Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfråga lamning  (läst 1105 gånger)

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
Nybörjarfråga lamning
« skrivet: 07 sep-22 kl 19:14 »
Hej

Nybörjarfråga ang lamning

Hur länge efter lamning kan man släppa tillsammans alla tackor från sina lamningsboxar? Till en gemensam box.

och

Om utrymmet är icke uppvärmt på vintern där fåren är, t ex en kall loge/lada, måste djuren ha tillgång till fri utevistelse när det är lamningstider? Vad jag förstår så ska djuren ha fri tillgång till att gå utomhus när dom uppehåller sig i ligghall eller icke uppvärmt utrymme. Men det känns bättre att ha alla dörrar stängda vid lamning för att värmen ska hålla sig bättre för djuren.

Tacksam för svar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Nybörjarfråga lamning
« Svar #1 skrivet: 07 sep-22 kl 23:33 »
Har du tur så kan de lamma i flocken utan problem, speciellt om de har gott om utrymme i hallen, men 1-5 dagar beroende på hur bra tackan tar till sig dem och hur många/stora de är. Ungtackor kan behöva både hjälp och tid för att det skall bli bra. Vi har gutar som är rätt så bra på att fixa det själva, men att se till att lammen får mjölk tidigt är ändå rätt vanligt att behöva hjälpa till med. Och någon som envist bara skall ha det ena lammet...

Att stänga så de inte får gå ut är bra i lamningstider, för ibland kan någon gå ut och lamma. Det är inte alltid så lätt att se vilka som skall lamma så att du får in dem i lamningsboxen i tid. Vet inte vad lagen säger, man får försöka göra det som är bäst.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Nybörjarfråga lamning
« Svar #2 skrivet: 08 sep-22 kl 07:39 »
Har du tur så kan de lamma i flocken utan problem, speciellt om de har gott om utrymme i hallen, men 1-5 dagar beroende på hur bra tackan tar till sig dem och hur många/stora de är. Ungtackor kan behöva både hjälp och tid för att det skall bli bra. Vi har gutar som är rätt så bra på att fixa det själva, men att se till att lammen får mjölk tidigt är ändå rätt vanligt att behöva hjälpa till med. Och någon som envist bara skall ha det ena lammet...

Att stänga så de inte får gå ut är bra i lamningstider, för ibland kan någon gå ut och lamma. Det är inte alltid så lätt att se vilka som skall lamma så att du får in dem i lamningsboxen i tid. Vet inte vad lagen säger, man får försöka göra det som är bäst.

Tack,
Jag har utformat så att alla djur ska kunna gå ut vintertid i en hage, men jag funderar på väldiga kalla dagar så vill man gärna stänga dörrar så det är så varmt som möjligt för djuren, finns någon lag på om man får stänga in dom i stallet som är icke isolerat/icke uppvärmt under en längre tid? Jag har för mig mitt kalla utrymme kallas för ligghall, då dom ska ha möjlighet att kunna gå ut, men vet inte vad som gäller om man vill stänga in dom ett tag för kylan...

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Nybörjarfråga lamning
« Svar #3 skrivet: 08 sep-22 kl 08:04 »
Jag har tre avdelningar i mitt fårhus. Byggde nytt efter många år med jobbiga akutlösningar. Halva fårhuset är i början en gemensam box. Den andra delen består av både en stor box och några små boxar där tackorna får vara själva under lamningen och några dagar efteråt beroende på hur det artar sig. Därefter får de flytta till den andra boxen där de som lammat får gå tillsammans igen.
Jag har lösa grindar så boxen med de som inte lammat krymper i takt med att det blir färre tackor och den med färgiglammade blir större allt efter behov.
Det sägs att tackorna ska vara ensamma ett dygn per lamm.
Under dagar med dåligt väder är fårhuset stängt. Lammningsboxarna har täta sidor för att undvika drag och nedkylning av de små. Lammen präglas också bättre på sin mor då de inte ser andra får i början.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Nybörjarfråga lamning
« Svar #4 skrivet: 08 sep-22 kl 08:32 »
Vi har liknande men med skillnaden (förutom att det är gammalt) att hela ligghallen är dragfri. Deras dörr ut är så liten att den kan stå öppen även vid snöstorm, men i lammningstider vill man ha lite mer koll på dem. Värmen stiger inte hos dem om jag stänger, men jag vet var de är och det har väl hänt att jag stängt när det blir snöoväder eftersom fåren kan få för sig att ligga ute och bli som snöbollar.

Jordbruksverket har de aktuella lagarna på sin hemsida, bäst att kolla direkt där så det inte blir fel.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Nybörjarfråga lamning
« Svar #5 skrivet: 09 sep-22 kl 10:00 »
Vi har liknande men med skillnaden (förutom att det är gammalt) att hela ligghallen är dragfri. Deras dörr ut är så liten att den kan stå öppen även vid snöstorm, men i lammningstider vill man ha lite mer koll på dem. Värmen stiger inte hos dem om jag stänger, men jag vet var de är och det har väl hänt att jag stängt när det blir snöoväder eftersom fåren kan få för sig att ligga ute och bli som snöbollar.

Jordbruksverket har de aktuella lagarna på sin hemsida, bäst att kolla direkt där så det inte blir fel.

Fick kolla med länsstyrelsen, och verkar vara fullt tillåtet att stängs stallet eller ligghallen om man fyller kraven på ventilation dagsljus etc. När det är stängt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Nybörjarfråga lamning
« Svar #6 skrivet: 09 sep-22 kl 11:56 »
Skönt, ibland så blir det rätt även från myndigheterna :)

 

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Nybörjarfråga lamning
« Svar #7 skrivet: 09 sep-22 kl 12:22 »
Jajamän!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser