Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspis - ny eller äldre renoverad?  (läst 11536 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #20 skrivet: 29 okt-18 kl 12:36 »
Håller med Landet, en vanlig vedspis rymmer så lite ved att man bara får gå och tända om. Duger om man inte lämnar köket mer än tio minuter åt gången.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #21 skrivet: 29 okt-18 kl 12:39 »
Håller med Landet, en vanlig vedspis rymmer så lite ved att man bara får gå och tända om. Duger om man inte lämnar köket mer än tio minuter åt gången.

Nja en halvtimme gick det nog mellan iläggen.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #22 skrivet: 29 okt-18 kl 12:48 »
Jo, det går ju att anpassa vedtjocklek och kvalitet. Och det är extra viktigt med ett så litet utrymme.

När jag haft vanlig vedspis så har det varit ett evigt tändande. Kanske fungerat om jag haft en äggklocka eller annat alarm i fickan...


Om huset skall vara utan el och bara bos i ibland, så kanske ändå en vanlig gammal spis skulle vara ett ok val. Men då skulle i alla fall jag vilja ha en kamin i huset också.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #23 skrivet: 29 okt-18 kl 13:12 »
Jag har flera gånger tidigare länkat till en bra tidskriftsartikel från sent 30-tal, http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html , läsning av den rekommenderas varmt!


Kul läsning, undrar hur mycket teknikoptimism och nyhetens behag detta var på den tiden?
Det är trots allt så att de allra flesta spisar som överlevt till idag är av den äldre gjutjärnstypen, de där IVA- och Servaspisarna är otroligt få och man ser dem varken i hus eller på annons nästan någonsin.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #24 skrivet: 29 okt-18 kl 13:52 »
Huskvarnaspisen som syns i ditt torp ser ut att vara av de bättre sorterna. Reservdelar till dom, tror jag, finns fortfarande.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #25 skrivet: 29 okt-18 kl 14:57 »
Jo, det går ju att anpassa vedtjocklek och kvalitet. Och det är extra viktigt med ett så litet utrymme.

När jag haft vanlig vedspis så har det varit ett evigt tändande. Kanske fungerat om jag haft en äggklocka eller annat alarm i fickan...


Om huset skall vara utan el och bara bos i ibland, så kanske ändå en vanlig gammal spis skulle vara ett ok val. Men då skulle i alla fall jag vilja ha en kamin i huset också.

Eftersom jag höll på att bygga inomhus så eldade jag upp spån,skräp och spillbitar
Man kan ju säga att jag eldade upp kåken lite eftersom och byggde nytt istället

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #26 skrivet: 29 okt-18 kl 15:19 »
Huskvarnaspisen som syns i ditt torp ser ut att vara av de bättre sorterna. Reservdelar till dom, tror jag, finns fortfarande.
Jo det har jag sett också. Men den verkar inte värma lika bra som de i gjutjärn om jag förstått det hela rätt. Strålningsvärme är det ja tänk värma med och vet att det funkar på 40-50kvm. Vi är mycket i kompisens stuga norröver, året runt, och den värme fint dygnet runt. Visst lite kyligt på morgonkvisten och en timme till första koppen varm dryck. Men det kan man ju ta. Tanken är att komplettera med gasolspis till enklare matlagning (läs orkar inte vänta en timme) :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #27 skrivet: 29 okt-18 kl 15:46 »
Kul läsning, undrar hur mycket teknikoptimism och nyhetens behag detta var på den tiden?
Det är trots allt så att de allra flesta spisar som överlevt till idag är av den äldre gjutjärnstypen, de där IVA- och Servaspisarna är otroligt få och man ser dem varken i hus eller på annons nästan någonsin.

Häromkring verkar de flesta kvarvarande vedspisar i "riktiga" boningshus vara golvmodeller av 1940-50-talstyp. Husqvarna 3026/3027 är absolut vanligast, men motsvarande spisar av närmast föregående generation och/eller andra märken förekommer också.
De gamla gjutjärnsspisarna kan man se i undantagsstugor, pigkammare, sommarkök och på liknande ställen dit kanske den gamla spisen förvisades när man moderniserade stora köket.
Jag känner till en Ebe-spis som är i bruk, men de intressanta omställningsanordningarna är så söndereldade i den att det är svårt att få klart för sig hur de har varit tänkta att fungera.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #28 skrivet: 29 okt-18 kl 15:52 »
Ja just. Det finns många med luckor under som verkar sitta ihop med spisen. Och fria luckor att fästa i ett utrymme under som ev. är gjutet.
Vilka för och nackdelar finns det att tänka på där?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #29 skrivet: 29 okt-18 kl 16:19 »
Följer tråden med intresse! Har precis glidgjutit skorstenen och installerat den spis som stod på plats. En Husqvarna 3026. Kan förresten tipsa om tråden ”egen glidgjutning godkännd” på byggahus.se. Fick offert på 60 lök för renovering av pipor samt ommurning ovan nock. Gjorde det själv för typ 2000. Säkert inte med samma slutfinish och hållbarhet men plånboken och jag är nöjda.
Ang spisen så finns nya delar att köpa. Runt 1500 för alla invändiga brännjärn, roster, toppgrej och lera. Står och väger om jag ska köpa delar eller leta ny spis. Tanken är att den ska värma köket (15kvm) och gå att laga mat på. Nu eldar jag bara plank som jag rivit ut och får lägga på runt varje 45-60 min. Har 40 liter vatten ståendes på för att magasinera värme Samt till bad/handtvätt. Vattnet var i alla fall varmt när jag gick upp imorse.
Funkar ok men det är drygt att behöva slänga in ved hela tiden.
Men det är väl rätt litet inkast på de flesta äldre. Min syster har en Husqvarna (tror jag) lite smalare och tre luckor. Två för inkast och en asklucka. Den sväljer ju lite mer ved.
Har tänkt på moderna spisar eller sätta in en kamin men rent estetiskt tilltalas jag endast av en gammal spis i ett gammalt kök och hus.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #30 skrivet: 29 okt-18 kl 17:17 »
Huskvarnaspisen du har är i gjutjärn med plåt utanpå. Där jag hyrt och det har varit en sådan spis som din så har den varit den bästa köksspis jag haft. Jag gillade eldstadens storlek, asklådan, och att den var lätteldad. När jag ville ha max värm eller använda ugnen, vred jag kamplattan över eldstaden så kammarna var på tvären. När jag fort ville koka något på spisen vred jag plattan så kammarna var långs med eldstaden. På vintern när det behövdes hålla värme över natten, hade jag kox som jag fyllde på innan jag gick och la mig. Senare var det grillkol. Det fungerade utmärkt.
kretslopp

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #31 skrivet: 29 okt-18 kl 19:05 »
Finns det ingen risk att kol värmer för varmt? Jag kanske tänker fel, men jag vågade inte hälla i det i spisen i vintras. Däremot så blandade jag i lite kol i veden i öppnaspisen för att hålla värmen kvar längre där.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #32 skrivet: 29 okt-18 kl 20:57 »
Egentligen inte. Träkol har ju snarast mindre värmevärde än motsvarande volym ved, och träkol är ju ändå det som är kvar mot slutet av brasan om man har eldat ved. Tänk på att kol som glöder med dålig tillgång på syre utvecklar stora mängder giftig koloxid! Att försöka pyrelda träkol och få det att hålla glöd över natten är ungefär lika miljövänligt som att lämna en gammal bensinbil helt utan avgasrening på tomgång med full choke över natten!

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #33 skrivet: 29 okt-18 kl 21:21 »
Hmm jag förstår. Om jag nu skulle få för mig att renovera den. Vattencisterner sitter löst, rostig som bara din inuti, nå löst spjällhandtag på baksidan som verkar gå till utsuget utan riktigt handtag och kostmetikan i form av rostiga handtag på luckor. Är det ett stort jobb för en novis?

Är lättlärd iåfs och kan lösa mig till det mesta som inte har med mattematik :) att göra. Mer handy än teoretiker.
Delar går att googla sig till. Men jobbet som sådant...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #34 skrivet: 29 okt-18 kl 21:48 »
Det är inte direkt svårt att renovera en vedspis. Se bara upp med att det kan vara tätat med asbestsnöre mellan hällen och resten av spisen, i så fall bör man ju se till att inte andas in asbestfibrer när man rensar bort resterna av det. Annars är det bara sedvanlig isärtagning, rengöring, bortskrubbning av rost, hopsättning osv.

Vad är det för fabrikat och modell av spis det rör sig om?

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #35 skrivet: 29 okt-18 kl 22:43 »
Fans, jävla, skit, dumskalle jag har i hjärnan... (den är ju scannad 2 gånger och de hitta inget sa läkaren.. Kanske det som är felet.. )

Tack för all input. Har nu googlat någon timme. Ska kolla spisen imorgon och börja dokumentera det i bloggen.
Det lutar nu kraftigt åt renovering. Bara för att se om jag klarar av det!

Ska bara skriva C-kort-teorin på fredag först och se o jag klarar det ;)

Dokumentationen ska ge svar på vilken modell det är, om det finns sprickor eller annat som sätter stora käppar i hjulen. Inser att det kommer kosta lika mycket som en renoverad/fräsch. Men inte fan släpar jag en till genom skogen... först bort, sedan hem igen...

Men då måste ni lova mig en sak. Jag kommer behöva input, stöd och hejjarop, ok!?
Jag är ute på helt nytt vatten och surfar.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #36 skrivet: 30 okt-18 kl 08:21 »
Jag kommer gärna med input och hejarop. Bry dej inte om hur rostig spisen är nu, det mesta löser sig när du  börjar elda, för då svartnar  det och du kan borstabort det som är löst. Sen kan du svärta den om du vill och få den riktigt fin. Emaljen kan du tvätta med en blandning av diskmedel och ättika, varsin matsked och en liter vatten.
kretslopp

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #37 skrivet: 30 okt-18 kl 10:36 »
Jag kommer gärna med input och hejarop. Bry dej inte om hur rostig spisen är nu, det mesta löser sig när du  börjar elda, för då svartnar  det och du kan borstabort det som är löst. Sen kan du svärta den om du vill och få den riktigt fin. Emaljen kan du tvätta med en blandning av diskmedel och ättika, varsin matsked och en liter vatten.
Tack kretslopp! Det uppskattas verkligen.
Återkommer med vad jag har att jobba med under veckan.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #38 skrivet: 30 okt-18 kl 11:58 »
Om inte huset håller värmen över natten, kanske man borde se över varför och åtgärda det i stället för att riskera livet?
Skämt åsido, Du har helt rätt! Det handlar om att hålla kvar värmen vare sig om det är kamin eller spis man använder för att värma upp ytan. Mitt problem är att jag är en hopplös romantiker vad gäller gamla nordiska träbyggnader. Den här stugan är byggd på ca två hundra år sedan av finska gruvarbetare enligt uppgifter. Av riktiga timmerstockar och mossa och lera som tätning. Alla andra samtida byggnader är borta och bara grunderna kvarstår så om jag isolerar ordentligt med nutida metoder finns risk att jag förstör den här också men sedan att den själv ruttnar så småningom på naturlig väg är en annan sak. Istället anpassa stugan för mig, anpassar jag mig efter stugan. Det är tanken.

Jag såg att spisen har gått i Donnie Trumps öde, fått lite oförtjänt kritik. Kamin är bra men spisen är mer allsidigt, uppvärmning-matlagning-varmvatten allt i ett. Och sett från självhushållar syn vinkel är det mycket enklare än att tillverka gasol själv ;D och ger också möjligheter att snåla med ved.         

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #39 skrivet: 30 okt-18 kl 12:21 »
Om du vill ha värme över natten fyller du på med grillkol glöden sprider sig nu till den. Vill du att det ska hålla värmen extra länge så knuffar du in kolen längst in innan du fyller på med kol, då tar det längre tid innan glöden tänder kolen. Självklart ska du ha spjäll och drag öppna så du inte riskerar kolos och förgiftning. Men dom kan vara rätt hårt strukna.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser