Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som blöder (lite) efter lamning  (läst 4376 gånger)

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
Tacka som blöder (lite) efter lamning
« skrivet: 09 apr-17 kl 14:53 »
Hej,
Har Roslagstacka som lammade vid 5-tiden imorse. Två lamm som verkar friska och krya, har diat och på benen.  Efterbörden har kommit ut. Jag tycker att hon har blödit mer än vad dom brukar göra vid lamning. Det har även sipprat fram lite blod efter att efterbörden kommit ut. Hon är förstföderska. Blöder dom mer ? Det är inga mängder som kommer, men det har droppat lite då och då. Jag tror att det har slutat blöda nu (vid 14-tiden). Jag måste tvätta henne först för att vara säker. Hon är ganska skygg så jag vill inte störa för mycket för tätt inpå lamningen. Bör jag vara orolig ? Hur länge kan jag avvakta ?
Tacksam för erfarenheter.
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tacka som blöder (lite) efter lamning
« Svar #1 skrivet: 09 apr-17 kl 17:39 »
Jag skulle inte vara orolig, om bara tackan för övrigt mår bra, äter och inte får feber.

Till skillnad från t.ex. hästar, så är fåren relativt okänsliga för kvarblivna rester av efterbörd, och ja, de kan blöda lite efteråt. Ibland kan det t.o.m. komma en rejälare "skvätt", alltså inte "storblödning", utan en märkbar blodig flytning, något dygn efter lamningen.

Som sagt, så länge tackan äter ordentligt (grovfoder främst), är uppe och rör på sig, och lammen får dia, så finns det inget att oroa sig för.

Lägger sig tackan ner, slutar äta och får feber, så behöver man kontakta veterinär.

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Tacka som blöder (lite) efter lamning
« Svar #2 skrivet: 09 apr-17 kl 19:57 »
Hej,
Tack för bra svar.
Hon äter bra och tar hand om lammen, verkar pigg och normal i övrigt, så allt är nog lugnt.
Det var vår sista lamning för i år, så nu hoppas vi få sova en heeel natt utan nattliga besök i fårstallet  :)
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser