Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solpark  (läst 1112 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Solpark
« skrivet: 07 dec-22 kl 12:20 »
En kille var och tittade på ett område 1,7ha hälften tall mark och hälften svag betesmark .
Har knappt några djur kvar så tänkte ev hyra ut för solpak  på 35 år .
Någon som har erfarenhet av dessa avtal ?.
Hans fösta erbjudande är 12000 kr per ha och  2 procent på brutto produktionen .
Borde väl ligga på minst runt 800000-1000000kwh per år tycker jag .
Låter lite för bra tycker jag .
Hade nog hellre sett ett högre fast arrende  känns säkrare .
Någon som har erfarenhet??
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Solpark
« Svar #1 skrivet: 07 dec-22 kl 13:32 »
Jag har ingen erfarenhet.

Det ser väl ut som ett skäligt bud! Många verkar vilja ha mer än 1,7 ha, så kanske har du viss konkurrens och inte kan förhandla upp så mycket. Säg att du slår till, och i sista minuten kastar du in att 2,5% känns bättre, eller nåt, haha. Energisiffran du nämner låter konservativ - men jag är ingen expert och räknar ofta fel.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Solpark
« Svar #2 skrivet: 07 dec-22 kl 14:23 »
Be om högre bud och se om han nappar och lägger sig högre.
Lägg sedan på lika mycket till själv och se hur reaktionen blir.
Det går att skylla på att bekanta sagt att du ska öka.
Glöm inte att indexera arrendet så det följer med uppåt.
Det jag tyckte var svindyrt för 35 år sen är en spottstyver idag.
Energi kommer förmodligen bara att bli dyrare.



Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Solpark
« Svar #3 skrivet: 07 dec-22 kl 14:59 »
Han erbjöd 10000 per ha inget nät runt  och 2 % efter jag avverkat och rivit stubbar men jag sa att jag bara gör stubben så låg jag kan .
Jag ville ha 12 och nät  och 3000kr per ha för ev avbetning om jag släpper dit fåren.

Tänker även på  hur ett avtal gäller vid ex försäljning av parken ,jag är ingen expert på avtal.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Solpark
« Svar #4 skrivet: 07 dec-22 kl 15:00 »
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet.


Det du erbjudits låter både intressant och rimligt tycker jag, men vad händer efter arrendetiden eller om du dör/säljer fastigheten eller om solcellsföretaget hamnar på obestånd?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Solpark
« Svar #5 skrivet: 07 dec-22 kl 16:41 »
Enl han som tittade så erbjuds markägaren att ta över anläggningen eller plockar de ned den om avtal inte förnyas.
Om man dör tar jag för givet att ungarna tar över avtalet .
Vid obestånd menar han att någon köper anläggningen har ju ett värde .
Han menar att det kostar runt 7-8 mille att bygga den ,tycker jag låter billigt de jag läst om på ca samma yta har legat på det dubbla.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Solpark
« Svar #6 skrivet: 07 dec-22 kl 19:53 »
Om jag arrenderade ut mark för energiproduktion skulle jag absolut begära bankgaranti motsvarande kostnaden för demontage av hela anläggningen, jag tänker att ett havererat vindkraftverk eller en stormskadad solcellspark är totalt värdelös och medför betydande sanerings kostnader för markägaren om arrendatorn inte klarar att fullfölja avtalet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Solpark
« Svar #7 skrivet: 07 dec-22 kl 20:26 »
Har inte tänkt på det men är ju klart viktigt med att ägaren tar fullt ansvar för kostnad vid "haveri"
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Solpark
« Svar #8 skrivet: 07 dec-22 kl 23:20 »
Fick ett mail på ett avtal nu ,det rörliga börjar gälla efter 65 öre.Det sa han inte .
2021 var det ca 65 öre man fick i snitt på Spotmarknaden .
Får nog försöka öka den fasta avgiften  är inte så säker på att den rörliga delen blir så bra .
Sa på plats att det lät lite för bra och det var det .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

 

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Solpark
« Svar #9 skrivet: 08 dec-22 kl 13:15 »
Har ni diskuterat frikraft? Förr var ju det vanligt när man anlade kraftverksdammar och ett sådant avtal med tex 10 000kWh/ha skulle ju vara klart värdehöjande för din fastighet jämfört med lågproduktivt bete eller skog.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Solpark
« Svar #10 skrivet: 09 dec-22 kl 07:04 »
Jag tror att du ska ta ett samtal med LRF eller liknande konsult innan du skriver på någonting.
Det handlar om lång tid och mycket pengar. Just nu befinner du dig i kunskapsmässigt underläge och det kan komma att utnyttjas.
Hur trevlig en köpare än är så får man aldrig glömma vem han företräder. Du är motparten och kommer inte att gynnas mera än nödvändigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser