Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dilemma  (läst 1544 gånger)

Mormortill3

  • Inlägg: 47
Dilemma
« skrivet: 01 maj-19 kl 14:39 »
Hej
Har en get som har fått killingar för fyra dagar sen , en get som är högdräktig, en kastrerad bock oen en okastrerad. Min fråga är hur jag håller djuren , jag har killingarna och getmamman avskild från dom andra , men borde väl även ha den dräktiga avskild från bockarna . Har försökt sätta ihop getterna med varandra men dom stångas och hon med killingarna försvarar sina små . Vad ska man göra i detta fall . Blir det bättre när den dräktiga fått sina killingar tro?
Bolla gärna lite iddeer med mig , då jag känner mig maktlös  :'( Den dräktiga ska ha vilken dag som helst nu .

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Dilemma
« Svar #1 skrivet: 01 maj-19 kl 15:52 »
Det framgår inte vem som stångar vem.

Men ett vanligt sätt är att hålla bocken med den kastrerade i en hage, och att ha getter (honkön) med killingar i den andra hagen.

Har du inga problem med att getterna bli dräktiga snabbt igen kan du ha alla ihop.

Har de en stor hage med nånstans att gå in så borde de kunna vara i lag även om de stångas.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Dilemma
« Svar #2 skrivet: 01 maj-19 kl 16:16 »
Det är getterna som pucklar på varandra  :'(

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dilemma
« Svar #3 skrivet: 03 maj-19 kl 09:27 »
Det är tyvärr typiskt att getter bråkar sinsemellan, getter i grupp (eller par, i det här fallet) är som regel mer aggressiva mot varann än en grupp med bockar. Geten som har killat ska inte gå med bockarna, eftersom hon kan bli dräktig snabbt igen, och det mår hon inte bra av. Geten som är dräktig kan gå med bocken fram till killningen, det är ingen fara, bockar är nästan alltid omtänksamma mot sina dräktiga fruar :) .
Tänker du dig att ha getterna för sig och bockarna för sig (vilket är vettigast, jag gissar att du inte har obegränsat med hagar eller boxar), ska du veta att oavsett tidigare konflikter och rangordning, får alltid en födande mor vara ifred.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 5 användare (1 dolda)
Mathias., Slowfox, LimJans, djurfarmen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser