Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra skivor av ull? tips  (läst 985 gånger)

Nytech

  • Inlägg: 16
    • Södermanland
Göra skivor av ull? tips
« skrivet: 24 jun-22 kl 11:55 »
Hej på er alla. Jag är intressera av att göra skivor av ull och jag har sökt på nätet om hur man gör, men det är en bevarad hemlighet så ingen vill dela med sig. Så jag vände mig till fotfolket och hoppas på bättre tur. Tanken som jag haft är att karda ullen (den är tvättad) och lägger x-ant skikt i en hög, med måtten som jag vill ha. Sen använder jag en sticka av något slag som har en hulling i änden, sticker ner den i ullen och drar upp den. Kan man göra skivor på detta sätt eller har jag missat några steg?

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Göra skivor av ull? tips
« Svar #1 skrivet: 24 jun-22 kl 13:02 »
Gör som mongolerna. De har gjort stora filtar av tovad ull till sina bostäder på ett effektivt sätt.
De gör som vanligt för att tova, lägga lager och blöta med såpvatten. Sedan tar de en stock och en kamel ,rullar filten runt stocken och knyter den bakom kamelen så att den drar stocken bakom sig.
När valkningen är över bre ut filten att soltorka och du får en ganska hård ullfilt som kräver jobb för att bli mjuk nog för att linda runt trästommen i tältet. Men det steget kan ju du hoppa över som vill ha skivor.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Göra skivor av ull? tips
« Svar #2 skrivet: 24 jun-22 kl 13:10 »
Här vill jag ha ett tassavtryck. Det du beskriver är ju nålfiltning. Det blir ju inga tjocka skivor men det yttersta lagret blir filtat. Nålen är ju om en stoppnål, ska du använda grövre så kanske det blir klumpigt?! (min fundering).
I Mongoliet tovar man tältdukarna efter häst. Hästen drar en rulle med kardad ull över prärien. De blir ju täta och skyddar mot vind, regn och annat otygsväder.
Vad ska du ha skivorna till, isolering?
Man kan ju tänka sig att fylla tovat "tyg" med ull, om du är ute efter något mjukt. Ska det vara hårt och tjockt vet jag inte hur man ska göra. Har testat att krympa vanliga ulltröjor med flit i tvättmaskinen, det blir häftiga dock kläder.
Hoppas nån har några roliga erfarenheter att dela med sig.
Måtten du vill ha, skriver du, tänk på att det krymper jätte mycket.
Berätta om vad du ska ha skivorna till.

 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Göra skivor av ull? tips
« Svar #3 skrivet: 24 jun-22 kl 22:21 »
OM jag skulle försöka mig på att göra isolerskivor av ull så skulle jag snegla på hur man gör något som kallas för papercrete.

Se #www.youtube.com/watch?v=YgIh8EfhnPg#

Woolcrete verkar inte ha gjorts så mycket, men det skrivs om det på www.appropedia.org/CCAT_earthbag_garden_terrace


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser