Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda svetspinnarna  (läst 1027 gånger)

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
Rädda svetspinnarna
« skrivet: 08 mar-23 kl 22:11 »
Joo... Går det?

Jag har en pinnsvets i garaget, används inte så jättemycket numera, så...

Pinnarna... Elektroder heter det kanske, har legat ovanpå svetsen, i en öppnad plastpåse...

Såg nu, att dom förändrat sig... Ändrat skepnad liksom. Fortfarande pinnformade, men när man hanterar dom... Ett grått pulver som faller av, och det som återstår är en metall pinne med lite fnasigt grus på...

Tror det kan vara fukt som ödelagt hela paketet...

Är det nåt jag kan göra, eller sitter jag nu med 40 stålpinnar som får hamna i skrotlå... Bra att ha lådan?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

korren

  • Inlägg: 230
SV: Rädda svetspinnarna
« Svar #1 skrivet: 08 mar-23 kl 22:48 »
Går ju att använda som fyllnadsmaterial i ickekritiska fogar, typ fattig-TIG. Eller experimentera med att försöka bränna hål i plåt med. Annars är det nog mest skrot, som också kan vara bra att ha ibland.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Rädda svetspinnarna
« Svar #2 skrivet: 09 mar-23 kl 06:54 »
Låt det vara en sedelärande historia, som visar att de gamla råden att svetselektroder ska förvaras varmt och torrt ska följas.
Om elektroder är måttligt fuktskadade - dock inte så allvarligt att beläggningen har börjat falla av eller tråden har rostat - så kan man göra dem användbara genom att torka dem i ugn vid 250-300 grader i några timmar. Det finns dock enstaka udda elektrodtyper som inte tål det.
Basiska elektroder som t ex OK 48.00 är mer fuktkänsliga än rutilelektroder.
Om man svetsar med fuktiga elektroder så brukar svetsfogarna bli dåliga - det kan bli både sprickor och porer i dem.
Har man bara någon enstaka elektrod som är fuktig så kan man snabbtorka den genom att bränna fast den och sen låta svetsens kortslutningsström gå genom elektroden tills det slutar ryka om den.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rädda svetspinnarna
« Svar #3 skrivet: 09 mar-23 kl 09:24 »
Har elektroder som numera ligger på acumelatortanken i pannrummet. Det har fungerat bra.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Rädda svetspinnarna
« Svar #4 skrivet: 09 mar-23 kl 09:35 »
Ja, har det börjat släppa så går pinnarna inte till det som var tänkt. Men de går ju till TIG, gas eller att använda som byggmaterial.

Räddade i min ungdom 30 kg pinnar som var lätt fuktskadade ur en skrotbinge, de gav mig många bra svetsar. Nyligen hittade jag 15 st rutilpinnar i ett öppnat 20-pack som jag förlagt i verkstaden, de får bli upphängningskrokar...

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Rädda svetspinnarna
« Svar #5 skrivet: 12 mar-23 kl 20:38 »
Japp... Får bli en lärpening detta, att inte förvara svetspinnar på annat ställe än man själv skulle acceptera året runt.
(Dvs inomhus i värmen)

Gäller detta även trådrullen som sitter i MIG svetsen?

Massiv tråd för gas, inte fluxtråd alltså?

Tänkte i förebyggande syfte då...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Rädda svetspinnarna
« Svar #6 skrivet: 12 mar-23 kl 21:36 »
MIG-svetstråd (liksom annan obelagd svetstråd t ex som tillsatsmaterial för gassvetsning) är inte lika fuktkänslig som belagda svetselektroder. Där är huvudsaken att den förvaras så torrt att den inte får ytrost.  Rostig tråd bör inte användas om man förväntar sig någon slags hållfasthet och pålitlighet hos sina svetsfogar.
Förmodligen är flusstråd mer fuktkänslig men jag har ingen erfarenhet av det. Trådtillverkarna kanske skriver något om saken i sina kataloger?

Och, som sagt, när det gäller belagda svetspinnar, så är olika sorters sådana olika fuktkänsliga.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Rädda svetspinnarna
« Svar #7 skrivet: 13 mar-23 kl 00:04 »
Den vanliga kopparöverdragna järntråden till migen klarar sig i min kalla verkstad rätt bra, men inte för evigt. Hade en slatt kvar på en rulle som blev liggandes 4-5 år, och den rostade. Tråden som används till miglödning verkar klara sig hur länge som helst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser