Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrasgetter  (läst 2438 gånger)

mysoxen

  • Gäst
Blandrasgetter
« skrivet: 13 apr-07 kl 13:04 »
Fråga till dom som avlar blandrasgetter (jämtgetter eller göingegetter med lantras t.ex. har jag sett många på annonser. eller blandningar med dvärggetter)
Göinge, jämt och lappgetter ska ju avlas renrasig för att bevara rasen.  Att blanda dom med lantrasgetter tjänar ju inte syftet, och dom mjölkar inte bra heller, så varför ska man ha dom ??...

...frågar sig en som sökte efter renrasiga getter.



 

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Blandrasgetter
« Svar #1 skrivet: 14 apr-07 kl 00:37 »
Ja du. Folk gillar helt enkelt att blanda. Och det inom alla raser.
När det gälle korsning dvärg- lantras vill jag direkt höja ett varningens finger. Det är ganska dåligt med plats i en dvärgmage så de bör absolut inte betäckas med en stor bock. Risken för komplikationer är stor.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:Blandrasgetter
« Svar #2 skrivet: 14 apr-07 kl 10:56 »
Jag tror att det är så att om man vill avla på en viss ras så krävs det en del jobb med att hitta rätt bock och registrera osv. Många tar det de får tag i och kan då enligt dem själva göra snabba pengar utan för mycke arbete. Så är det ju med de flesta djur arter som hundar hästar osv. Det här är ju min egen teori men jag blir så otroligt upprörd när man läser dessa osreiösa annonser på blocket >:(.
Tack för ordet.
Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Blandrasgetter
« Svar #3 skrivet: 14 apr-07 kl 18:26 »
Några snabba pengar tror jag inte det blir efter några blandrasgetter. Dom har ju så låg status, att dom slutar som vandringspokaler och under bortskänkes på alla annonsforum som finns. Ett riktigt elände, för getterna.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Blandrasgetter
« Svar #4 skrivet: 15 apr-07 kl 06:25 »
Ack, ja.  :(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Blandrasgetter
« Svar #5 skrivet: 17 apr-07 kl 17:30 »
Ja, det var ju liksom det jag tänkte.
Med renrasiga getter har jag ju en större chans att sälja dom levande, iaf.  flickorna.


Även pojkarna om man har plats och inte har bråttom att bli av med dem..

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Blandrasgetter
« Svar #6 skrivet: 17 jun-09 kl 01:43 »
Nu lånar jag tråden eftersom rubriken passar.


Finns det någon som sett en korsning av Angora och Afrikanska dvärggetter?

Båda ska tydligen vara småväxta och Angoran ska ju ha ett trevligt lynne.

En korsning kanske blev en kortkrullig trevlig get eller en strävhårig .........??

Ja vad blir de utseende mässigt och till lynnet?

Skulle vilja ha en sådan som sällskaps/ nybörjarget så lille jycken inte fick spader över att behöva träffa sin första get.

Jag är lite orolig att hon vid 10 års ålder har svårt för nya busiga djurslag. Hon är bara en liten spaniel/cavlerblandning och otroligt vaktande mot nya djur som kommer för nära matte.

Sussilo

  • Gäst
SV: Blandrasgetter
« Svar #7 skrivet: 17 jun-09 kl 08:42 »
 Det kan väl inte vara befogat att ta fram fler korsningsgetter pga. hunden. Rätt hanterade har alla getter ett trevligt lynne.
« Senast ändrad: 17 jun-09 kl 08:55 av Sussilo »

glim

  • Gäst
SV: Blandrasgetter
« Svar #8 skrivet: 17 jun-09 kl 10:31 »
Blandrasers vara eller icke vara?  Människan har i århundranden försökt avla fram djur för specifika ändamål och nästan alla nu sk. renrasiga djur är från begynnelsen ett resultat av korsningsavel. Tänk efter vad ni vill att djuret främst ska fylla för funktion och införskaffa (avla) därefter. Ex. alla korsningsfår, för att få fram vissa pälsegenskaper och köttansättningar och antal avkommor. Alla hund och häst korsningar icke att förglömma. Det ser likadant ut i växtvärlden och även hos människan. Korsningar av allehanda slag har nog alltid förekommit , både medvetet och omedvetet, på gott och ont Tack för ordet!

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Blandrasgetter
« Svar #9 skrivet: 17 jun-09 kl 12:33 »
Finns det någon som sett en korsning av Angora och Afrikanska dvärggetter?


Amerikanarna har till och med gjort en ny "ras" av den här korsningen.
Googla "pygora" eller titta på http://www.pygoragoats.org/ så får du se hur det kan bli.

För övrigt instämmer jag till 100 % med Sussilo! :)


Sussilo

  • Gäst
SV: Blandrasgetter
« Svar #10 skrivet: 17 jun-09 kl 12:42 »
Tack Mmmm! Vi medverkar inte till att höja getternas status genom att blanda upp raserna ännu mer än vad som redan skett. Getter som vandringspokaler på div. annonsforum är sorgligt.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Blandrasgetter
« Svar #11 skrivet: 17 jun-09 kl 14:54 »
Det kan väl inte vara befogat att ta fram fler korsningsgetter pga. hunden. Rätt hanterade har alla getter ett trevligt lynne.


Nä jag tänkte inte ta fram-bara om någon redan hade en sådan.

Blandrasers vara eller icke vara?  Människan har i århundranden försökt avla fram djur för specifika ändamål och nästan alla nu sk. renrasiga djur är från begynnelsen ett resultat av korsningsavel. Tänk efter vad ni vill att djuret främst ska fylla för funktion och införskaffa (avla) därefter. Ex. alla korsningsfår, för att få fram vissa pälsegenskaper och köttansättningar och antal avkommor. Alla hund och häst korsningar icke att förglömma. Det ser likadant ut i växtvärlden och även hos människan. Korsningar av allehanda slag har nog alltid förekommit , både medvetet och omedvetet, på gott och ont Tack för ordet!


Så småningom så tänker jag skaffa lantrasgetter för mjölkning o köttets skull. Behöver slyröjare har snart lagt vantarna på 10 000 kvadrat som mestadels är knähögt med nässlor och kirskål o sly.

Amerikanarna har till och med gjort en ny "ras" av den här korsningen.
Googla "pygora" eller titta på http://www.pygoragoats.org/ så får du se hur det kan bli.

För övrigt instämmer jag till 100 % med Sussilo! :)




Ja inte var den grann med de färgen. Lantras är finare.

Tack Mmmm! Vi medverkar inte till att höja getternas status genom att blanda upp raserna ännu mer än vad som redan skett. Getter som vandringspokaler på div. annonsforum är sorgligt.


Jag har själv köpt en get för 25 kr och hon var den finaste get jag träffat, bonden ville inte ha henne längre hon hade varit utlånad till sommargäster men de hade tröttnat då hon växte och blev stor.
När han sedan tog hem henne så stångade hon ihjäl ett lam så då fick hon inte vara kvar. Kanske hon var lantras- se bilden intill. Hon bodde resten av sitt liv hos mina föräldrar och hade det bra. Vallade smågrisar runt gården med sin hundkompis labbradoren och tiggde bullar av bagarebilen en riktig personlighet.

Är lantrasgetter så snälla i allmänhet eller stångas de mycket? Vill ju inte att de ska stånga ihjäl hunden vid första kontakten, därav oron för getköp och funderingar på en liten lugn ras..

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blandrasgetter
« Svar #12 skrivet: 17 jun-09 kl 16:36 »
Om Du vill ha en snäll get, så varning för afrikansk dvärgget.  De kan vara hemska ibland.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Blandrasgetter
« Svar #13 skrivet: 17 jun-09 kl 19:23 »
Om Du vill ha en snäll get, så varning för afrikansk dvärgget.  De kan vara hemska ibland.


Oj tur du sa det. Tänkte att jag kanske kanske skulle tinga en till hösten från hembyggsparken.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Blandrasgetter
« Svar #14 skrivet: 17 jun-09 kl 22:17 »
Jag ahr aldrig hört att dvärggetter skulle vara elakare än andra raser, men så kanske det är. Fast konstigt då att det är just de som blivit så populära i alla djurparker. Fast det kansek mest beror på storleken...
En annan fundering är antalet - man får väl inte ha en ensam get? De är ju flockdjur...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sussilo

  • Gäst
SV: Blandrasgetter
« Svar #15 skrivet: 18 jun-09 kl 06:39 »
Anna, du har alldeles rätt, getter är flockdjur. En ensam get = en olycklig get!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blandrasgetter
« Svar #16 skrivet: 18 jun-09 kl 08:24 »
Somliga getter trivs bra med en mänsklig flock, men då måste denna flock förstås finnas där hela tiden!  Som en hund, ungefär.  (Fast raggigare ...)  Betr dvärggetter kan jag bara uttala mig om dem jag träffat.  Och åkej, jag jämför nog med mina egna myspysar, som just aldrig satte ett horn i någon av de andra.  Enligt Hammarberg (nu är vi där igen) är lynnet en av de egenskaper där man snabbast når resultat vid målmedveten avel.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lynga

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser