Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (Lätt) kalksandsten - Att bygga med  (läst 2085 gånger)

nossnajevot

  • Inlägg: 4
    • Småland
(Lätt) kalksandsten - Att bygga med
« skrivet: 01 jan-15 kl 20:51 »
Hej!

Efter att ha läst om lätt kalksandsten blev jag nyfiken på att höra om någon har byggt med materialet? (länk http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/kalkbyggsten/) Är det så bra som det verkar? Hur fungerar det med våtutrymmen? Och framför allt, finns det någon svensk leverantör? 

På med allt ni har, jag vill bilda mig.  o:)

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: (Lätt) kalksandsten - Att bygga med
« Svar #1 skrivet: 01 jan-15 kl 21:34 »
Ska förtydliga ett fel på sidan som du länkade till.
Gasbetong/porbetong/lättbetong (siporex/ytong osv) görs av bränd kalk och sand, porerna kommer av aluminiumpulver som reagerar med vatten och bildar vätgas.
Materialet autoklaveras för att härda.
Man använder alltså inte Cement.

Lätt att framstå som bättre om man svartmålar konkurenterna....

Tror att det helt enkelt är en missuppfattning från skribenten där man misstagit den numera ganska vanliga gasbetongen för ett "nytt" material.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

nossnajevot

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: (Lätt) kalksandsten - Att bygga med
« Svar #2 skrivet: 02 jan-15 kl 12:43 »
Tack Henrik för ditt svar!  :)

Ja när jag hör vad du skriver verkar det onekligen som om hon blandat ihop det lite. Men NE.se skriver om "gasbetong" (fick klicka mig vidare till "lättbetong"):
 lättbetong, äldre benämning gasbetong, byggnadsmaterial som tillverkas antingen av finmald sand med cement och kalk som bindemedel eller av finmald sandsten med cement och bränd kalk som bindemedel. Materialets porositet erhålls genom tillsats av aluminiumpulver, som verkar som ett jäsmedel i tillverkningsprocessen.

Vidare, "Före 1975 baserades en del av tillverkningen på skifferbränd kalk framställd ur alunskiffer. Produkten, s.k. blå lättbetong, har visat sig avge radon (en radioaktiv gas) och blå lättbetong blev därför en hälsofara. All lättbetong som tillverkas efter 1975 har emellertid mycket låg, försumbar, radioaktivitet. Lättbetong har rönt stor efterfrågan i utlandet och tillverkas vid ett sextiotal fabriker över hela världen, i Sverige numera endast av Yxhult AB." Källa: www.ne.se (har inlogg via mitt universitet men tror många bibliotek prenumererar)

Jag googlar vidare och hittar denna tillverkare, som verkar vara det Bürlow skriver om (???) http://www.xella.se/se/content/ytong_energy_2419.php

Anledningen att jag trilskas om detta är att jag hoppas kunna bilda mig tillräckligt mycket för att någon gång, typ om 20 år eller så vara med i byggprocessen av mitt eget hus. (:

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: (Lätt) kalksandsten - Att bygga med
« Svar #3 skrivet: 02 jan-15 kl 20:29 »
Hur som helst är gasbetong ett utmärkt material att bygga hus av.
Nog går det att komma ner i "fotavtrycket" med andra material men sett över tid är gasbetong bra ur isoleringssynpunkt och styrkan är så pass god att man inte behöver något annat material som stomme.
Det brinner eller ruttnar inte men kan suga en del vatten och därför måste det skyddas med puts.
Denna är oftast så kallad tunnputs men kan utföras på alla vis som annan puts (sprit/slät/ädel eller annan infärgning osv).
En kul detalj är att när jag gick i skolan så byggde murarna i klassen (jag gick trä-inriktningen) ut brandstationen med just lättbetong, tyvärr var det så slarviga att de fick putsa insidan av väggarna med tjocka lager för att få väggen slät  ;D

En annan detalj är att en av de första fabrikerna som gjorde detta material låg 2-300 meter från vårt hus. Fabriken hette Rute-verken och var igång fram till femtiotalet ungefär. Området mellan vår trädgård och hamnen är en gammal tipp där det dumpats just gasbetong i flera meter tjocka lager.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser