Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig isolering på taket/ snön smälter/ blir en kal fläck på taket?  (läst 2043 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Hej jag har en fundering. På vintern, har jag upptäckt,på ett ställe på taket, mitt emot skorsten,( alltså på andra sidan taknocken mot skorsten)  snedtak utsidan som snön smälter, blir ibland nästan en kal fläck medan det kan vara några centimeter snö runt om på resten av taket. Till en början tänkte jag att det kanske värmde upp från skorsten. Och så kan det så klart vara, men sen började jag fundera på om det kan vara ett område som är dåligt isolerat så att värme inifrån kommer ut och smälter snön, skulle det rent av kunna vara nå öppning i plåttaket så det kan bli läckage in?

På tal om läckage, hur märker man om det kommer in vatten från taket? Fuktfläckar i taket, är de per automatik fuktiga till ytan? Eller kan det ändå vara fläckar orsakade av fukt, men som är kruttorra? Jag har på övervåningen målade spånskivor som tak, snedtak och sen jag flyttade in har det varit små suddiga fläckar på den sneda taksidan, inget jag tänkt så mycket på, för det är bara i ett visst ljus de syns. När målare var där och målade om taket, så syns de ändå igenom.... eller har framträtt eftersom, exakt samma fläckar. Tror inte det har blivit fler, och de luktar inget.

Läste att man kan få mystiska fläckar vid väderomslag om det är dåligt isolerat? Hur?
Men också att musurin kan ge fläckar och möss jag det har jag, jag hör dem springa där längs taket.

Men varför syns de igenom det målade taket?
Målad är ju även vindsluckan och den minns jag var smutsig, av varje gång sotaren varit där och öppnat, men där syns inget smuts runt kanterna.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
Helt torra före detta fuktiga områden kan synas. De bör inte titta fram bakom färg, tycker jag.
Punktvis fel i isolering kan göra att det lokalt blir kallt, så det blir kondens tidvis och fläckvis.
Spontant tvivlar jag på att muspiss kommer i sådana mängder att det tränger igenom spånskivor.

Men jag emotser med spänning mer rutinerade fläck-vetares visdomar.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Fläckvetare är jag ju inte, men att det regnat in och bildats fläckar har jag varit med om i perioder så länge jag kan minnas.

Fläckar som målas över kryper ofta igenom moderna inomhusfärger, de är ju inte vattentäta. Mössen pissar som sagt inte mycket, så man ser inte deras små pölar, men deras piss och skit bidrar till fläckens synlighet när det regnar in och det bildas en stor fläck.

Att det blir en kal fläck på ena sidan skorstenen beror nog främst på vinden. Tänk på hur det kan bli vid ett träd där vinden kommer åt, eller en sten på fjället. Men skorstenen värmer också en del, och innertaket är sällan lufttätt så en del varm luft inifrån huset tar vägen upp på vinden.


Kom ihåg det du sett till sommaren och granska noggrannare då.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Ett tips: Markera fuktfläckarnas kontur med blyerts, så kan du se om de blir större eller om de håller sig oförändrade år från år.  Om inget händer med dem så kan det ju tänkas att de härstammar från en engångsföreteelse som antagligen inte återkommer inom överskådlig tid, och i så fall finns det ju ingen anledning att oroa sig.

Har huset gå- eller krypbar vind? I så fall, gå upp där och kolla hur det ser ut på insidan vid den kala fläcken på taket. Passa också på och kolla rent allmänt hur isolering mm är gjord.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Så ni tror att det är fuktfläckar? Det är inga ringar eller droppar utan ser mer ut som grå ljusa fläckar i olika storlekar. Ska försöka mig på att ta en bild, så ni ser. I dagsljus syn s inte fläckarna, utan det är när det är mörkt ute och man har lampor upplyst i rummet eller går med en ficklampa över taket.
Jag tycker att en målare borde sagt något om det, när han var här och gjorde jobbet.
Och borde inte fuktfläckar bli som ringar, men också att ytan ska kännas fuktig? Inget sånt känner jag.
Jag har en vindslucka, å hade en besiktningsman upp för för två år sedan vid misstanke om vattenskada i annan del av huset, men allt såg torrt å fint ut sa han, mycket spån på golvet.den gången visade det sig vara läckande rör som var orsaken å inte utifrån.
Inget kul om det är läckage, å om det är det, kan det då bli fukt, mögel, och dålig inomhusmiljö?

Fläckvetare är jag ju inte, men att det regnat in och bildats fläckar har jag varit med om i perioder så länge jag kan minnas.

Fläckar som målas över kryper ofta igenom moderna inomhusfärger, de är ju inte vattentäta. Mössen pissar som sagt inte mycket, så man ser inte deras små pölar, men deras piss och skit bidrar till fläckens synlighet när det regnar in och det bildas en stor fläck.

Att det blir en kal fläck på ena sidan skorstenen beror nog främst på vinden. Tänk på hur det kan bli vid ett träd där vinden kommer åt, eller en sten på fjället. Men skorstenen värmer också en del, och innertaket är sällan lufttätt så en del varm luft inifrån huset tar vägen upp på vinden.


Kom ihåg det du sett till sommaren och granska noggrannare då.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Fläckar blir kvar hur länge som helst, det räcker med att det för 20 år sedan frös på olämpligt på taket och smältvatten rann in och bildade en pöl. Jag fick en sådan fläck 2011 när det drevade igen rejält på taket. Den tapeten har nog suttit oskadad sedan 30-talet, men har nu en fläck. I broderns hus (som jag växte upp i) finns fortfarande svaga fläckar i tretexskivorna från vår barndom när det var tjärat papptak med ständigt behov av reparation.

Själv har jag försökt måla över en del fläckar inne, men gjort ett dåligt jobb med resultat att det krupit igenom. Målarmäster vet nog hur man skall göra, men alla målare är inte så duktiga. Har för mig att det finns en målarteknik där man utnyttjar det faktum att olika färgämnen kryper igenom.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Jag måste typ lysa med ficklampa på väggen för att se fläckarna, om man inte vet om dem och inte har ficklampa så tänker man inte på dem. Det är 1 1/2 år sedan som målaren målade taket. Jag kan ångra att jag inte tog offert från en annan målare också som jag var riktigt nöjd med, men jag tog han som var närmast.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Ser ut som vanliga fuktfläckar.

Svårt att veta om en hantverkare är bra, det lever de gott på i storstäderna.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Oki, då har jag alltså läckage från taket....... suck. Hur går jag vidare nu? Det jag inte förstår är varför det inte läcker igenom, eller varför fläckarna inte är minsta blöta..... om det är fuktfläckar, kan det inte vara typ mögel då på andra sidan? Känns inget vidare att ha mitt emot sovrummet.....

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Oki, då har jag alltså läckage från taket....... suck. Hur går jag vidare nu? Det jag inte förstår är varför det inte läcker igenom, eller varför fläckarna inte är minsta blöta..... om det är fuktfläckar, kan det inte vara typ mögel då på andra sidan? Känns inget vidare att ha mitt emot sovrummet.....
Det är inte säkert att du har läckage genom taket, det kan till exempel vara inblåst snö som smält.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Det är inte säkert att du har läckage genom taket, det kan till exempel vara inblåst snö som smält.
Ok men någonstans måste ju snön tagit sig in? Det är ett gammalt torp från 1800- talet, kan inte det skapa mögelpåväxt eller annan skit? Vad ska jag börja? Köpa fuktmätare och kolla? Hade en snubbe uppe på vinden för två år sedan men han kollade inte så noga åt det hållet som fläckarna är iofs, men han sa att det såg väldigt torrt och fint ut på vinden. Jag vet inte ens om jag kommer åt och se, just det här,  eftersom det är snetak på övervåningen så är nog krypvinden bara precis där det raka taket är och på det raka taket är det inga fläckar.  Utan det är på snesidan av taket om ni förstår.
« Senast ändrad: 14 jan-24 kl 23:15 av Leva mer »

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Ok men någonstans måste ju snön tagit sig in? Det är ett gammalt torp från 1800- talet, kan inte det skapa mögelpåväxt eller annan skit? Vad ska jag börja? Köpa fuktmätare och kolla? Hade en snubbe uppe på vinden för två år sedan men han kollade inte så noga åt det hållet som fläckarna är iofs, men han sa att det såg väldigt torrt och fint ut på vinden. Jag vet inte ens om jag kommer åt och se, just det här,  eftersom det är snetak på övervåningen så är nog krypvinden bara precis där det raka taket är och på det raka taket är det inga fläckar.  Utan det är på snesidan av taket om ni förstår.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Ok, det gör det ju lite svårare att fixa. Men det här med sjuka hus och allt som de skrämmer upp folk med skall du nog ta med en nypa salt. Och det går inte fort med förfallet som du förstår, huset är ju från 1800-talet och står fortfarande, så ta bilder och ta det lugnt. När våren kommer går det lättare att ta tag i det.

Det kan vara så att som du misstänker att det är för dålig isolering i snedtaket, och att det faktiskt blivit en fuktfläck från rumsidan bara för att snedtaksväggen blir så kall att den blir fuktigare än vad som är bra för färgen. Känn efter när det är kallt ute om du känner någon skillnad på tempen där fläckarna är och en bit ifrån.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Ok men någonstans måste ju snön tagit sig in?
 Hade en snubbe uppe på vinden för två år sedan men han kollade inte så noga åt det hållet som fläckarna är iofs, men han sa att det såg väldigt torrt och fint ut på vinden.
Klättra upp och kolla vinden  själv nu när snön yr och det är vinter, till våren har du kanske roligare saker för dig och snön har försvunnit.
Förmodligen är det ju ingen fara då huset stått i mer än 124år, men om det lossat nån plåt eller spruckit nån tegelpanna vill man ju åtgärda så fort man kan..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
Det är lite oklart om fläcken i snedtaket och snösmältningen ser ut att ha samma förklaring eller är separata saker. I vilket fall håller jag med om att det är klokt att titta hur det ser ut på vinden. Bäst med ordentlig belysning.

(Om du inte har lust eller möjlighet att inspektera, förklara varför så kanske en lösning kan komma fram!)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Oki, då har jag alltså läckage från taket....... suck. Hur går jag vidare nu? Det jag inte förstår är varför det inte läcker igenom, eller varför fläckarna inte är minsta blöta..... om det är fuktfläckar, kan det inte vara typ mögel då på andra sidan? Känns inget vidare att ha mitt emot sovrummet.....
Det finns inte ett endaste tak som är helt tätt.
Dessutom är det lite lustigt med hur vattnet ibland rör sig.
Ibland kan en ovanlig vindriktning och rejäl storm tvinga upp tungt regn på de mest oväntade ställen.
Då kan t.o.m vatten rinna uppåt in under takpappen.

Så om det inte är återkommande skulle jag inte dra igång en stor apparat utan i lugn och ro göra en plan och tänka igenom situationen noggrant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Jo det som är märklgt är att innertaket målades om för ca 2 år sedan och frågan är om det då är nya fläckar eller gamla under som kommit fram. För det var fläckigt innan, men jag har trott att det varit smuts fläckar som inte gått att få bort. Nu när jag är nojjig, vi har alla i familjen fått hosta eller snuva bara på natten, men ändä, så undrar jag om det kan ha med fläckarna att göra. Mögel på vinden? Alltså på motsatt sida av innertaket? Sett fler liknande fläckar nu också på snedtaket i rummet intill. Taket är nog gammalt kanske från 70 talet så det är väl läge att byta kanske men hua, det blir inte billigt. Och om det är så att der inte är tätt, tirkar man innertaket utifrån då och målar om innertaket eller måste hela innertaket tas bort också. Och om taket i badrummet tas bort skadas väggarna då å ytskiicket så att hela badrummet också måsre göras om?
Jag bara ser framför mig en räkning på flera  humdra tusentals kronor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Som sagt, det finns de som lever på andras oro. Jag var över hos grannen och tittade på vinden för några veckor sedan, efter att en firma hört av sig och sedan kommit dit och sagt att de hade farligt svartmögel på vinden och taket var tvunget att bytas ut. Rent skitsnack förstås, men om någon som är orolig får sådant sagt med tyngden av påstådd kompetens så kan lätt ett felaktigt beslut tas.

När det gäller hosta och eventuella reaktioner på mögel kan jag inte säga att det är omöjligt. För att se om det kan ha ett samband så skulle jag testa att sova på bottenvåningen ett par nätter som ett första försök. I andra hand skulle jag låna/hyra en ozongenerator och ställa in i de aktuella rummen på övervåningen och på så sätt ta knäcken på det som kan påverka er. Gör det susen så kanske det är något mögel som är boven, men inte säkert.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Oroar man sig för mögel så kan man kolla om man har någon i sin närhet som är känslig för mögellukt, och be vederbörande komma och nosa på misstänkta ställen. I detta fall i synnerhet uppe på vinden, misstänker jag.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Ja jag litar inte på företag som lever för att hitta mögel tex eller takläggare som erbjuder besiktning av tak. Känns inte objektivt, hur stor är chansen att en takläggare säger att taket är i toppskick här behövs inget göras :) det ska vara någon firma utanför isåfall. Anticimex hur är de? Visst de kanske genomför sanering men de lägger ju inte tak.
Jag ska gå upp på taket i vår när det inte ligger 30 cm snö över, vinden är svår. Det är bara en inspektionslucka att sticka upp huvudet i, men sist jag kikade var det torrt å fint där och massor med sågspån

Som sagt, det finns de som lever på andras oro. Jag var över hos grannen och tittade på vinden för några veckor sedan, efter att en firma hört av sig och sedan kommit dit och sagt att de hade farligt svartmögel på vinden och taket var tvunget att bytas ut. Rent skitsnack förstås, men om någon som är orolig får sådant sagt med tyngden av påstådd kompetens så kan lätt ett felaktigt beslut tas.

När det gäller hosta och eventuella reaktioner på mögel kan jag inte säga att det är omöjligt. För att se om det kan ha ett samband så skulle jag testa att sova på bottenvåningen ett par nätter som ett första försök. I andra hand skulle jag låna/hyra en ozongenerator och ställa in i de aktuella rummen på övervåningen och på så sätt ta knäcken på det som kan påverka er. Gör det susen så kanske det är något mögel som är boven, men inte säkert.

Fixat citat.  (:)
« Senast ändrad: 25 feb-24 kl 00:02 av javill »

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Jag har inte varit uppe på vinden än, drar mig lite för det, vill inte mötas av något allvarligt. Men, en sak som jag tycker är svår att se, på håll, på ett gammalt hus som är från 1850 talet, om det är ny vattenskada eller gammal vattenskada. Det kan ju hänt mycket på de nästan 200 åren.
När de rev bort en vägg tex så hittade de en gammal vattenskada, en mörk timmerstock, men då grävde besiktningsmannen med en kniv i stocken och den var snustorr och fint virke invändigt, så han konstaterade att det inte var någon aktuell skada.
Vi har testat luftfuktare, luftrenare, husmorstips, astmamedicin, läkarbesök osv. Bott på annat ställe ( semester) men sonen hostar ändå på natten. Så om det är damm, mögel eller trånga luftrör, eller långdragen infektion är svårt att veta.



Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Det där är så intressant. Var det inget mögel, antydan till mögel alls? Vad var det firman ansåg var svartmögel?

Som sagt, det finns de som lever på andras oro. Jag var över hos grannen och tittade på vinden för några veckor sedan, efter att en firma hört av sig och sedan kommit dit och sagt att de hade farligt svartmögel på vinden och taket var tvunget att bytas ut. Rent skitsnack förstås, men om någon som är orolig får sådant sagt med tyngden av påstådd kompetens så kan lätt ett felaktigt beslut tas.


Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Läser nu att man måste måla gamla fuktfläckar med spärrfärg, stämmer det? Kommer de annars fram tillslut med vanlig?  Eller allround färg. Målaren använde samma färg till väggar, trappa, tak och träpanel. Jag är ju inte säker om det är nya fläckar eller om det kan vara gamla fläckar som kommit fram från färgen.


javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Läser nu att man måste måla gamla fuktfläckar med spärrfärg, stämmer det? Kommer de annars fram tillslut med vanlig?  Eller allround färg. Målaren använde samma färg till väggar, trappa, tak och träpanel. Jag är ju inte säker om det är nya fläckar eller om det kan vara gamla fläckar som kommit fram från färgen.

Om du inte vet om fläckarna växer och du inte gjort det redan så rita svagt med blyertspenna runt konturerna på fläcken/fläckarna så ser du om de växer. Nya fläckar brukar kännas kallare än det omgivande taket också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Det där är så intressant. Var det inget mögel, antydan till mögel alls? Vad var det firman ansåg var svartmögel?

Jo, visst var det svart mögel, men det blir det ofta på trä i gamla hus eftersom det alltid är någon period under något år som ger så mycket fukt att mögel kan slå sig ner och växa. Sådana fläckar går inte bort av sig själva, men är ingen fara när de inte är aktiva längre.

Här är en rätt vettig och enkel sammanställning om mögel https://gds.se/hus/inomhusklimat/15-myter-om-mogelsvamp

Och här finns det lite fördjupning om gifterna https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/mogelgifter



Spärrfärg är en smidig variant på att hindra vattenlösliga fläckar att krypa vidare. Men egentligen har du ju föroreningen kvar bakom spärrskiktet. För har det regnat in, och muspiss och skit har lösts upp och transporterat med vattnet, torkat och bildat fläckar, så finns det kvar.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Om du inte vet om fläckarna växer och du inte gjort det redan så rita svagt med blyertspenna runt konturerna på fläcken/fläckarna så ser du om de växer. Nya fläckar brukar kännas kallare än det omgivande taket också.

Och skriv dit datum och årtal vid den inringade fläcken också.  När mitt föräldrahem städades ur och såldes härom året, så noterade jag flera inringade fuktfläckar med uppåt 40 år gammal datummärkning. Ingen av dem hade växt utanför den gamla blyertsmarkeringen.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Och skriv dit datum och årtal vid den inringade fläcken också.  När mitt föräldrahem städades ur och såldes härom året, så noterade jag flera inringade fuktfläckar med uppåt 40 år gammal datummärkning. Ingen av dem hade växt utanför den gamla blyertsmarkeringen.

Smart att skriva datum. Tack för det tipset!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Hur lägger jag enklast in bilder här, de blir alltid för stora…
Jag har stuckit upp huvudet i tak/inspektionsluckan på vinden och jag tycker det ser väldigt torrt ut. Jag ser dock bara övre vinden, där snedtaket går ner på övervåningen finns ingen tillgång att se och det är de de mystiska fläckarna är.
De är ju väldigt gammalt tak, från 1856 och spånfyllnings vind, tilläggsisolerat med sågspån 1977 och då lades det nog in fiberull uppepå 
Vindsluckan och runt den.
Det är ju mörkt trädet men ser torrt ut, luktar lite vind men inte mögel. På någon stock ser det grått/vitt ut. Jag kommer tyvärr inte upp på vinden för det är för lågt i tak och jag har ingen bra stege. En sak jag fundera över är över badrummet ser taket mörkare ut och även svart i spånet. Just här bor det fladdermöss på sommaren, jag brukar höra dem. Kan det vara fladdermössbajs som är under eller blir spån svart vid fukt? Värt att nämna är att stocken ovanför har rivmärken, klädmärket ser det nästan ut, kanske från fladdermössen och Det skulle ju också kunna vara bark som lossat för det såg jag på flera andra ställen där jag stack upp huvudet.
En annan sak jag reagerade på är att jag ser takplåten genom några springor i taknocken, ska det inte vara läkt och annat emellan? Hur gjorde man förr? Är det för att taket ska kunna röra på sig?
Kan jag skicka bilder direkt tilll någon eller är det små bilder som gäller då med?
« Senast ändrad: 28 feb-24 kl 13:13 av Leva mer »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Ta in bilderna i ett vanligt bildbehandlingsprogram och ta ner upplösningen och/eller justera komprimeringsgrad (kvalitet) så bilden blir så tydlig som möjligt inom gränsen på 192 kB.
Ett bra gratisprogram för Windows heter IrfanView. Har du en äldre Microsoft Office så finns det ett bildbehandlingsprogram där som heter Picture Manager. Har du Linux så brukar det ingå ett program som heter Gimp.  Vet ej hur man gör på Mac.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Jag kan bara ändra till pixlar inte stl

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Här kommer en bild, notera mörka under i spånet och vit gråa på en av takstockarna tilll vänster.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Bild nedan är åt andra hållet och ser torrt och fint ut, eller vad tycker ni

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Du behöver inte dra ner upplösningen så långt att storlekarna blir mycket under de tillåtna 192 kB. Vanligtvis håller sig en bild inom storleksgränsen om den är i storlek ungefär 800 x 600, så länge den inte innehåller ovanligt mycket detaljer och skarpa konturer. I så fall får man kanske komprimera lite hårdare eller minska storleken till exempelvis 640 x 480.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Oki jag försökte 500*300 men gick inte. Men ni ser bilderna nu eller?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Vad tror ni om det vita på stocken på bild ett?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Jag skulle gissa på mögel efter att fuktig luft kommit in på kallt trä. Inget jag skulle oroa mig för om inte ungarna ville bygga koja på vinden.

Testar en bild komprimerad i ett gratisprogram jag brukar använda (paintnet).

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Det är enda stället jag ser vitt, men vitmögel om det är det är väl ingen fara?
Vad tror du det svarta i spån, jag tar mig inte för då får jag åla mig fram i sågspån. Kan det vara skit eller något annat?
Jag skulle gissa på mögel efter att fuktig luft kommit in på kallt trä. Inget jag skulle oroa mig för om inte ungarna ville bygga koja på vinden.

Testar en bild komprimerad i ett gratisprogram jag brukar använda (paintnet).


javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Ser inget svart på bilden precis. Är spånet grått eller är det returfiber?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Det är längst in mot väggen, som det är svart i spånet. Jag misstänker att fladdermössen kan ha hängt där och bajsat ner, för zoomar man in på bilden så ser det ut som att bark lossat på stocken eller klösmärken tom. Ger fladdermöss klösmärken?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Ser inget svart på bilden precis. Är spånet grått eller är det returfiber?
Spånet jag kunde se var torrt och gulfärgat.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Testar igen

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Här kommer ny bild från andra hållet

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Det kan nog vara fladdermusskit, det finns det gott om på vindarna.

Jag har sågspån på vinden, men det är ett tunt lager och både fladdermöss och vanliga möss har bidragit med en hel del dynga genom åren. Döda flugor finns det gott om också. Så vilken sommar som helst kommer jag att gödsla ut och lägga upp lösull. Kommer nog lägga ut en vindduk ovanpå så framtida husägare kan städa bort kommande skit utan större besvär.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Tredje bild
Det mörka på trät är det att det är gammalt eller fukt eller mögel?
Det vita på en trä, svårt att se om det är vitt eller bara ingen yta på trädet, kan det vara mögel?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Det ser på håll ut som skit, det är ju som på rad också så jag tänker att de hängt där på rad. Jag har rätt stor koloni med fladdermöss. De är även i väggarna. Fladdermöss på vinden borde väl vara ett frisk tecken, de kan väl inte trivas i fukt å mögel?


Det kan nog vara fladdermusskit, det finns det gott om på vindarna.

Jag har sågspån på vinden, men det är ett tunt lager och både fladdermöss och vanliga möss har bidragit med en hel del dynga genom åren. Döda flugor finns det gott om också. Så vilken sommar som helst kommer jag att gödsla ut och lägga upp lösull. Kommer nog lägga ut en vindduk ovanpå så framtida husägare kan städa bort kommande skit utan större besvär.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
De bryr sig nog inte om lite mögel, och det bästa vore säkert att hindra dem från att komma in, men de behöver ju bo någonstans de också.

Jag skulle som sagt inte vara orolig, även om det mest troliga är att det är mögel, för det är inte mycket och luften går inte in i huset från vinden.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Menar du det vita på stocken nu? Att det är vitmögel?
Men alla mörka plank i snedtaket, är det att det är 200 år gammalt virke som mörknat, kanske dammigt, smutsigt eller är det fukt å svartmögel?


De bryr sig nog inte om lite mögel, och det bästa vore säkert att hindra dem från att komma in, men de behöver ju bo någonstans de också.

Jag skulle som sagt inte vara orolig, även om det mest troliga är att det är mögel, för det är inte mycket och luften går inte in i huset från vinden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Det vita på stocken är nog vitmögel, och de mörkaste takbrädorna har nog fått en del av sin mörka färg från mögel de också. Men det är inte så konstigt att det under närmre 200 år händer något som ger färg. Hade det skett ofta så hade träet farit illa.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Vad kan det mörka vara för mögel, blånadsvamp? Jag är mest orolig att det ska påverka mitt barns hälsa.
Idag är det plåttak, vad hade man 1856?

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland

Idag är det plåttak, vad hade man 1856?
Spåntak skulle jag tro.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Läcker inte det in?
Ja något är det med huset tror jag, då jag också hostar och är torr i halsen på natten. Jag får köpa en hygrometer och kolla hur torrt det är i rummet
« Senast ändrad: 29 feb-24 kl 07:26 av Leva mer »

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Läcker inte det in?

Nej. Problemen med spåntak är att de åldras fort och är arbetsintensiva. Ett ett väl lagt spåntak är tätt och billigt, det var framför allt därför det användes.

Huset kanske haft ett faltak,? isåfall kan du kanske se spår i kanterna på dina takbrädor.


Hydrometer:Det är väl enklare och billigare att hänga tvätt inne om inomhusluften känns torr?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Ja något är det med huset tror jag, då jag också hostar och är torr i halsen på natten. Jag får köpa en hygrometer och kolla hur torrt det är i rummet

Det där är besvärligt, och visst påverkar husets luftfuktighet (och kanske annat också som avgår från byggnaden). Här i huset så har vi det helt klart för torrt på vintrarna för att ögon (framför allt mina) och luftrör skall må bra, men frun tror på mögel. Jag har mätt luftfuktighet och koldioxid, och märkt att vi sover sämre när koldioxidhalten är högre. Det behöver dock inte betyda att det är den höga koldioxidhalten vi reagerar på, för när den är hög har den luftmassan varit i huset länge. Ett av barnen har dock sitt sovrum (och spelhåla) på bottenvåningen där det kommer in mycket frisk uteluft och lite från huset eftersom dörren oftast är stängd, och han är den av oss som är mest täppt.

Vår vind påminner om din, svagt angripen av mögel, men har betydligt mer skit och dessutom en hel del getingbon modell större. Men som sagt så går luften ut genom vinden, inte åt andra hållet. Under huset, torpargrund, finns mer mögel. Inte mycket som är aktivt, men huset har varit dåligt uppvärmt i kanske 20 år i slutet av 1900-talet och då har svamparna haft sin storhetstid. Golvet är inte tätt, och vinden är inte tät, så huset fungerar som en skorsten vintertid när innanfönstren sitter i, varm luft stiger uppåt. Eftersom frun var orolig och jag ville testa (hon kunde ju ha rätt), så satte jag en fläkt som skapar ett undertryck under huset så att luften tar vägen ner genom golvspringor och skarvar mot väggar, så jag kan utesluta det som jag ser som den enda stora källa till mögelsporer som skulle kunna påverka inomhusmiljön. Den fläkten har varit igång över 5 år och ingen skillnad har märkts.

Jag märker skillnad när jag sover på hotell, men de har en annan luftfuktighet.

Man kan också vara känslig för annat som huset slår ifrån sig, och som märks mer när man tätar till på vintern. Min mor hade problem med lukten av trä, hon kunde få som andnöd av sågspån.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, Stengrim, Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser