Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stänga av varmvattensberedaren  (läst 4606 gånger)

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Stänga av varmvattensberedaren
« Svar #20 skrivet: 05 sep-22 kl 19:38 »
VVB är med ”vanlig kontakt” så timer går lätt att plugga i. Att kolla kwh med mätare är lite svårt då det varierar en hel del på hur mycket varmvatten man gör slut på tycker jag.
Bra tips att sänka till 60grader.
Risken med legionella är ju verkligen värt att fundera på - i alla fall om man tänker stänga av mer än en dag tänker jag. Men hur lång tid tar det innan de kan växa till sig? Läste nedanstående i en VVS broschyr. Där nämner de 1 gång/vecka. Men att det är individuellt.
Vi har egen brunn om det spelar roll.

Periodisk högtemperaturberedning
Ett sätt som har använts är att via styrsystemet automatiskt öka varmvattentemperaturen med jämna intervall, exempelvis en gång i veckan. Man har exempelvis höjt varmvattentemperaturen till ca 65°C och hållit denna temperatur under 5 timmar. Detta kan göras nattetid för att minska risken för skållning. Temperatur, intervall och värmningstid måste anpassas från fall till fall.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Stänga av varmvattensberedaren
« Svar #21 skrivet: 05 sep-22 kl 21:14 »
Har ni bergborrad brunn, eller djupare grävd brunn som är tät mot ytliga lager, så är det inte troligt att ni får in legionella den vägen.

Det där med att kolla med kWh-mätare får man passa på att göra då man inte använder varmvattnet. Men det behöver du inte göra egentligen.

En lite sämre 100 liters beredare drar 4 kWh per dygn, sänker du tempen i den från 80 till 60 grader så minskar du förlusten till ca 2,7 kWh. Om du istället sätter timer på den och kör på natten så kommer beredarens genomsnittstemp kanske att sjunka till 40 grader under dagen då du använder varmvatten. Då får du samma förlust som om du lät den stå på den låga tempen och sköta sig helt själv.

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Stänga av varmvattensberedaren
« Svar #22 skrivet: 07 sep-22 kl 23:53 »
Det var verkligen en stor skillnad på kWh om man sänker temperaturen! Låter som att det är det man ska satsa på. Tack för alla svar.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Stänga av varmvattensberedaren
« Svar #23 skrivet: 08 sep-22 kl 10:38 »
Det var verkligen en stor skillnad på kWh om man sänker temperaturen! Låter som att det är det man ska satsa på. Tack för alla svar.
Rimligen ska du ha så låg temp så du klarar dagens förbrukning och på låglast timmar ladda upp igen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Stänga av varmvattensberedaren
« Svar #24 skrivet: 08 sep-22 kl 12:54 »
Det går ju att sätta en timer så varmvattenberedaren inte kan köra när de värsta förbrukningstimmarna är. Men det gäller att ha en bra timer så den inte tar eld, för det är ju inte en lampa som skall starta. Och gärna att den håller tiden så den inte hamnar fel vid ett strömavbrott.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Stänga av varmvattensberedaren
« Svar #25 skrivet: 09 sep-22 kl 08:58 »
För att undvika legionella bakterier så ska vattnet vara minst 60 grader i beredaren konstant. Sen kan utgående vatten justeras så att varmvattnet vid tappstället är minst 55 grader. 50 grader dör legionella bakterier. Så bättre ha lite marginal än att riskera sjukhusvård.
Bakterier sätter sig på väggarna i rör och dylikt så att använda mindre än 50 graders vatten kommer ge tillväxt. Tänk också att varmvattnet sjunker i temp ju längre bort från beredaren.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Stänga av varmvattensberedaren
« Svar #26 skrivet: 09 sep-22 kl 10:21 »
Jag kanske har missat var denna VVB är monterad. Om den sitter i ett utrymme som annars värms med elradiator finns ingen anledning till att stänga av VVB. Den värme som eventuellt strålar ut gör att effektbehovet från elradiatorn minskar.
Ska man stänga av VVB vissa tidpunkter så ska man även stänga av elelementet samtidigt. Om det nu är som i mitt beskrivna scenario.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Johan Erlandsson

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Stänga av varmvattensberedaren
« Svar #27 skrivet: 10 nov-22 kl 11:49 »
Hej! Ny här i forumet. Vi är med i senaste numret av Åter där jag hintar om att vi har en video på gång om att automatisera ackumulatortank/VVB på elpris, och nu har jag precis lagt ut den. Kanske intresserar några i denna tråd! https://youtu.be/64x7dvLiYUQ

J R

  • Inlägg: 1
SV: Stänga av varmvattensberedaren
« Svar #28 skrivet: 15 feb-23 kl 13:01 »
Hej, Också ny i forumet. Mäter min förbrukning på vår VVB i sommarhuset.
Dagens förbrukning om någon är intresserad. ;-)


torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stänga av varmvattensberedaren
« Svar #29 skrivet: 15 feb-23 kl 22:18 »
Det verkar som om mätvärdena är samplade så glest att det är svårt att få någon pålitlig medeleffekt då beredaren tycks vara igång så korta tider som den är i detta fall.
Vad mäter du med, och vad för programvara används för att bearbeta och presentera värdena?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser