Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspis - ny eller äldre renoverad?  (läst 11564 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« skrivet: 27 okt-18 kl 18:36 »
Hej bästa kunskapsbanken.
Skulle vilja bolla lite. Har kommit så långt att jag misstänker att snart ska jag kolla skorsten och således blir det att leja bort renoveringen av murstocken skulle jag tro. Iallafall.

Det finns idag en vedspis, Husqvarna, sliten som fan. Rostig, trasig och ger ett allmänt dassigt intryck. Tänker nog att den får flytta ut och en annan får flytta in. Kollar jag över blocket som snabbast så ser man att det går att få en äldre, renoverad, kamin/spis för rimliga pengar och avstånd.
Men för samma peng. Kan en få lite modernare, ny spis. Nu kanske jag jämför äppel och päron men en modell jag hittar ganska mycket av är Selmac. Att jämföra då med en väldigt fin Husqvarna eller Norrhammar.

Någon som har erfarenhet av de nyare. De gamla känner jag till och har använt under några års tid.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-18 kl 18:54 »
Ska jag vara ärlig så har du nog bestämt dig för den nya.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-18 kl 19:39 »
Ska jag vara ärlig så har du nog bestämt dig för den nya.
Nja, tvärtom faktiskt. Vet för lite om de nya för att tycka att det lockar. Köper hellre en äldre Ankasrum, husqvarna eller liknande. Renoverad för 5000-7000:- Kan ev få till vattenvärmare och ett par sjysta luckor med lite jagande verkar det som.
Men får även en ny för de pengarna. Kruxet är att jag vet inte om jag vill ha in nytt i mitt gamla. Om du förstår hur jag tänker.
Ibland tänker man inte rätt och låser sig...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-18 kl 20:02 »
Jag har god erfarenhet av ny spis. Vår heter Wamsler. Den har glaslucka, stor eldstad, är lätteldad och har en jämn värme i ugnen. Den har en stålhäll och en rund slät spisskiva över eldstaden. Den runda plattan har jag bytt ut mot en kamplatta från en gammal vedspis. jag är mycket nöjd med den. Så det kan löna sig att spara kamplattorna från gamla spisen. Den kostade 12000 kr, inmurning och kakling 5000, det är 8 år sen nu. Vi hade en Norrhult gujärnspis innan.
kretslopp

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #4 skrivet: 27 okt-18 kl 20:36 »
Jag har hört från en gammal offgridare att de en gång i tiden hade en dansk tillverkad spis som hade eget spjäll som regleras av själv vart efter värme nivå det känner av och på så vis kunde man elda betydligt längre tid utan att fylla på nytt och dessutom hålla ett så jämn inomhus temperatur relativt längre tid. Tro mig! att få kunna göra det spelar mycket stor roll, särskilt när man sover. Jag antar att det själv reglerande spjället är baserad på termoelektricitet. Jag har inga erfarenheter av nya spisar men om det finns en modern spis med en ännu mer utvecklad liknande teknik är det värt att låta sig bli besegrad av moderna grejer.       

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #5 skrivet: 27 okt-18 kl 21:29 »
Kom ihåg att det finns stora skillnader mellan olika "gamla" vedspisar också. I all synnerhet har jag en känsla av att utvecklingen gick snabbt under 1930-talet.  Jag har flera gånger tidigare länkat till en bra tidskriftsartikel från sent 30-tal, http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html , läsning av den rekommenderas varmt!

Tänk på att bättre modeller av vedspisar, i synnerhet golvmodeller, är isolerade på sidor och luckor för att inte bidra till att värma upp köket i onödan och göra det odrägligt varmt att laga mat på sommaren. En sådan vedspis är alltså optimerad för att vara en effektiv matlagningsmaskin, men mindre lämplig som värmekälla för huset.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #6 skrivet: 27 okt-18 kl 21:34 »
Jag har god erfarenhet av ny spis. Vår heter Wamsler. Den har glaslucka, stor eldstad, är lätteldad och har en jämn värme i ugnen. Den har en stålhäll och en rund slät spisskiva över eldstaden. Den runda plattan har jag bytt ut mot en kamplatta från en gammal vedspis. jag är mycket nöjd med den. Så det kan löna sig att spara kamplattorna från gamla spisen. Den kostade 12000 kr, inmurning och kakling 5000, det är 8 år sen nu. Vi hade en Norrhult gujärnspis innan.
Wamsler är bra grejer! Vet en som kör en vattenmantlad mot ack-tank och radiatorsystem, helnöjd. En annan har någon liknande modell du har, också helnöjd.
Man får nog fungera om man vill ha maximal effektivitet eller om man kan göra avkall på effektivitet till förmån för för estetik och nostalgi.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #7 skrivet: 27 okt-18 kl 21:46 »
Kom ihåg att det finns stora skillnader mellan olika "gamla" vedspisar också. I all synnerhet har jag en känsla av att utvecklingen gick snabbt under 1930-talet.  Jag har flera gånger tidigare länkat till en bra tidskriftsartikel från sent 30-tal, http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html , läsning av den rekommenderas varmt!

Tänk på att bättre modeller av vedspisar, i synnerhet golvmodeller, är isolerade på sidor och luckor för att inte bidra till att värma upp köket i onödan och göra det odrägligt varmt att laga mat på sommaren. En sådan vedspis är alltså optimerad för att vara en effektiv matlagningsmaskin, men mindre lämplig som värmekälla för huset.

Det där var en intressant aspekt. Primärt är det värme, vattenvärmning och mat på kalla årstiden som jag tittat på. Har lagat mat på gasolspis i 4 år snart och tänker att det skulle vara min lösning på sommaren. Om en inte har eldstad ute. Dels för att just slippa värmeslag inne på sommaren och dels för att inte göra av med värde full ved.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #8 skrivet: 27 okt-18 kl 22:04 »
Jag har hört från en gammal offgridare att de en gång i tiden hade en dansk tillverkad spis som hade eget spjäll som regleras av själv vart efter värme nivå det känner av och på så vis kunde man elda betydligt längre tid utan att fylla på nytt och dessutom hålla ett så jämn inomhus temperatur relativt längre tid. Tro mig! att få kunna göra det spelar mycket stor roll, särskilt när man sover. Jag antar att det själv reglerande spjället är baserad på termoelektricitet. Jag har inga erfarenheter av nya spisar men om det finns en modern spis med en ännu mer utvecklad liknande teknik är det värt att låta sig bli besegrad av moderna grejer.       

Menar du att det brinner medan man sover?

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #9 skrivet: 27 okt-18 kl 22:24 »
jösses torbjörn. vilken länk du skicka. hur fan ska en kunna sova nu om nätterna :) Tack! ändå. riktigt bra.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #10 skrivet: 28 okt-18 kl 08:24 »
Menar du att det brinner medan man sover?
Exakt så det ska brinna medan man sover!
Den tidskriftsartikel som Torbjörn länkad beskrivs en spis som heter Ebespis. Det är den tekniken jag menade, en längre brinntid. Man ska ha samma inomhus temperatur hemma även när man vaknar på morgonen men det kan bli lite svåruppfattad om man inte är totalt beroende av värmen som enbart vedspisen ger.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #11 skrivet: 28 okt-18 kl 08:41 »
Exakt så det ska brinna medan man sover!
Den tidskriftsartikel som Torbjörn länkad beskrivs en spis som heter Ebespis. Det är den tekniken jag menade, en längre brinntid. Man ska ha samma inomhus temperatur hemma även när man vaknar på morgonen men det kan bli lite svåruppfattad om man inte är totalt beroende av värmen som enbart vedspisen ger.

Det gäller att hitta den optimala förbränningen.
Det är svårt då tom ett trädslag har olika täthet och förutsättningar beroende på växtplats.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #12 skrivet: 28 okt-18 kl 09:07 »
Exakt så det ska brinna medan man sover!
Den tidskriftsartikel som Torbjörn länkad beskrivs en spis som heter Ebespis. Det är den tekniken jag menade, en längre brinntid. Man ska ha samma inomhus temperatur hemma även när man vaknar på morgonen men det kan bli lite svåruppfattad om man inte är totalt beroende av värmen som enbart vedspisen ger.

Förstår inte hur man kan låta det brinna medan man sover?
Det höjer ju risken för att bli innebränd.

Jag eldar då bara om jag har möjlighet att se till elden och då ökar det möjligheten att släcka om något går fel.

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #13 skrivet: 28 okt-18 kl 19:40 »
Förstår inte hur man kan låta det brinna medan man sover?
Det höjer ju risken för att bli innebränd.

Jag eldar då bara om jag har möjlighet att se till elden och då ökar det möjligheten att släcka om något går fel.
Ja det är femtio femtio. Vakna i ett behagligt varmt rum eller inte vakna alls ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #14 skrivet: 28 okt-18 kl 19:48 »
Ja det är femtio femtio. Vakna i ett behagligt varmt rum eller inte vakna alls ;D

Om inte huset håller värmen över natten, kanske man borde se över varför och åtgärda det i stället för att riskera livet?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #15 skrivet: 29 okt-18 kl 10:32 »
Men det var värst vad han var orolig... Kanske skulle se över eldstaden ;D

Här lägger vi i både när vi går och lägger oss och när vi lämnar kåken. Har gjort så så länge jag kan minnas, och skulle det vara i närheten av 50/50-odds så skulle jag inte sitta här.


I förra kåken hade vi en vattenmantlad Lohberger i köket, kopplad till en acktank och vanliga vattenelement. Den gick att laga mat på. Ville man laga mat när inte mycket värme i övrigt behövdes så hissade man upp rostern med en vev så man eldade den mer som en gammal Husqvarna med kaffeved.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #16 skrivet: 29 okt-18 kl 11:09 »
Nu börjar vi komma lite off topic vänner :)
Har läst lite mer och kommit fram till att gamla, innan 30-talet, inte har någon form av sekundärt intag av luft och därför bränner veden sämre. Har också lärt mig att lite nyare, emaljerade, avger mindre strålningsvärme. Något jag ser som primärt då detta kommer vara den värmekälla som finns initialt.

Så en äldre hellre än en ny verka vara modellen. Dock nyare än 30-tal? Har jag fattat rätt?

Då återstår modell och storlek. Torpet är ca 50kvm + övervåning. Murstock centrerad i byggnaden. Övervåning kommer inte användas initialt.
Platsen är lite deformerad idag och har just en emaljerad gammal häck där. Vilket borde göra att jag kan välja lite som jag vill.
https://sayerbyr.wordpress.com/2018/07/22/valkommen-in-fas-2/

no 226 verkar vara en av de större. Huskvarna. Vad kan ni rekommendera?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #17 skrivet: 29 okt-18 kl 11:53 »
I mitt förra hus som var ca 80 kvadrat hade jag en sån här och värmde med, medan jag höll på att bygga och då var taket oisolerat upp till andra våningen.
Orkade bara hålla ca 10 grader, när det var -35, men ca 17-18 grader när det var ca -15.
Hade förmodligen funkat bättre om jag haft en ytterdörr, istället för dubbla filtar.

Gurkmeja

  • Gäst

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #19 skrivet: 29 okt-18 kl 12:25 »
I mitt förra hus som var ca 80 kvadrat hade jag en sån här och värmde med, medan jag höll på att bygga och då var taket oisolerat upp till andra våningen.
Orkade bara hålla ca 10 grader, när det var -35, men ca 17-18 grader när det var ca -15.
Hade förmodligen funkat bättre om jag haft en ytterdörr, istället för dubbla filtar.
Ja dom där är tämligen värdelösa att värma upp ett hus med. Litet vedutrymme, dålig lufttillförsel och konvektionsytor. Har nyttjat en fjällstuga som hade en liknande vedspis som uppvärmning och den var välisolerad, stugan alltså. Men när det var vinter tog många timmar innan man hade någon värme att tala om.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser