Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp att uppskatta årsförbruking av el  (läst 1383 gånger)

Nunnan

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Hjälp att uppskatta årsförbruking av el
« skrivet: 17 sep-22 kl 17:49 »
Är det någon som är bra på att uppskatta elförbrukning och kan hjälpa mig?

Jag ska flytta till ett litet torp i utkanten av Stockholms län och har lite funderingar på Elförbrukning.
Torpet har varken vatten eller avlopp så vattenberedare kommer ej användas. Jag kommer att bo ensam och kommer ha kyl och frys urkopplat helt förutom på sommaren.

Elen kommer enbart användas till luftvärmepump vid enstaka tillfällen för jag ska värma upp huset med vedeldning för det mesta. Elen kommer även att användas till att ladda telefon, ha lampor tända samt att laga mat på elspisen då och då. Kommer att laga mat på vedeldade spisen så mycket som möjligt. Såklart jag ibland har el till enstaka övriga grejer men detta är min grundförbrukning.

Hur mycket kWH el tror ni att jag kommer förbruka per år?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp att uppskatta årsförbruking av el
« Svar #1 skrivet: 17 sep-22 kl 18:34 »
Om du är försiktig med belysningen och värmepumpen så kan du med ganska stor säkerhet hålla dig en bra bit under 1000 kWh.
Men jag tycker att du under första året ska budgetera för 3000 kWh så du har goda marginaler.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nunnan

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Hjälp att uppskatta årsförbruking av el
« Svar #2 skrivet: 17 sep-22 kl 18:42 »
Tack, det var mycket mindre än vad jag föreställt mig. Hoppas det stämmer! :D

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Hjälp att uppskatta årsförbruking av el
« Svar #3 skrivet: 17 sep-22 kl 19:26 »
jag har ett torp på 50M2. Jag gör av med runt 6000 om året och då finns LVP,vattenpump,el. varmvattenberedare,kyl/frys, tvättmaskin 1gg i veckan,tv,dator,lampor,äggkokare,vattenkokare,elspis m.m . Växtbelysning i två fönster. Stödeldas med  ved.
Sedan har jag en verkstadslokal med LVP  och ett övervintringsväxthus som gör av med ytterligare 2000 kWh. Elräkningar normalt sett ligger på runt 1500-2000 kr  vintertid,sommar runt 500.
nu skenar ju elpriset i södra Sverige så även här måste det skäras ner kraftigt. en sommarmånad har i år kostat runt 1500kronor och med en förbrukning på 220-240kWh.
Vedkaminen används nu dagligen,LVP avstängd,utebelysning nersläckt och dusch o diskvatten värms på vedspisen. Det gick på 1800-talet så det funkar nu med. Har tecknat timpris för vintern så LVP kan gå nattetid i verkstan. Växthus o växtbelysning är tyvärr bara att strunta i.
Mitt råd är att ha energieffektiva saker,LEDlampor o dyl. Du bör kunna komma ner till under 3000 under förutsättning att din LVP används sparsamt. Sedan beror det helt på vilken effekt du  har på den. Är det en billig maskin som bara levererar max 3 gånger inmatad effekt så bör du ha den avstängd mesta tiden jämfört med en premiummaskin som levererar 6-8 gånger inmatad effekt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hjälp att uppskatta årsförbruking av el
« Svar #4 skrivet: 18 sep-22 kl 01:10 »
En kyl drar ca 250 kWh per år och en frys ca 500 kWh, så även om du stänger av kylen för att det ändå är tillräckligt kallt i farstun på vintern så kan det löna sig att ha frysen igång så länge det är plusgrader. Att ha mat hemma är oftast ekonomiskt oavsett om man slaktar själv eller köper storpack i affären.

Det är värme som kostar, och en luftvärmepump drar en hel del när det är minusgrader även om det är en av bättre sort. Så är det något du skall snåla på så är det den när det blir kallt. Vi har en som värmer en del av huset och jag har hållit lite koll på den. Vi 5 plus ute drar den inte mycket, men vid -5 så är det inga 6-8 gånger inmatad effekt, snarare 3. Och då var det den bästa jag köpte för 3 år sedan tror jag.

Elspis drar också rätt mycket eftersom det är värme, mikron är betydligt snålare. Men det beror ju på vad man gör. En stor gryta kanske drar 2-4 kWh, men då räcker den länge, medan det nog kan gå 2 kWh till en varm macka i ugnen ( 0,01 kWh i mikron).

 

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Hjälp att uppskatta årsförbruking av el
« Svar #5 skrivet: 18 sep-22 kl 03:26 »
En mindre lägenhet brukar dra 2-3.000 kwh/år.

Det som beskrivs låter ju som något motsvarar det. Under förutsättning att luftvärmepumpen förblir avstängd.

Luftvärmepumpen är ju den pryl som verkligen har potential att öka förbrukningen påtagligt.

Tips kan ju vara att gå in på din elleverantörs hemsida och följa din elförbrukning dag för dag i början. Då får du lite uppfattning om hur din förbrukning ser ut och kan påverka den innan elräkningen kommer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser