Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reparera grythyttanstolar  (läst 1661 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Reparera grythyttanstolar
« skrivet: 24 sep-22 kl 18:29 »
Sandvikengården har ett antal 40 år gamla grythyttanstolar. Många av dom har tappat en bräda eller flera. Jag tänker hjälpa till att reparera dom, men hur ska jag fästa de där brädorna för att de inte ska lossna igen? Vanlig skruv + mutter ser inte snyggt ut.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Reparera grythyttanstolar
« Svar #1 skrivet: 24 sep-22 kl 19:51 »
Hur är de ursprungliga brädorna fästa? Sitter de inte med korta träskruvar från baksidan?  En möjlighet kan vara att borra hål (inte genomgående) i brädorna och sätta in s k trämuttrar (en mutter med invändig maskinskruvsgänga, och utvändigt har den en grov träskruvsgänga istället för sexkant). Sådana är vanliga på t ex pinnstolar med fastgängade ben.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Reparera grythyttanstolar
« Svar #2 skrivet: 24 sep-22 kl 22:01 »
Det är väl vagnsskruv genom brädan samt röret under/ramen på stolen/möbeln. Vagnsbulten har ju en helt rund skalle men är fyrkantig under för att sitta fast när muttern skruvas på. Vagnsbulten ser ju snygg ut också.
Det finns renoveringssatser att köpa för att laga de där möblerna men de kostar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Reparera grythyttanstolar
« Svar #3 skrivet: 25 sep-22 kl 21:04 »
Orginal satt det en träskruv som gick genom metallen upp i träet.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Reparera grythyttanstolar
« Svar #4 skrivet: 25 sep-22 kl 21:18 »
Så nya Grythyttan möbler vet jag inget om, de A2 stolar från 1950 talet jag reparerat har vanlig spårskruv som håller spjälorna. Till bordet fuskade jag faktiskt och satte nya ekbrädor med stjärnskruv då jag inte ville kosta på spårskruv till skruvar som aldrig kommer att synas då de är skruvade underifrån.

Det är snyggare att använda spårskruv på gamla grejor som är skruvade med spårskruv från början, men det är inte lätt och billigt att hitta spårskruv och extrasvårt om man pysslar med ett fönster och behöver kullerförsänkta spårskruv.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Reparera grythyttanstolar
« Svar #5 skrivet: 25 sep-22 kl 21:47 »
Så nya Grythyttan möbler vet jag inget om, de A2 stolar från 1950 talet jag reparerat har vanlig spårskruv som håller spjälorna. Till bordet fuskade jag faktiskt och satte nya ekbrädor med stjärnskruv då jag inte ville kosta på spårskruv till skruvar som aldrig kommer att synas då de är skruvade underifrån.

Det är snyggare att använda spårskruv på gamla grejor som är skruvade med spårskruv från början, men det är inte lätt och billigt att hitta spårskruv och extrasvårt om man pysslar med ett fönster och behöver kullerförsänkta spårskruv.
Jag gav upp och satte torx träskruv för att visa på vilken period fönstren blev renoverade.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Reparera grythyttanstolar
« Svar #6 skrivet: 25 sep-22 kl 21:57 »
Jag gav upp och satte torx träskruv för att visa på vilken period fönstren blev renoverade.
Det är knappast enkelt och billigt att hitta kullerförsänkt skruv i rätt dim och längd ens om man släpper på spårskruvskravet.

På loppis brukar man stundtals kunna finna kartonger med spårskruv, då får man passa på att fylla förråden om man ska renovera nått gammalt med synliga spårskruv
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Reparera grythyttanstolar
« Svar #7 skrivet: 06 aug-23 kl 22:16 »
Sandvikengården har ett antal 40 år gamla grythyttanstolar. Många av dom har tappat en bräda eller flera. Jag tänker hjälpa till att reparera dom, men hur ska jag fästa de där brädorna för att de inte ska lossna igen? Vanlig skruv + mutter ser inte snyggt ut.
Hur har det gått med stolarna?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, köksträdgård, Mikael Jalonen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser