Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa skog  (läst 20997 gånger)

leinad

  • Inlägg: 80
Köpa skog
« skrivet: 30 aug-06 kl 14:02 »
Är det idiot att gå till banken och låna pengar å köpa skog för dessa pengar? Har en liten jordbruksfastighet och är sugen på att köpa till ca 10 ha skog. Hur resonerar ni?

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Köpa skog
« Svar #1 skrivet: 31 aug-06 kl 09:55 »
Nä, det tycker jag väl inte. Har du bara råd att betala av lånet och vill ha skogen så är det väl bara att köpa!  :D När vi köpte vår gård som är på 15 ha, hade vi möjlighet att köpa till 20 ha av bla skog av sämre kvalitet och så lite hagar. Maken ville inte så det blev inte av. Vad ska vi med det till osv. Oj, vad vi ångrar detta idag. Ja, eller i alla fall maken eftersom det var han som inte ville när det var aktuellt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Köpa skog
« Svar #2 skrivet: 31 aug-06 kl 11:40 »
Det beror väl på orsaken till varför man vill köpa marken.
Är det för att tjäna pengar så är jag tveksam även om jag inte är någon skogsbonde. Men är det för egen rekreation att komma ut i skogen och få "gratis ved" och kanske sälja lite ved/timmer ibland så är det helt ok tycker jag.
Kan man må bra utav det utan att det är för betungande så slå till om priset verkar ok. Vi är många som lägger sakerna på bra mycket värre saker som inte ger tillbaka pengarna, tröttnar du så är det bara att sälja och troligen få igen pengarna.
« Senast ändrad: 31 aug-06 kl 11:41 av kioskdavid »
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Köpa skog
« Svar #3 skrivet: 31 aug-06 kl 11:52 »
Är det idiot att gå till banken och låna pengar å köpa skog för dessa pengar? Har en liten jordbruksfastighet och är sugen på att köpa till ca 10 ha skog. Hur resonerar ni?

Om skogen är avsedd som en investering för avkastningens skull vill det till att räkna ordentligt innan, så intäkterna täcker räntan. Är det bara för nöjet och nyttan av en plätt skog är det väl bara att slå till om ekonomin medger. Den investeringen är betydligt mer beständig och nöjet mer varaktigt än om man lägger samma pengar på t.ex. bilar eller vitvaror.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Köpa skog
« Svar #4 skrivet: 02 sep-06 kl 14:33 »
Hej leinad!

Jag resonerar som så att skog och mark ger trygghet och har man pengarna eller tycker det är värt att ev låna till en del av kostnaden så tycker jag att det är vettigt.
« Senast ändrad: 03 sep-06 kl 11:56 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Garyu

  • Gäst
Re:Köpa skog
« Svar #5 skrivet: 03 sep-06 kl 11:37 »
Skog är en säker investering som i princip aldrig förlorar värde, men som inte ökar särskilt mycket i värde heller (utom vissa områden, typ lidingö). Generellt i Sverige brukar man räkna på en värdetillväxt i skogen (efter avdrag av kostnader osv) på ungefär 3%. Om ditt lån har högre effektiv ränta än 3% kommer du alltså att förlora pengar så länge du har kvar lånet. Men marken finns ju kvar mycket längre tid än det tar att betala av ett lån, så det är en bra investering för barn och barnbarn. Markpriserna kommer dessutom förmodligen att öka ganska markant kommande 50 år. I Tyskland kostar marken 6000-16000kr per hektar, i Sverige betalar man oftast inte mer än 2000-2500kr per hektar. Till det kommer ju då även värdet av den skog som står på marken.

Största anledningen man har att köpa skog är att det är roligt. Det är kul att veta att man har en bit mark som man äger alldeles själv. Det är kul att gå ut och fundera på vad man ska göra med sin bit mark. Det är kul att elda med sin egen ved som man själv kapat och kluvit och hämtat hem från sin lilla skog. Det är kul att jaga och fiska.

Självklart ska du köpa skog. Men inte för att tjäna pengar. :)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Köpa skog
« Svar #6 skrivet: 03 sep-06 kl 12:51 »
Är det idiot att gå till banken och låna pengar å köpa skog för dessa pengar? Har en liten jordbruksfastighet och är sugen på att köpa till ca 10 ha skog. Hur resonerar ni?

Om det "bara" rör si gom 10ha så skulle jag ta ett JAK lån. Om du får skogen för 2500kr/ha så skulle det kosta 25,000kr. På 15 år så vore skogen avbetalt med en avbetalning på 306kr/mån, sen fick du ta ut spardelen (lika mkt) oxå! Låter överkomligt!?

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Köpa skog
« Svar #7 skrivet: 03 sep-06 kl 21:55 »
Var hittar ni skog för 2500:-/ha? Här i krokarna får man nog lägga till en nolla på det priset.
« Senast ändrad: 03 sep-06 kl 21:56 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

leinad

  • Inlägg: 80
Re:Köpa skog
« Svar #8 skrivet: 05 sep-06 kl 13:17 »
Var nog ANtiurban som tolka det hela väldigt fel.... Han trodde nog Garyu:s 2500 kr/ha var skogspriset. När Garyu menade priset för mark utan skog. Priset här är snarare nånstans kring 150 000 tkr (iallafall tror jag det). Det är ett populärt område och står ca 700 kubikmeter skog på det plus ett ganska stort område med skog på 10-15 år som behövs gallras. Det ansluter även fint till vägnät. Just nu håller jag för fullt på och hör mig för bland bekanta för att få beggrepp om hur mycket man ska bjuda för det hela.

Garyu

  • Gäst
Re:Köpa skog
« Svar #9 skrivet: 05 sep-06 kl 14:33 »
Var nog ANtiurban som tolka det hela väldigt fel.... Han trodde nog Garyu:s 2500 kr/ha var skogspriset. När Garyu menade priset för mark utan skog. Priset här är snarare nånstans kring 150 000 tkr (iallafall tror jag det). Det är ett populärt område och står ca 700 kubikmeter skog på det plus ett ganska stort område med skog på 10-15 år som behövs gallras. Det ansluter även fint till vägnät. Just nu håller jag för fullt på och hör mig för bland bekanta för att få beggrepp om hur mycket man ska bjuda för det hela.

Precis, 2500kr/ha är markvärdet som man använder schablonmässigt. Det kan hända att det finns marker som säljs dyrare, men då är det ofta mark som är vettigare att använda på annat sätt än att producera skog. (Säljer man t.ex. tomter så kan markpriset ligga runt en miljon per hektar)

700 m2 * 220kr/m2(netto) = 154'000kr/ha för skogen, jo, du har nog räknat ganska bra. Men är det lite konkurrens om marken blir nog priset högre än så för den mark där skogen är gammal.

Skog som ska röjas eller göras förstagallring i är däremot en direkt kostnad inom de närmsta åren (10-15 år så är det en röjning om det inte växer hybridasp eller något liknande där - skillnaden mellan gallring och röjning är att vid röjning lämnar man kvar det som fälls och vid gallring tar man rätt på det som fälls till virke, massa eller brännved). Därför är sådan mark mindre attraktiv för många köpare, så då kanske du kan få ett rimligare pris i slutändan. :)
« Senast ändrad: 05 sep-06 kl 14:41 av Garyu »

leinad

  • Inlägg: 80
Re:Köpa skog
« Svar #10 skrivet: 06 sep-06 kl 10:11 »
Är anbudsförfarande så det blir till att räkna och fundera... Sen får man se om man får det. Säljs den mesta skog med anbud eller hur fungerar det?

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Köpa skog
« Svar #11 skrivet: 07 sep-06 kl 14:32 »
Har sett skog på annonser både på anbud och ett satt pris eller högstbjudande.

Är med på vad ni menar om priset på marken utan trädens värde så att säga. Här i krokarna ligger nog markvärdet på ca 25 000:- så även hyggen har gått för det priset och där om någonstans så kostar det ju bara de första 20-25 åren.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser