Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Är min tupp en tupp  (läst 1046 gånger)

Decirée

  • Inlägg: 2
Är min tupp en tupp
« skrivet: 08 dec-22 kl 12:46 »
Hej! Jag köpte en Sussex tupp för 3 månader sedan. Han var då 3 månader och hade inte börjat gala. Han galet fortfarande inte och beter sig i övrigt inte annorlunda än hönsen. Han är en aning större än dom men inte mycket. Är det vanligt att det tar så här lång tid?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Är min tupp en tupp
« Svar #1 skrivet: 09 dec-22 kl 09:08 »
Våra börjar runt 1-2 månader att kraxa (början på galandet) men med tanke på årstiden kanske han väntar lite om han råkade komma i målbrottet just nu? Givetvis kan det vara en höna också. Hur ser fjädrarna ut runt hals och rygg? Hur ser stjärtfjädrarna ut?

Våra gal ju hela vintern också men de är full-galna innan vintern kommer.

Vissa säger att de behöver en tupp att lyssna på men jag har då inte märkt det med tanke på att våra första tuppar började gala och de hade aldrig sett eller hört en tupp.

Decirée

  • Inlägg: 2
SV: Är min tupp en tupp
« Svar #2 skrivet: 13 dec-22 kl 14:18 »
Jag lyckas inte ladda upp en bild. . Hur ska han se annorlunda ut mot hönorna? Han är aningen större och kammen är lite rödare, utöver det har jag svårt att se skillnader. Vi har en granne längre bort som har en tupp som hörs svagt ibland.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Är min tupp en tupp
« Svar #3 skrivet: 19 dec-22 kl 09:24 »
Tupparna får röd kam och slör lite tidigare än hönorna. Stjärtfjädrarna börjar också bli någon enstaka längre som petar ut men ibland är det faktiskt väldigt svårt att se. Nu har du ju en ras med ordentlig kam men på t.ex wyandotte som har liten kam kan man tycka är lätt när de är mindre och sedan börjar hönorna komma ikapp och är det då några som är någorlunda lika i färg kan det helt plötsligt bli svårt att se igen.

Men, det enkla svaret är att vänta......Det kommer att synas när de är helt vuxna kan jag lova.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser