Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bygga verkstad i Sierra Leone  (läst 1610 gånger)

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Vill bygga verkstad i Sierra Leone
« skrivet: 21 dec-19 kl 18:24 »
Hej!

Via jobbet håller vi på och försöker få fart på en by i Sierra Leone. Just nu fyller vi en container med prylar och maskiner till en skola och ett café. Den åker ned i början av nästa år. Idén är att sakta men säkert investera i byn på ett sätt som skapar ett hållbart "ekosystem" av verksamheter som främjar sanitet, ökat välstånd, ekologisk matproduktion, utbildning osv. Vi utgår från Östergötland.

En del i detta är att bygga en liten verkstad som tillverkar vedeldade spisar som inte avger giftig rök, sådan som långsiktigt skadar kvinnorna och barnen som lagar mat. Spisen tillverkar även biokol av bränslet vid matlagningen.

För detta söker vi ett antal maskiner och verktyg. Helst önskar vi donationer men vi kanske även kan betala för begagnat om priset är lågt. Vi jobbar non profit.

Har ni idéer om var vi kan hitta nedanstående är vi oerhört tacksamma.

Plasmaskärmaskin

Bockmaskin

Valsmaskin

Svetsmaskin

Handborrmaskin

klämmor

Vinkelslip

Kompressor

Olika små handverktyg

Sierra Leone är ett av världens absolut fattigaste länder. De behöver verkligen denna spis, och de behöver även arbetstillfällena vår lilla verkstad skulle kunna bidra med.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill bygga verkstad i Sierra Leone
« Svar #1 skrivet: 21 dec-19 kl 20:00 »
Finns tillgång till el från elnät där?  Vad är det i så fall för spänning och nätfrekvens? Enfas eller trefas?
Vilken typ av svets syftas på? MMA (pinnsvets), i så fall AC eller DC? MIG/MAG? TIG? Gassvets?

Vilka krav ställs på plåtbock och rundvalsmaskin (bredd, max plåttjocklek mm)?

Finns det kompetent personal på plats för t ex reparation av el och elektronik i gamla mindre pålitliga svetsar?

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Vill bygga verkstad i Sierra Leone
« Svar #2 skrivet: 02 jan-20 kl 16:43 »
Hej!

Nej, det kommer att bli en off grid-lösning till verkstaden. Troligen solpaneler och dieselaggregat i kombination på olika sätt. =)

Jag har förmedlat dina övriga frågor till de som vet mer än jag om sådana detaljer. Återkommer när jag fått svaret.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt, beekeepern, Ahlman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser