Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rökrör upp i skorsten  (läst 579 gånger)

Tobbelobbe

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Rökrör upp i skorsten
« skrivet: 16 dec-23 kl 23:48 »
Hur ansluter man ett rökrör från en kamin eller vedspis till den murade skorstenskanalen i en öppen spis? Jag menar alltså underifrån. Kanalen börjar ju uppe i hörnet i den gamla murade spiskåpan.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Rökrör upp i skorsten
« Svar #1 skrivet: 17 dec-23 kl 02:00 »
Hej, jag räknar med att du får bättre svar snart.

Jag tänkter mig att man helt enkelt skaffar en någorlunda i kanalen passande rördel och skjuter in den och petar in lite eldfast drev.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Rökrör upp i skorsten
« Svar #2 skrivet: 17 dec-23 kl 11:35 »
Kanske bör man mura in plåtröret med eldfast cement om springan är över 1 cm eller eldfast kitt om springan är upp till 1 cm.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rökrör upp i skorsten
« Svar #3 skrivet: 17 dec-23 kl 12:04 »
Kanske bör man mura in plåtröret med eldfast cement om springan är över 1 cm eller eldfast kitt om springan är upp till 1 cm.
Cement ska man inte använda.
Murbruk avsett för värme är att föredra då det klarar av temperaturen betydligt bättre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tobbelobbe

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Rökrör upp i skorsten
« Svar #4 skrivet: 17 dec-23 kl 13:40 »
Tack för svaren.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Rökrör upp i skorsten
« Svar #5 skrivet: 17 dec-23 kl 13:42 »
Man behöver inte vara så orolig när det gäller cementbruk kontra eldfast bruk, om man inte skall upp i riktigt höga temperaturer. Rökgaserna skall ju inte upp i mer än 3-400 grader när det blir riktigt varmt, helst skall de ligga under 200 grader. Titta på tråden om hemmagjorda kaminstenar så ser man att det även går att använda vanlig betong inne i förbränningsdelen i en vanlig kamin.

Tänk på att allt rör sig när det blir varmt av och till. Antingen har man ett hål som passar i murstocken, eller så murar man in ett rör. I det hålet stoppar man sitt kaminrör och drevar runt, lättast med drevsnöre som finns i olika tjocklekar för att passa olika stora glapp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 5 användare (1 dolda)
skogskälla, Jon.b, karsan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser