Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kokkaffe  (läst 4631 gånger)

Anna L

  • Inlägg: 1
Kokkaffe
« skrivet: 11 jan-23 kl 13:29 »
Nu har jag och sambon en fundering. Vi har en kamin med 2 kokplattor som används ofta till vatten och en del matlagning som kan få ta sin tid. Vi vill även koka kaffe på den k våra kannor som står där.

Någon som kan ge bra tips hur man får till ett riktigt bra kokkaffe? Vi tänker att kanske behöver stå och dra en stund för att få smaka eller hur ska vi tänka? Vattnet blir kokande så det är ju varmt r kaffet ska in. Någon bra mängd? Kannan är på cirka 1 liter 

Tångräkan

  • Inlägg: 1977
    • Åland
SV: Kokkaffe
« Svar #1 skrivet: 11 jan-23 kl 14:49 »
Oj, du anar inte vilken burk du har öppnat här. Det finns lika många sätt att göra kokkaffe som det finns folk som gör det men ungefär så här brukar det gå till:

Ta 6-8 gram kaffe per dl vatten. Häll vattnet i pannan och släng i kaffet. Ev. kan du röra om lite.
Låt vattnet koka upp men OBS! det ska inte koka. Ta pannan från elden och låt kaffet sjunka. Servera.

Nu kommer det att komma åsikter om hurdant kaffe du ska ha, om du ska mala det själv eller köpa färdigmalet, hurdant vatten du ska ha, om du ska koka upp vattnet först eller inte, om du ska röra om eller inte och hur många gånger du egentligen ska koka upp kaffet. Det vi troligen är överens om är att det INTE ska koka. Pröva dig fram till hur du gillar det. Lycka till!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Kokkaffe
« Svar #2 skrivet: 11 jan-23 kl 21:06 »
De som har bråttom att få kaffe brukar lägga i kaffepulvret tillsammans med kallt vatten och sen koka upp, då kan man ta första koppen direkt när det kokar, en del finsmakare kokar upp vattnet först och häller i pulvret sedan. Somliga låter sumpen sjunka, andra häller upp kaffet genom sil istället. En del gör inte kokkaffet i kannan utan tar en sked kaffe i koppen, häller på hetvatten, rör om, väntar tills sumpen har sjunkit och dricker sedan försiktigt. Vissa föredrar bryggmalet kaffe istället för kokmalet när man gör på det sättet.

När det gäller vattenkvaliteter så brukar man få anpassa sig till det vatten man har och lära sig hur man ska hantera det vattnet för att få drickbart kaffe. En tumregel är att ju hårdare eller på något annat sätt "sämre" vatten (t ex järnhaltigt), desto mer kaffepulver och mer mörkrostat kaffe behövs för att det ska bli bra. Och vice versa. Om vattnet innehåller svavelväte eller andra illaluktande gaser kan det vara bra om det får sjuda tills alla gaser är borta innan man häller i kaffepulvret.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kokkaffe
« Svar #3 skrivet: 11 jan-23 kl 21:17 »
Det är bara att hålla med ovanstående skribenter, det finns många sätt!
Jag brukar beklaga mig över att det inte finns kokekaffe i automaten på jobbet...

Hursomhelst, vi gör såhär:
Kallt vatten och kokmalet kokekaffe i kannan, drygt 2 mått per mugg vatten (2,5 dl). Sen får kannan stå på lämpligt ställe på vedspisen beroende på vad det är för tidshorisont på kaffedrickandet (om det ska drickas precis nu eller om en ska ut och dona med något medan kaffet kokar upp). Kaffet är klart när doften sprider sig i köket och det kommer ånga ur pipen på kaffekannan. Sen tas kannan av spisen och sumpen får stå och sjunka en stund innan kaffet serveras. Om det inte finns klarskinn i huset, förstås, då får man använda det  ;) . (Vi har tyvärr aldrig haft förmånen att testa klarskinn i vårt hem.)
En bit färsk ingefära eller lite malen kardemumma i kaffevattnet ger extra god smak.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Kokkaffe
« Svar #4 skrivet: 11 jan-23 kl 23:26 »


 Någon bra mängd? Kannan är på cirka 1 liter
Det finns ingen bra mängd som konstant kan förbli bra för alla i alla tillfällen, dvs ju längre man dricker desto starkare vill man ha sitt kaffe och det beror också på när under dygnet och vilken sinnesstämning man har just under det aktuella tillfället osv. så en bra mängd från början bestämmer ni själva genom att dra nytta av fördelen med kaffekokning (till skillnad från bryggning) alltså smakar och lägger till mer kaffepulver om det behövs precis som man gör när man lagar soppor. Överdriv så gärna som man gör med konjak dofta först och låt aromen tala för er hur stark eller mild kaffet i kannan är..cheers!       

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Kokkaffe
« Svar #5 skrivet: 16 jan-23 kl 11:19 »
Hur långt är ett snöre? Allt är efter tycke och smak.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kokkaffe
« Svar #6 skrivet: 16 jan-23 kl 20:46 »
Vi använder presskanna, en sån där med en sil i som man trycker ned innan det serveras. Det blir ett gott kaffe, bättre än bryggt. Om jag själv bara ska ha en kopp kaffe så tar jag en rågad sked kaffebönor och slår över kokande vatten, så rör jag lite ytan så allt blir blött. Sen dricker jag ur ned till sumpen.
kretslopp

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #7 skrivet: 17 jan-23 kl 09:25 »
Nädu, kokkaffe ska koka upp.

Kallt vatten i kaffepannan, i med Gevalia kok och koka upp. Låt sjunka så slipper man sump av bönorna och även småpartiklar som lossat från bönorna. Gott kaffe har inte bråttom :)

Doseringen brukar jag göra på känn, man får prova sig fram. Vilket gör det lite svårare när det ska kokas till gäster och volymen ska maxas och tiden ofta är knapp.

Men jag instämmer om kaffe på jobbet. Vi hade så dåligt automatkaffe att jag hade med frystorkat. Nu är det lite bättre i en ny maskin så nu går det att stå ut med det. Bryggkaffet rör jag inte, det är uteslutet.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #8 skrivet: 17 jan-23 kl 15:18 »
Visst är det tycke och smak som avgör, men experterna har väl kommit fram till optimal tid och temp för att få ur "rätta" smaken? Tror att de enats om något i storleksordningen 85 grader och 15 sekunder för en kopp.

Jag har jobbat med en kille som kommer från ett kontor där de har två kaffemaskiner som maler bönorna och skall leverera nymalet och nybryggt kaffe. Den ena maskinen gör gott kaffe och den andra gör ett riktigt uselt, på samma böna. De har gjort rent båda på samma sätt, så det jag lutar åt är skillnad i temperatur på vattnet.

Här har vi skaffat en billig espresso-maskin som man laddar med malt kaffe. Den levererar gott kaffe varje gång, och med betydligt mer smak än om vi lägger pulvret i den vanliga bryggaren. Visserligen skiljer sig tekniken, men espressokaffet blir nog ca 10 grader varmare vilket jag tror har betydelse.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #9 skrivet: 18 jan-23 kl 11:21 »
Varmt ska det vara :) Jag brukar micra jobbets maskinkaffe i 10 sekunder för att få det lagom varmt. Det gör inga under för smaken men det håller sig från att bli ljummet innan koppen är tom.
Ska man påverka smaken så är det nog temperaturen vid själva bryggningen som är avgörande snarare än vad jag gör med kaffet när det är klart. Men som en god småbarnsförälder måste man ju ha en kaffesort som klarar att samma kopp micras fyra gånger utan att bli odrickbar :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Kokkaffe
« Svar #10 skrivet: 18 jan-23 kl 16:44 »
På tal om automatkaffe, så har jag en bekant som jobbar med att åka runt på kontor och serva kaffeautomater. Han menar att det är omöjligt att ställa in parametrarna (tider, temperaturer mm) i en kaffeautomat så att alla blir nöjda, man försöka hitta ett medelvärde där ingen klagar alltför högljutt.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Kokkaffe ((Bryggkaffe))
« Svar #11 skrivet: 19 jan-23 kl 05:31 »
ju varmare kaffe desto bättre , de svalnar ju fort nog ändå ,, men en annan sak som har m kaffe att göra är att många kaffebryggare inne håller lättmetall som följer m första vattnet ut   fördel köra igenom ca en kopp&((bättre utan denna maskin)) vattenkokare glaskanna + i kanten   , filterpåsarna avger också en konstig doft så hur man än brygger så är de bra sila igenom lite kokhett vatten , den där doft av papper mm försvinner, &främmande innehåll kanske 
« Senast ändrad: 19 jan-23 kl 05:40 av eco-kalle »

Tångräkan

  • Inlägg: 1977
    • Åland
SV: Kokkaffe
« Svar #12 skrivet: 19 jan-23 kl 16:17 »
Nu var det ju specifikt kokkaffe det frågades efter.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kokkaffe
« Svar #13 skrivet: 19 jan-23 kl 22:37 »
Nu tar jag risken och sticker ut hakan i kokkaffe-kyrkan!

www.dn.se/sverige/sa-bra-eller-daligt-ar-ditt-dagliga-kaffe-for-halsan/


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #14 skrivet: 19 jan-23 kl 23:38 »
Det där verkar inte vara en gedigen undersökning, men det kan ju ändå ligga något i det. Men när människan pratar om metallfilter i espresso som skulle stoppa lösta ämnen...

Tror att man lugnt kan dricka kokkaffe till dess det kommer varningar från folkhälsomyndigheterna.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #15 skrivet: 19 jan-23 kl 23:43 »
Det där verkar inte vara en gedigen undersökning, men det kan ju ändå ligga något i det. Men när människan pratar om metallfilter i espresso som skulle stoppa lösta ämnen...

Tror att man lugnt kan dricka kokkaffe till dess det kommer varningar från folkhälsomyndigheterna.
Man behöver knappast bry sig om Folkhälsomyndigheten utan kan dricka sitt kaffe hur man vill, dö kommer man ju göra oavsett.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #16 skrivet: 19 jan-23 kl 23:50 »
Jo, men de är mer trovärdiga än DN.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #17 skrivet: 20 jan-23 kl 00:12 »
Jo, men de är mer trovärdiga än DN.
Det är ju du också.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #18 skrivet: 20 jan-23 kl 08:47 »
Ja, det krävs inte mycket ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kokkaffe
« Svar #19 skrivet: 20 jan-23 kl 22:29 »
Annars kan man skaffa en sån här perkulator som används på spisplatta eller liknande. Jag var inne på att köpa en så jag fortfarande får kaffe efter att samhället rasat samman helt men så insåg jag att bönorna lär bli svåra att få tag på i det läget ändå  :(
 
https://www.outnorth.se/gsi-outdoors/glacier-stainless-6-cup-perc#NoColour


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser