Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?  (läst 21009 gånger)

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« skrivet: 08 okt-09 kl 21:01 »
Som sagt har jag aldrig svetsat. Jag ska bara laga ett rökrör som leder ut röken från tvätt-grytan ute i tvättstugan. Det har liksom rostat sönder med åren, och nu vill jag börja använda den igen.

Kanske skulle bli billigare att köpa nya rör ??? Vart hittar man såna i så fall?

Men å andra sidan kan ju en svets komma till nytta i framtiden också?

Så, tips och råd...

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-09 kl 23:07 »
Har röret rostat sönder finns dessvärre inte mycket att svetsa i.
Köp både ett nytt rör och en svets.
En enkel liten men modern pinnsvets för 2500-3500 är ofta utmärkt om man behöver göra olika reparationsjobb.
Tänk dock på att ju billigare svetsen är desto svårare är den att svetsa med.
Köp också enkla pinnar, ex OK 46 som inte är så bökiga att jobba med.

När du väl börjat svetsa är det skitkul att pyssla till allt möjligt som tidigare endast var förbehållet smeder och mekaniker.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Huggorm

  • Gäst
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-09 kl 23:28 »
Enklaste svetsen att börja med är en MIG-svets, men det blir dyrt eftersom man behöver gas också. Sedan är som sagt ett upprostat rör inte rätt objekt att börja på, det är knepigt även för en van svetsare om materialet börjat bli tunt. Pinnsvets är svårare att lära sig och extra svår på klent material, men billig och bra på grövre plåt eller balkar

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 23:59 »
Enklaste svetsen att börja med är en MIG-svets, men det blir dyrt eftersom man behöver gas också. Sedan är som sagt ett upprostat rör inte rätt objekt att börja på, det är knepigt även för en van svetsare om materialet börjat bli tunt. Pinnsvets är svårare att lära sig och extra svår på klent material, men billig och bra på grövre plåt eller balkar


Ursäkta att jag tjyvar tråden lite.. men vad gör en MIG enklare än en MAG?

Huggorm

  • Gäst
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 00:05 »
Ursäkta att jag tjyvar tråden lite.. men vad gör en MIG enklare än en MAG?

Det som i dagligt tal kallas "MIG" är väll egentligen en MAG tror jag. Exakt vad som skiljer kommer jag inte ihåg, och jag vet inte vilken som är enklast. Men jag skulle tro att både MIG och MAG är enklare att hantera för än nybörjare än pinnsvets, gassvets och TIG

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #5 skrivet: 09 okt-09 kl 00:19 »
Det som i dagligt tal kallas "MIG" är väll egentligen en MAG tror jag. Exakt vad som skiljer kommer jag inte ihåg, och jag vet inte vilken som är enklast. Men jag skulle tro att både MIG och MAG är enklare att hantera för än nybörjare än pinnsvets, gassvets och TIG

MIG kör du med argon.
MAG med argon och t ex koldioxid.

I står för inert
och A för active

..har själv bara kört MAG och TIG, så jag vet inte skillnaden mellan MIG och MAG i praktiken.. antagligen därför teorin om skillnaden inte fortfarande sitter kvar efter fem år.  :-\

Existens?

  • Gäst
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 06:09 »
Skillnaden är inte så stor, som du var inne på är det mest gasen som skiljer. MIG använder enbart Argon, alltså en ädelgas som är skonsammare mot vissa material, t.ex aluminium.
MAG använder en blandgas, och är det man använder vid vanlig bonnasvetsning.
Man uttrycker sig ofta lite slarvigt och säger att man kör med MIG (även jag ) när det i själva verket är MAG.
För den oinivigde så är det alltså en svets som matar på tråd genom handtaget, och en gas som kommer samtidigt för att fösa undan syret i luften runt fogen. Då får man en fin och ren fog utan porer. En stor nackdel med denna svets är om man behöver vara ute och köra, då vill det till att det är vindstilla så inte gasen blåser bort, då blir svetsfogen skit..

Men för nybörjaren så är ju en MIG/MAG svets busenkel att lära sig. Fäster direkt och ger urstarka fogar. Men kostar ju också därefter.

En pinnasvets som kostar runt tusenlappen är ju en liten växelströmmare med rätt begränsat användningsområde. Jag har dock byggt både växthus och maskiner med en sån, så visst funkar det, men det kräver lite mer kunskap. Och i detta fall, med rören, så är det inget att rekommendera.

Mitt tips till TS är att inte köpa svets efter just detta projektet utan efter vad han tänker sig för användning senare. Till dessa rören behövs en MIG/MAG, men att köpa en sån för 5000 och sen använda den en gång om året är ju inte så kul.
Kolla på Blocket, ibland finns det gott om bra svetsar..

Rören här borde väl gå med några spirorör som du kan hitta på närmsta skrot eller plåtslageri.
Om dom alltså bara ska leda ut röken, inte fungera som en riktig skorsten genom vind-bjälklag osv...? för då ska det ju vara ett dubbelt rör..

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 07:17 »
Den som aldrig tidigare använt en pinnsvets och börjar svetsa ett tunt rör kommer bara att smälta sönder det.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #8 skrivet: 09 okt-09 kl 11:10 »
Jag har under många år varit ägare av det tråkigaste av tråkigt en gamal växelströmmare som dessutom bara om jag hade tur fungerade med sura elektroder .
Så i år blev det en investering en inverter från Hydral produkter . Lika enkel som migen men utan gas tillsats , vanliga pinnar bara .
Det finns dock en tillsats att köpa

gintonicman

  • Inlägg: 19
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #9 skrivet: 09 okt-09 kl 20:20 »
Det finns ett allternativ till  , köp en mig/mag svets ny eller beg , i storleken 140 till 160 ampere .
under 140 amp blir dom för klena och över 160 amp blir det 380 volt  .

Sen skippar du gasen som är den dyra biten , och köper en tråd med flussmedel inne i skjälva tråden ,
ungefär som lödtenn ofta har . 0,8 mm tråd fungerar ofta bättre än 0,6 mm . Finns bla på Clas i sjön .

För en nybörjare utan svets-kunskaper blir detta en ganska bra start då det är lättare
att bara välja strömstyrka och trådhastighet , än en pinnsvets som kräver kunskap om pinnarnas olika egenskaper
plus en del träning i olika svets-tekniker .

Sen om du blir helt tagen av svetsning kan du uppgradera med en gasflaska för snyggare och mindre rökig svetsning 
eller en inverter-pinne svets för att kunna svetsa  i andra matrial än plåt  , tex aluminium , rostfritt .


Huggorm

  • Gäst
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #10 skrivet: 09 okt-09 kl 20:40 »
Eller en TIG, det skulle jag vilja ha. Då får man riktigt bra resultat i många olika material

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #11 skrivet: 09 okt-09 kl 23:27 »
Enklaste svetsen att börja med är en MIG-svets, men det blir dyrt eftersom man behöver gas också. Sedan är som sagt ett upprostat rör inte rätt objekt att börja på, det är knepigt även för en van svetsare om materialet börjat bli tunt. Pinnsvets är svårare att lära sig och extra svår på klent material, men billig och bra på grövre plåt eller balkar


Visst är det upprostat, men verkligen inte tunnt. Det är tjock plåt i detta gamla röret.
Men nu blir jag förvirrad. Nu har jag väl fått alla förslag på svetsar som finns?
Men det verkar vara så att pinne-svetsen är bäst - om man behärskar tekniken, har jag rätt? Och då kan jag alltså utföra diverse gårds arbeten som att laga rör och bygga växthus, laga stänkskärmen på bilen mm...?? plus att de inte är så dyra.. Det låter bra tycker jag.

Men vad är det för pinnar ni snackar om, och hur hittar jag dem? Är det verkligen så jädra svårt?

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #12 skrivet: 10 okt-09 kl 00:27 »
Vill du laga bilplåt skulle jag verkligen inte rekomendera pinne. Det är riktigt svårt att svetsa bilplåt med pinne. Om du ämnar svetsa hyggligt tunnt material (upp till 3-4 mm), bilplåt mm skulle jag rekomendera MIG/MAG. Själv använder jag säkert den i 9 fall av 10 för diverse reparationer och småprojekt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #13 skrivet: 10 okt-09 kl 19:35 »
Visst är det upprostat, men verkligen inte tunnt. Det är tjock plåt i detta gamla röret.
Men nu blir jag förvirrad. Nu har jag väl fått alla förslag på svetsar som finns?
Men det verkar vara så att pinne-svetsen är bäst - om man behärskar tekniken, har jag rätt? Och då kan jag alltså utföra diverse gårds arbeten som att laga rör och bygga växthus, laga stänkskärmen på bilen mm...?? plus att de inte är så dyra.. Det låter bra tycker jag.

Men vad är det för pinnar ni snackar om, och hur hittar jag dem? Är det verkligen så jädra svårt?

Har du alldrig svetsat tidigare så är Mig/mag svetsen att föredra...
Som folk längre skriver så är pinnen besvärlig att lära sig att hantera men när man väl kan så är den ett bra alternantiv.

Magen kräver att du har frisk tråd och en gasflaska.
Det billigaste alternativet är om man får tag i en friköpt en de finns i lite olika storlekar.
Den störrre är billigare att fylla per kg än en mindre.
Dessutom så kan man svetsa tunnplåt med en mag vilket gör den mer flexibel.
Den är dock mycket känsligare att jobba med i blåsiga /dragiga miljöer då skyddsgasen är flyktig och därmed ger dåliga svetsfogar.
Jag har en 220 V Race Mag som jag svetsar det mesta med. Allt från bilplåt till winchfästen på min terrängbil. För att få bra hållbarhet vid grövre svetsning så krävs det att man fasar av kanter och gärna svetsar med springa...

Skall man lappa ett rör så kan man antingen fälla i nya bitar eller svetsa remsor på utsidan.
Remsor är det lättaste om man inte har goda grundkunskoer i hur man gör.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #14 skrivet: 13 okt-09 kl 23:00 »
En gammal hederlig gassvets kan man komma långt med. Med den kan man både hårdlöda och svetsa. Suverän till rörsvetsning och i alla lägen.  ;D

Annars skulle jag köpa mig en pinnsvets, men för guds skull och om du inte vill gräma dig grå, köp inte den billigaste du kan hitta. De är svåra i starten och man är väldigt begränsad. En bra pinnsvets bör kunna gå mellan 20 - 140 ampere och gå köra på 230 v 16A säkring. De kostar från 1500 kr och uppåt. Elektroder som är bra att använda är OK 48 (svart järn) OK 314 - L (rostfritt) eller P5 om det är legeringar (eller man vill kunna svetsa ihop rostfritt med svart) Tjockleken på elektroderna varierar med vad du ska svetsa. 2,5 mm eller 2 mm är den vanligaste tjockleken man använder, men 4,25 mm kan också vara användbart ibland.
Det finns även elektroder för gjutjärn, perfekt om man måste laga vedspisen..... :D

Jag har svetsat bil med pinne, men det blev inte snyggt. Svetsen håller än kan jag tillägga men det var ett stötdämparfäste som gett upp så det var inte så nödvändigt med snygg svets. Tänk bara på att koppla bort batteriet ur bilen innan du kör igång med svets på den.

Att svetsa är inte speciellt svårt, men vissa har mer talang än andra. Jag har jobbat med folk som aldrig lärt sig medan andra bara kört på och det blivit hur bra som helst. Men övning ger färdighet.
En gassvets är annars väldigt bra att ha om man har en gård eftersom den inte behöver el för att fungera. Acetylen och syre blir ganska varmt när det blandas rätt.

Lycka till!
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #15 skrivet: 13 okt-09 kl 23:41 »
En gassvets är väldigt dyr i drift. Jag tror att en TIG-svets som man kan göra samma saker med, är billigare i drift, men den kräver såklart tillgång till el.

Enklast att börja med torde som nämnts vara en MAG. Absolut billigast en enkel svetstransformator men det avråder jag ifrån. Har själv en enklare 1-fas invertersvets med skraptigtillsats som jag använder till det mesta (rf och svartjärn), förutom bilplåt där jag föredrar MAG.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

gintonicman

  • Inlägg: 19
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #16 skrivet: 14 okt-09 kl 22:27 »
Ska vi hålla oss till frågan ? och kanske enas om mig/mag svetsen som det enkaste allternativet.
många är vi som svetsar och med olika favoriter . " min är gas" .

mig/mag              =   enkelt  , prisvärt ,             1,0 till ca 5-6mm .       plåt , järn .
pinne, standard   =  svårt , billig ,                     2,5 till ca 5-6mm .       plåt , järn .
pinne, inverter     =  mindre svårt , dyrare .      1,5 till ca 5-6mm .       plåt , järn , alu , rostfri
gas                      =  svårt , dyrt .                      0,5 till ca 4mm .          plåt , järn , mm
tig                        =  svårt , ännu dyrare .         1,0 till ca 4mm .          plåt , järn , alu , rostfri

ovanståede gäller svetsar för hobby-bruk , industrimodeller har givetvis andra
egenskaper .


Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #17 skrivet: 14 okt-09 kl 22:35 »
Tack för alla råd!

Tror i alla fall att om jag köper en svets blir det nog en pinn-svets. Jag märkte att en kompis till mig köpt en sån här och jag ska prova den först, se om jag behöver en eller kanske bara kan låna hans när ja väl behöver.  ;D

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #18 skrivet: 15 okt-09 kl 01:23 »
Tack för alla råd!

Tror i alla fall att om jag köper en svets blir det nog en pinn-svets. Jag märkte att en kompis till mig köpt en sån här och jag ska prova den först, se om jag behöver en eller kanske bara kan låna hans när ja väl behöver.  ;D


Rätt! För att citera en maskinintresserad yngling: "gå de inte å svetsat med pinne ä de inge å hålls med"

Existens?

  • Gäst
SV: Aldrig rört en svets, så vilken ska jag köpa?
« Svar #19 skrivet: 15 okt-09 kl 09:02 »

Rätt! För att citera en maskinintresserad yngling: "gå de inte å svetsat med pinne ä de inge å hålls med"

Hehe..han har tydligen inte sett bilder från moderna skeppsvarv där robot-migar av megaformat svetsar ihop skroven... :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser