Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  7-16 jobb och bo riktigt primitivt??  (läst 3140 gånger)

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« skrivet: 30 mar-13 kl 06:17 »
Hallå i stugorna!! Våren närmar sig med stormsteg, ångesten över att än idag sitta i en lägenhet gör mig galen, det ryktas om lite torp och stugor i närheten. MEN, det finns varken el, vatten eller avlopp. Solmånaderna går ju, men vintern, känns tungt att komma hem till stugan efter ett långt arbetspass och tempen ligger stadigt runt minus 18,


Värme löser man med ved, när man är hemma. Tips till när man är borta under dagarna?

Koka vatten som värmer en stund,
Tegel i ugnen som ovan,
Täta ordentligt,
Kan man ha ett dieselverk stå och gå, med element på 10 grader?
Kostnad?? Vettigare alternativ?

Duscha gör jag på jobbet efter avklarat pass,
Tvätt sker även det på jobbet,
Vatten tas med från jobb på dunk i ryggsäck,
Mat tas med från jobb, arbetar som kock, dagtid,
Utöver lever man på odling, höns, torrvaror,

Något mer man BÖR tänka på INNAN man gör något förhastat??


Förlåt för luddig text, lär mig ny telefon, telefon laddas även den på jobbet,
Batteridriven radio för sällskapet,
Fotogen och stearin får agera belysning,

Bygga kombinerad rök/grill där rökkanalerna går under vatten i balja, då. Har man ev tvätt/badvatten ljummet och skönt!



Vad bör man tänka på?
Strävar inte efter ett bekvämt liv, absolut inte, så kommentarer likt "lägg ner, ingen idé, ge upp" söker jag inte. Vill peppas, tipsas och känna att visst fan går det, bara viljan finns.

Det handlar om Max 5 km från jobb, affär, bensinmack, körkort finns ej, friska ben, cykel och moped har jag till hands :)

Tack sålänge!

/ Robert
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #1 skrivet: 30 mar-13 kl 06:21 »
Glömde tillägga, värmen vid hemkomst är inte för min egen skull. Hemma kommer finnas hund som jag gärna möter pigg och inte stel som en frusen panerad torsk. :)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Skogsola

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #2 skrivet: 30 mar-13 kl 07:01 »
 Eldar du på natten och morgonen så lär du ha plusgrader hela dagen om inte torpet är alltför dragit. Beror lite på vad det är för hund men några köldgrader mår den bara bra av. Du kan ju göra en liten hundkoja inomhus.
 Ska du ha diesel så är det smartare att köra den i en kamin än i ett elverk.

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 30 mar-13 kl 07:05 »
Ska hunden sitta ensam 8 timmar per dag?

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #4 skrivet: 30 mar-13 kl 07:08 »
Tack för ditt svar! Hunden är av rasen Amstaff, alltså en korthårig ras, tänkt länge på att införskaffa mig en till, då värmer dom ju även varandra :)


Hur menar du med att köra diesel i kamin istället för verk och element?


Det handlar inte om 8 timmar per dag, skrev så mest för att få lite extra tid ifallatt, 5-6 timmar per dag är jag borta, ännu mindre om jag tar ett torp närmre arbetet än vad jag bor nu.

/Robert
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #5 skrivet: 30 mar-13 kl 07:11 »
Gående dieselgenerator låter förfärligt vidrigt. Som dryga 20 bodde jag i torp med el och sommarvatten. Jag var dock inte stadd vid någon större kassa så det blev vedeldning istället för elelement och ja  det var jobbigt att komma hem till ett utkylt torp. Hur värmer man husvagnar? Du behöver knappast upp till 20 grader för hundens skull, snarare 5-10 grader och det är nog inte så många dagar en normal vinter.

Skogsola

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #6 skrivet: 30 mar-13 kl 07:12 »


Hur menar du med att köra diesel i kamin istället för verk och element?



/Robert

Oljeeldade kaminer lär väl fortfarande finnas att köpa? De sitter ju i varenda rastkoja. Annars så har jag en liggande.

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #7 skrivet: 30 mar-13 kl 07:29 »
Du tänkte så:) fick för mig att du menade dieselverk befintlig kamin. Men , än så länge låter det ju positivt. Ingen med något negativt? Som du skrev, eldar man nätter och morgnar, hemkommen inom 6 timmar bör det fungera.

Vid lämning brinner kamin,
Vattnet kokar och värmer,
Sten i ugnen värmer,
Tjocka textiler över dörrar och fönster,
Mycket mattor och textilier i övrigt.
Anpassa sig till köket under vintertid och bomma resten.


Något annat bra att veta, ha med i beräkningen, tänka på vid en ev drömuppfyllare??

/ Robert
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Existens!

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #8 skrivet: 30 mar-13 kl 07:41 »
Ingen med något negativt?

Du ville ju inte ha några negativa kommentarer  ;)

Annars är det väl rätt enkelt..

Sommartid = mysigt och trevligt.

Vintertid= Mörkt, kallt och en evig strid.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #9 skrivet: 30 mar-13 kl 07:45 »
Något annat bra att veta, ha med i beräkningen, tänka på vid en ev drömuppfyllare??

Rätt kläder värmer bra. Lager på lager, i rätt ordning. Ullkläder är kanonbra för att hålla värmen.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Skogsola

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #10 skrivet: 30 mar-13 kl 07:48 »
 Såpass till eldstad och vedhög ska du ha så att du ska i alla fall inte frysa när du är hemma.

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #11 skrivet: 30 mar-13 kl 08:03 »
Jag slår ett slag för fritidsbatteri (som även det laddas på jobbet). Stearinljus och fotogenlyktor i all ära men det är jäkligt skönt att faktiskt se vad man gör hemma utan att behöva gå omkring med en pannlampa dygnet runt.
Fast det blir kanske mycket på cykeln, med vatten, mat, tvätt osv...

Skogsola

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #12 skrivet: 30 mar-13 kl 08:09 »
 Så är det dags att hugga veden redan nu!

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #13 skrivet: 30 mar-13 kl 08:15 »
 När man tänker efter låter det riktigt skönt, lätt, jobbigt och allt på samma gång.

Med onegativa kommentarer menade jag onödigt trams, jag vill ha ärliga svar från er som vet, antaganden från er som vet lite mindre och tips och trix gällande ett leverne likt detta utav alla! :)

Sommarn kan jag inte komma på något negativt, förbereda inför kyliga vintern,


Saknas jordkällare gräver man väl en kylgrop på lämplig plats, gasolspis på sommarn för att inte "slösa" på ved,

Dass, hur mycket regler finns det? Kan man köra, säg 3 tunnor under rumpen som man skiftar när det blitt fullt? Nästa, nästa, nästa, sen tillbaka på ettan, separerar man kiss och bajs bör det väl sjunka ihop rätt bra?


Annat bra att veta? Vad som helst som jag framöver annars ångrar att jag inte tänkte på :))
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Sjaunja

  • Inlägg: 5549
    • -
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #14 skrivet: 30 mar-13 kl 08:22 »
Eller gräv tre stora hål och bygg ett lättflyttat dass. Kanske inte att rekommendera om det är sandig jord och en vattentäkt i närheten, men annars.

Skogsola

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #15 skrivet: 30 mar-13 kl 08:24 »
 Skithanteringen kommer ofta upp i såna här trådar.  Har du nån skogsbacke nånstans så gå dit och lägg en kabel vid behov. Dyngan försvinner fort. Släng inget papper! Använd mossa eller torrt gräs. Vill du lyxa till det så kan du gräva en håla som du fyller igen så småningom.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #16 skrivet: 30 mar-13 kl 08:29 »
Dass, hur mycket regler finns det? Kan man köra, säg 3 tunnor under rumpen som man skiftar när det blitt fullt? Nästa, nästa, nästa, sen tillbaka på ettan, separerar man kiss och bajs bör det väl sjunka ihop rätt bra?


Du kan läsa ett och annat matnyttigt om hur dass ska fungera på bästa sätt på avloppsguiden (http://husagare.avloppsguiden.se/utedass-(latrin).html). Den var till stor hjälp för mig när jag moderniserade dasset med urinseparering och latrinkompostering. Latrinet ska komposteras tillräckligt länge innan det kan grävas ned i naturen/trädgården. Vid kallkompostering kan det ta upp till två år, betydligt kortare tid vid varmkompostering. Tre tunnor kan säkert fungera, bara det blir tillräckligt med tid. Jag har valt en mindre tunna i dasset, vilken töms i, växelvis, två större behållare för långtidskompostering.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Skogsola

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #17 skrivet: 30 mar-13 kl 08:36 »
 Ska man göra allt precis enligt alla regler och rekommendationer så blir det snart lite för mycket för en ensam överlevare i ett torp. Vad jag förstår har inte TS hittat sitt drömtorp än. Kanske finns där ett dass?

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #18 skrivet: 30 mar-13 kl 14:55 »
Amstaff är ju korthåriga, men finns ju hundtäcken. Om nu inte vovven sliter sönder det >:D Värmeflaskor och varma stenar uppskattar jag än fast jag bor modernt. (Spar den del el). För övrigt, fundera på hur du skulle kunna ta vara på solvärmen på bästa sätt, till ex extra stort fönster mot söder. Att dra ned rullgardinerna på nätterna och då man inte är hemma spar värme.

Broberg

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #19 skrivet: 30 mar-13 kl 15:35 »
Se till att det finns brunn, eller planera för att gräva en ganska snabbt.
Är man morgonpigg och eldar en stund på morgonen också, så blir det vanligtvis inga större utkylningsproblem.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #20 skrivet: 31 mar-13 kl 21:24 »
Jag kan verkligen relatera till den här problematiken. Jag har lyckats hamna i köldhål var jag än har bott (Västjämtland), med temperaturer periodvis runt 40 grader. Sällan har det varit isoleringen på huset som varit problemet, det har oftast varit fönstrena som varit den begränsande faktorn. När man har gjort det som går på själva fönstren och givetvis har dubbla rutor, så finns det en sak till man kan göra: Jag har snickrat ihop ett ytterligare fönster med ram och allt och skruvat fast det utanpå huset. Det har gjort stor skillnad. På sommaren skruvar man bort det igen och öppnar upp för myggen  ;D Kollar färg, springor och kittet och annat gör man förståss på sommaren, så man slipper pilla med sånt med kalla fingrar.

I min stuga blev det också genast mycket kallare, bokstavligen, när gubben dog. Det är stor skillnad på lufttemperaturen när man är fler i stugan och på morgonen är det nog så kallt om man varit lat och inte gått upp och laddat några pinnar i spisen under natten. Frost på innerväggen har väl hänt nån gång  :( Så egentligen upplever jag att man eldar för kråkorna. Man eldar när man går upp, sen går man hemifrån. Sen eldar man när man kommer hem och sen går man och lägger sig och så är det kallt igen när man vaknar. Brrr. Men man får ta nackdelarna ihop med fördelarna. Det är ju ett val man gör.

Jag har skaffat upp en del grova täljstenar som jag värmer upp på spisen. Dom går sen in till "sovrummet" i speciella eldfasta ställningar och värmer luften där. Jag har några eldrivna täljstenskaminer också, men de drar ju ström som jag helst inte vill göra. Man kan också skaffa en vattentank av den typ man hade förr bredvid spisen. En sådan värmer också. Min var av koppar och blev stulen när den var inlämnad till lagning  :'(

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Skogsola

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #21 skrivet: 31 mar-13 kl 21:35 »
 Om man har el som du har så kan man ha en kupévärmare med ett tidur. Man ställer in den på typ 1 timme innan man ska gå upp. Så kan man ligga och lyssna på den på morgonen och ha någorlunda mänsklig temperatur när man går ur sängen. :)

Micke.R

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #22 skrivet: 31 mar-13 kl 21:39 »
Min var av koppar och blev stulen när den var inlämnad till lagning  :'(

MvH
Christina G

Om den blev stulen när den var på lagning så är väl reperatören skyldig att skaffa dig en ny?

Huggorm

  • Gäst
SV: 7-16 jobb och bo riktigt primitivt??
« Svar #23 skrivet: 31 mar-13 kl 21:43 »
För tillfället har jag ett 7-16-jobb och bor primitivt. Visserligen el men inget rinnande vatten nu på vintern. Jag har ju fördelen att kunna sätta mitt lilla element på underhållsvärme under dagen, men det skulle egentligen inte behövas. Allt handlar om att skapa rutiner, det är skitjobbigt i början men snart lär man sig och då går det fort. Ut och hämta en dunk vatten ur brunnen, ett lass ved och in och tänd i kaminen, sedan kan man pusta ut en stund. Under natten brukar åtminstone jag vakna till då och då, och även om det är tungt får man då gå upp och lägga i några pinnar i kaminen. Med rutin kommer det fortfarande vara så mycket glöd kvar så det bara är att stoppa i och gå och lägga sig igen. Värme är inga som helst problem för mig, då är det jobbigare att vänja sig av med rinnande varmt och kallt vatten när hösten och frosten kommer. Men en vecka eller två så går det nästan av sig själv. Det enda man måste komma ihåg är att allt tar längre tid, men det känns ju som kvalitetstid så det stör mig inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser