Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.  (läst 11271 gånger)

mattisvick

  • Inlägg: 115
    • -
Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« skrivet: 22 feb-10 kl 17:39 »
Vad är en värphybrid? Är Leghorn det?
« Senast ändrad: 22 feb-10 kl 20:57 av mattisvick »

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #1 skrivet: 22 feb-10 kl 17:40 »
hybrider är en värpkorsning.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #2 skrivet: 22 feb-10 kl 17:44 »
Och leghorn är inte det, leghorn är en ras.

Värphybrider är just som det låter. Hybrider. Efter en massa avelsarbete och korsande så har man fått fram "den ultimata värphönan". Till skillnad mot t.ex. leghorn så får du ingen likadan avkomma om du korsar två värphybrider, även om de är av samma sorts hybrid. Avkomman värper dock näst intill lika bra som föräldradjuret, men kan se helt annorlunda ut än sin mamma. Ta t.ex. en brun lohmann. Du korsar en brun lohmanntupp med en brun lohmannhöna. Avkomman förväntar man sig kanske bli brun då, men den kan lika gärna bli kritvit i fjäderdräken, eller få svart i sig. Detta just för att
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #3 skrivet: 22 feb-10 kl 18:24 »
lohman/lohman korsningar kan avvika i storlek också.... Jag fick en som var normal stor och en tupp som är enorm men otroligt lugn o snäll.... han sitter ibland på äggen och ruva när man kommer..... Ja nåt gick fel där......

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #4 skrivet: 22 feb-10 kl 18:47 »
Um... Skumt som fasen... Jag trodde inte mitt meddelande kom fram för datorn visade något fel innan jag hunnit skrivit klart det... =/ Så jag blev arg och sket i att skriva om... Men se där, mitt meddelande postade sig själv på något vis... xD Fast inte fördigskrivet. Haha.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #5 skrivet: 22 feb-10 kl 18:56 »
Och leghorn är inte det, leghorn är en ras.

Värphybrider är just som det låter. Hybrider. Efter en massa avelsarbete och korsande så har man fått fram "den ultimata värphönan". Till skillnad mot t.ex. leghorn så får du ingen likadan avkomma om du korsar två värphybrider, även om de är av samma sorts hybrid. Avkomman värper dock näst intill lika bra som föräldradjuret, men kan se helt annorlunda ut än sin mamma. Ta t.ex. en brun lohmann. Du korsar en brun lohmanntupp med en brun lohmannhöna. Avkomman förväntar man sig kanske bli brun då, men den kan lika gärna bli kritvit i fjäderdräken, eller få svart i sig. Detta just för att

Fast det skulle varit något mer där eller  :)

Det här förstår jag inte riktigt egentligen. För alla, eller de flesta hönsraser iaf, har väl vid något tillfälle också varit resultatet av ett intensivt korsande och avelsarbete, och de får ju likadana avkommor som de är själva. Vad är skillnaden liksom? Kanske var det just det du var på väg att berätta...

Jag hade ingen lohmanntupp så mina lohmannhönors små döttrar har blommepappa, de blev lohmannbruna med svart i krage och stjärt, någon med lite svarta prickar, en ser precis ut som en lohmann med lite mer vit krage, fast hon blir brunare hela tiden. Samtliga värper väldigt duktigt, men det gör leghornsblommorna också iofs.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #6 skrivet: 22 feb-10 kl 19:01 »
Haha, ja, om du läser inlägget ovan dig så får du förklaringen. ;D
Men i alla fall, lohmann har ju ingen standard. Man skulle mycket väl kunna göra om den till ras, men jag tror det är väldigt svårt utan att tappa detta "superäggläggande" förmåga då som man tagit fram den för... Föräldradjuren till en lohmann är ju inte lohmanns. De bara skapar "slutprodukten" lohmann.

Om du sedan tar två av dessa slutprodukter och korsar med varandra får du inte en lohmann. Du får bara en avkomma ifrån lohmann. Och som sagt, dessa tappar till viss del denna supervärparförmåga, men inte så mycket så vi som hobbyhönsägare märker av det. Om vi sedan tar dessa och korsar fram en tredje generation så kommer dessa också bli annurlunda och troligen få andra egenskaper.

Lite som blandrashöns, man vet aldrig vad som poppar upp (eller ja, det är ju blandrashöns, asch vad svårt det ska vara då xD). ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #7 skrivet: 22 feb-10 kl 19:06 »
Här har ni ett exempel på vad jag menar med att det kan bli vad som helst... Mamman är brun lohman, pappan är kläckt ur ett brunt lohmannägg och är också brun.

TADA... Avkomman blev en kritvit höna med kroppstyp och utseende som en brun lohmann och lägger bruna ägg (hon har lite blod i kragen efter att två hönor hade lekt "bita sönder kammenleken och stänka överallt" >:().

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #8 skrivet: 22 feb-10 kl 19:09 »
vid något tillfälle också varit resultatet av ett intensivt korsande och avelsarbete, och de får ju likadana avkommor som de är själva. Vad är skillnaden liksom?

om du har lite kunskap inom grönsaksodling så är värphybrider i princip samma sak som F1-frön :)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #9 skrivet: 22 feb-10 kl 19:12 »
om du har lite kunskap inom grönsaksodling så är värphybrider i princip samma sak som F1-frön :)

Jag är ännu sämre på grönsaker än höns! Jag har ingen aning om vad F1 är (mer än knappen på datorn och det finns väl inget samband där?)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #10 skrivet: 22 feb-10 kl 19:13 »
Hihi ;D Jag tror vi får vänta in någon riktig expert som är duktig på att förklara. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #11 skrivet: 22 feb-10 kl 19:18 »
jag har två citat om F1-grönsaker som förklarar, principen är samma för hybridhöns (det skrivs inte mycket om hybridhöns och att avla vidare på dem då det normalt sett är svårt att få tag på en tupp då dessa destrueras när de är daggamla)

Citera
hybridfrö (kallas också F1-frö, där F står för filial eller generation). Det innebär att växtförädlare tagit fram frön från två starkt inavlade linjer. Då bär alla frön samma genetiska material, och alla plantor blir i princip identiska.

I nästa generation (som kallas F2) blandas alla gener igen, och då kommer egenskaper, som tidigare legat dolda att visa sig.

Så om man vill ha en identiskt likadan planta och utgår från hybridfrön, så finns det ingen metod att lyckas. På så sätt har växtförädlarna försäkrat sig om att ingen annan kan kopiera deras arbete.

Citera
Termerna F1 F2 etc kommer från genetiken. P-generation=föräldraplantor F1=deras avkomma F2=barnbarn till P F3, F4 osv kallas de följande generationerna. När detta används i växtförädling, så gör man ungefär såhär (variationer finns säkert);: Man väljer ut en moderplanta av en ganska inavlad linje, dvs det finns inte mycket genetisk variation kvar hos henne. Varje gen har du i två versioner, en från mor och en från far. Versionen kallas allel. (Du får ursäkta mig om jag förklarar sånt du redan vet, jag försöker bara vara grundlig så att de som inte vet nåt om genetik innan hänger med.); Om moderplantan är inavlad har hon troligen två likadana alleler av varje gen (nåja, de flesta generna);. Det är det som händer när man inavlar, variationer försvinner. Vi kallar hennes version av genen A, och hon har två, alltså AA. Faderplantan väljer man från en ANNAN inavlad linje, så han har versionen lilla a, x2, alltså aa. Deras avkomma F1, får en allel av vardera föräldern, så alla syskonen blir Aa. Detta ger en skörd där alla plantor är rätt lika, och alla mognar samtidigt etc. Dessutom kan de få en positiv "boost" av att vara heterogena, alltså ha olika alleler, och därför ge extra stora blommor/frukter. Det kallas Heterosis-effekten. Tar du frö från F1-plantor, som pollinerats av syskonen, får du F2. Dessa kan ha kombinationen AA, Aa och aa. De blir alltså olika inbördes. Och eftersom detta exempel bara tog med en enda gen, och man har massor, som alla förekommer i tre kombinationer, så kan du föreställa dig hur många olika genkombinationer som förekommer i F2-generationen. Dels blir heterosis-effekten inte så tydlig. Dels får du plötsligt en mindre enhetlig skörd/utseende/mognadstid, eller vad det nu kan vara. Det kan bli bra, eller det kan bli dåligt, men framför allt inte enhetligt.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #12 skrivet: 22 feb-10 kl 19:34 »
Okej, tack!

Är det samma sak med hönorn att det är starkt inavlade linjer? Det låter ju inte så bra?  :-\

Även om det inte är lika allvarligt med inavel bland höns så låter ju starkt inavlat inte så bra...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #13 skrivet: 22 feb-10 kl 19:37 »
Jo, de är också väldigt hårt inavlade. =/ Upplever att en avkomma från en lohmann är väldigt mycket mer frisk och härdig än vad en "riktig" lohmann är om man parar den med något annat. Man späder ju då ut med nytt blod.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #14 skrivet: 26 feb-10 kl 18:08 »
Haha, ja, om du läser inlägget ovan dig så får du förklaringen. ;D
Men i alla fall, lohmann har ju ingen standard. Man skulle mycket väl kunna göra om den till ras, men jag tror det är väldigt svårt utan att tappa detta "superäggläggande" förmåga då som man tagit fram den för... Föräldradjuren till en lohmann är ju inte lohmanns. De bara skapar "slutprodukten" lohmann.

Om du sedan tar två av dessa slutprodukter och korsar med varandra får du inte en lohmann. Du får bara en avkomma ifrån lohmann. Och som sagt, dessa tappar till viss del denna supervärparförmåga, men inte så mycket så vi som hobbyhönsägare märker av det. Om vi sedan tar dessa och korsar fram en tredje generation så kommer dessa också bli annurlunda och troligen få andra egenskaper.

Lite som blandrashöns, man vet aldrig vad som poppar upp (eller ja, det är ju blandrashöns, asch vad svårt det ska vara då xD). ;D

Hmm, men lohman är väl en hybrid va? Vad får man då om man köper avelsägg från brun lohman, då är de bara en "avkomma av lohman", kallas de bara det? Och för att hitta "riktiga" lohman tar man inte ägg från lohman alltså..? Vad snurrigt..=/

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #15 skrivet: 26 feb-10 kl 18:20 »
Nope, om man kläcker ägg ifrån lohmann får man ingen lohmann utan bara en bra värphöna, som dock vissa kallar för lohmann ändå då föräldrarna är lohmann.

För att kläcka "riktiga" lohmann behöver du ha tag i ägg ifrån föräldradjuren till lohmann... Som då inte är lohmann. ;D

Lohmann är föresten ett namn på företaget som "gör" hönsen också... ;D Så hönsen är väll mer "märkta" som lohmann, som en t-shirt är märkt ifrån något visst företag.  ::)



« Senast ändrad: 26 feb-10 kl 18:22 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #16 skrivet: 26 feb-10 kl 19:44 »
Oj. Tyvärr kan inte jag svara på den frågan, utan vi väntar på någon som vet (svarar bara så du vet att jag inte ignorerar ;D).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

patrick.

  • Gäst
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #17 skrivet: 26 feb-10 kl 20:30 »
har en liten fråga  som jag slänger in här :P...
kompisen har några tusen LSL höns och de ska byta ut dem nu efter påsk och då är de ca 1.5 år gammla...
Hur länge kommer de att fortsätta värpa??.. om jag tar 10 höns kommer jag då att få ägg så de räcker??  bakar mycket och vill ju inte använda av avelsäggen och vill inte köpa burhöns ägg.... tror ni de kan värpa undefär varannan dag i ett år ??

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #18 skrivet: 26 feb-10 kl 20:34 »
Mina lohmann LSL är 7 år gamla nu och värper än, dock mycket mindre än i början då.
Första och andra året vi hade dem (från att vi tog dem som 1.5 år gamla) så fick vi så mycket ägg så vi fick skaffa en enkom kyl åt ägg. ;D

Lika Emil. Han tog hand om 30st "utvärpta" höns i somras. Hade ca 300-400ägg i kylskåpet ett tag!! Då åkte äggskylten upp vid vägen. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

patrick.

  • Gäst
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #19 skrivet: 26 feb-10 kl 20:42 »
aa bra att höra  ;):) ja det kan ju vara något och ha en egen ägg kyl... fast min får någ vara så här stor ....hahaha

http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys/kylskap/MTT507WW/matsui-minikyl

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Värphybrid? Och lite andra frågor om höns.
« Svar #20 skrivet: 26 feb-10 kl 21:43 »
Hur länge kommer de att fortsätta värpa?? [...] tror ni de kan värpa undefär varannan dag i ett år ??

antagligen precis lika länge som andra hönor med samma förutsättningar skulle göra... dvs nästan så länge de lever

jag har sett siffror på hy-line (en annan hybrid) de har under sin första värpcykel en effektivitet på ca 85% (85 ägg på 100 dagar), andra värpcykeln har de en effektivitet på 70-75% (75 ägg på 100 dagar)...

precis som för vanliga hönor så sjunker effektiviteten sedan år för år, och äggstorleken ökar något ju äldre hönan blir



Och för att hitta "riktiga" lohman tar man inte ägg från lohman alltså..? Vad snurrigt..=/

lohman, hy-line och alla andra hybrider är inga raser, det är produktnamn på den hybriden som företaget har avlat fram... en hybrid kommer från två hårt avlade föräldralinjer och avkomman från en hybrid är inte ras-äkta (precis som fröer från en F1-växt inte är sort-äkta)


Vad får man då om man köper avelsägg från brun lohman, då är de bara en "avkomma av lohman", kallas de bara det?

man kan även kalla dem för blandras :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, tuslus, per.martinsson, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser