Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stämplar på yxor  (läst 15352 gånger)

Non Profane

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
Stämplar på yxor
« skrivet: 07 okt-08 kl 20:53 »
Någon som känner till om det finns något register eller liknande för stämplar på yxor? Jag har exempelvis en timmerbila med stämpeln UF och har sett flera andra typer av yxor med lika UF, även med en sexkant runt bokstäverna. Ingen jag frågat känner tyvärr till vem smeden eller smedjan är.

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Stämplar på yxor
« Svar #1 skrivet: 09 okt-08 kl 11:56 »
Har du kollat med Gränsfors? De har ju även ett yxmuseum där!

www.gransfors.com/

/Göran

Non Profane

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Stämplar på yxor
« Svar #2 skrivet: 09 okt-08 kl 21:28 »
Nej, det har jag inte, men jag skall höra med dem få se. Tack för tipset!

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Stämplar på yxor
« Svar #3 skrivet: 12 okt-08 kl 20:06 »
Många gamla yxor är tillverkade av lokala bysmeder. En del använde stämplar och andra inte. Vissa hade någon liten detalj i formen som sitt märke. Till exempel Smedis-Pell i Purmo hade en liten extra tand i nederkanten på bilorna sina.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tommytimmerman

  • Inlägg: 5
    • Härjedalen
SV: Stämplar på yxor
« Svar #4 skrivet: 14 jan-09 kl 20:44 »
Hej! din yxa är från urafors bruk, minns inte riktigt var det ligger, någonstans i nedre norrland iaf.
kommer jag ihåg ska jag kolla upp det närmare!

mvh//TÅ

Ellervik

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
SV: Stämplar på yxor
« Svar #5 skrivet: 20 mar-13 kl 12:37 »
U:F Urafors yxfabrik, Edsbyn. Tillverkade yxor 1860-1964. Källa: När industrin kom till byn av Harry Pettersson. Utgiven av Ovanåkers hembygdsförening1995.

Nils Hullt

  • Inlägg: 2
SV: Stämplar på yxor
« Svar #6 skrivet: 13 maj-20 kl 21:20 »
Hej där... Har en yxa märkt LJB . Var kommer den ifrån? Tacksam för svar !!

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Stämplar på yxor
« Svar #7 skrivet: 14 maj-20 kl 08:46 »
Märkningen behöver inte nödvändigtvis peka på tillverkaren, det kan lika väl vara någon form av äganderättsmärkning. T ex kronmärkning på redskap som har tillhört svenska försvaret, VoV på redskap som har köpts in av dåvarande Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, osv osv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser