnader kring demontering (ansvarig projektledare/snickare, samt transport).


Med vänlig hälsning MM

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Hur gammalt hus pratar vi om? Timmer, plank eller regelstomme? Grundläggning?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Tveksamt om det lönar sig jämfört med att bygga nytt, om man inte kan göra det själv.

trailerprojekt

  • Gäst
Tveksamt om det lönar sig jämfört med att bygga nytt, om man inte kan göra det själv.

Nja, ja skulle nog vänta med den tanken tills trådskaparen satt lite mer parametrar för vad det är som är på G.

Har hittat några härbren på blocket. Hemkört och klart på plint runt 100.000:- Några veckors jobb och ja har 50-60 kvm med loftvåning och riktigt timmer. Svårt att matcha det mot nytt.

Söker man på bortskänkes, bortforsling etc på blocket så hittas massor av skoj. 420kvm baracker bland annat. Också svårt att jämföra med nytt hus på 420kvm. Även om hemkörningen kostar.

Men än står mitt projekt på hjul :) Dock sneglar jag mot ett fast projekt. Måste bara hitta något hektar mark mitt i skogen i västmanland först ;) Anyone?

kurt

  • Inlägg: 3488
Men om man skall bygga ett bostadshus med de energikrav som nu råder, så blir det väl inte bara dyrt utan också tekniskt svårt att göra det genom att flytta ett hus och bygga upp det på nytt?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Jag har varit med och plockat ned några timmerhus och monterat upp dem. Med gott resultat.
Är det en sådan flyttning då tänker på?



Energikraven brukar gå att ta sig runt i Finland när man flyttar en gammal byggnad. Troligen kan det lyckas i Sverige också.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kurt

  • Inlägg: 3488
Jag har varit med och plockat ned några timmerhus och monterat upp dem. Med gott resultat.
Är det en sådan flyttning då tänker på?



Energikraven brukar gå att ta sig runt i Finland när man flyttar en gammal byggnad. Troligen kan det lyckas i Sverige också.

Knappast, citerar från annat forum:

"Jag har varit i kontakt med kommunens byggnadsnämd för att få veta vad som gäller när det kommer till gamla timmerstommar och fick svaret att de då räknas som nybyggen och ska uppfylla samma krav som ett nybygge."

https://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/187217-timmerstommen-ska-raknas-som-nybygge-vilka-krav-maste-jag-ta-hansyn-till.html




Skogsola

  • Gäst
Börjar man diskutera med kommuner och dessutom är ärlig så är allt omöjligt. Säg att du bygger en hölada.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
det går att nyuppföra timmerhus enl. gällande lagstiftning men man får överisolera vissa delar t.ex tak för att få acceptabla energisiffror.
Givetvis gäller samma nybyggnadsregler även för ett gammalt hus som plockas ner och uppförs igen,det är ju ett nybygge och ingen flytt (flytt innebär att huset flyttas utan att plockas itu.)
Dock kan man få problem med en kommun om deras handläggare är okunniga i saken. Ulf

CattisM

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Jag har flyttat ett timmerhus och det var en gammal byggnadsinspektör på kommunen, som jag tycker borde ha någon kunskap om timmerhus i alla fall. Huset transporterades ned av ett åkeri som utför vanliga timmertransporter. Jag fick ta in konsulter gällande takkonstruktion, om att det går att flytta ett hus norr om Dalälven till söder om Dalälven och att det inte finns husbock norr om Dalälven.Men också överbevisa honom om att konstruktionen  för timmerhus är mycket bra och att det går att bygga upp samma hus igen på en ny plats och att det skall vara ett tungt tak på ett timmerhus som "trycker ihop" konstruktionen. Jag fick t.o.m överbevisa honom med att mitt grästak håller för mitt hus. Men du måste också ha någon konsult som kan räkna på och bevisa att du kommer ned i dagens krav på energiförbrukning. Mitt hus är i 6 tum timmer, som sedan är isolerat på insidan med 100mm cellulosafiber och därefter OSB-skiva och gips. Tyvärr så verkat det som om dagens bygglovsinspektörer i Sverige inte vill att några timmerhus byggs i Sverige längre.  Dessutom får du som vanligt betala både bygglovkostnader och planavgifter, eftersom de vill ha in så mycket pengar som möjligt på ditt bygge.

Lycka till!URARGC

MM7377

  • Inlägg: 0
    • Uppland
Hej!

Trådstartaren här. Jag tar tacksamt emot alla tips och trix när det gäller ämnet och är glad för alla som bidrar med sin erfarenhet. Stort som smått. Inledningsvis frågade jag just efter kostnader för nedmontering, projektledning av snickare, samt återuppbyggnad. Om det fanns någon som satt på erfarenhet och siffror. Jag är med på att olika omständigheter självklart ger olika siffror, men som sagt, jag söker underlag för att kunna skaffa mig någon som helst uppfattning om ev kostnader.

Att flytta ett hus helt (själva transporten) kostar från 300 000 kr och uppåt. 300 000 kr är det mest positiva besked jag fått. Andra firmor har talat om en generell kostnad kring 500 000 kr. Att flytta ett demonterat hus, kostar avsevärt mindre - men frågan är då vad det skulle kosta att demontera det och bygga upp det. Nej, jag har inte tänkt på något speciellt hus, timmerhus etc. Att demontera ett hus, märka upp och sedan bygga upp det, kräver långt mer kunskap än vad vi har. Därav behovet av projektledare/snickare med erfarenhet. Alla erfarenheter är som sagt välkomna!

Jag funderar över den jämförande kostnaden - billigare transport för nedmonterat hus, MEN kostnaden kring projektledning skulle troligtvis överstiga summan kring 300 000 - 500 000? Eller? Isolering, blir kostsamt... Någon som har erfarenhet och en summa att komma med?

Vänliga hälsningar,

MM
 




 




bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Jag sågade isär en nybyggd sommarstuga för några veckorsedan. 6 delar. 10 med plattan. 4x8 m ungfär. Det bästa hade varit om man kunde tagit stugan hel men utfartsvägen var förvtrång.

Ekonomimässigt går det här ihopsig genom att stugan ändå var tvungen att rivas på gamla stället. Annars hade det knappt burit sig.

Problemet när man monterar ned är att man får riva nästan hela insidan för att komma åt stommen. När man monterar så blir det mycket svårt att få ångspärrar osv.

Allt hänger egentligen på objektet om det är möjligt eller inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare
Bröd, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser